«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اسرائیل| آیا نتانیاهو در آستانه سرنگونی قرار گرفته است؟

گرچه بنیامین نتانیاهو یکی از خوش‌شانس‌ترین رهبران رژیم اسرائیل و حتی جهان به شمار می‌رود، اما ظاهراً این بار جامعه مهاجران صهیونیست عزم خود را برای پایان دادن به دوره زمامداری‌اش جزم کرده‌اند.

اسرائیل| آیا نتانیاهو در آستانه سرنگونی قرار گرفته است؟
کد خبر: 423076
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- گرچه بنیامین نتانیاهو یکی از خوش‌شانس‌ترین رهبران رژیم اسرائیل و حتی جهان به شمار می‌رود، اما ظاهراً این بار جامعه مهاجران صهیونیست عزم خود را برای پایان دادن به دوره زمامداری‌اش جزم کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو تاکنون بارها تا آستانه خلع قدرت و حتی پایان دوره حیات سیاسی‌اش هم پیش رفته، اما فرصت‌طلبی با کمی چاشنی شانس باعث شده همچنان زمام امور را در رژیم اسرائیل در اختیار داشته باشد.

با این حال این بار نسل جوان یا همان نسل‌های دوم و سوم مهاجران صهیونیست عزم خود را برای تحقق آنچه که پدران‌شان در آن ناکام بودند، جزم کرده‌اند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ای که موسسه سنجش افکار اسرائیلی «دموکراسی» روز 12 جولای انجام داد، فقط 29.5 درصد از مردم اعلام کردند به عملکرد بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر 70ساله رژیم‌شان برای خروج از بحران کرونا و دیگر مشکلات موجود اعتماد دارند، در حالی که این رقم در ماه آوریل (سه ماه قبل از آن) بیش از 57 درصد و در ژوئن (ماه قبل) 47 درصد بود.

به اعتقاد کارشناسان، امروز شکل و شاخص‌های معترضان در رژیم صهیونیستی تفاوت زیادی با اعتراضات سابق در این سرزمین پیدا کرده، به طوری که احتمال سرنگونی بنیامین نتانیاهو، با وجود تمام ترفندهایی که تا به امروز برای حفظ جایگاه خود به کار بسته است، قوت گرفته است.

چند روز پیش روزنامه هاآرتص طی تحلیلی از این تظاهرات اذعان کرد، پلاکاردهای دست‌ساز و دست‌نوشته‌هایی که نتانیاهو را به موسولینی، چائوشسکو و قذافی تشبیه می‌کنند بیانگر خودجوش بودن این اعتراضات است و این حقیقت به خودی خود می‌تواند تلاش ساختار امنیتی را، که معمولاً با فشار بر سازمان‌دهندگان اعتراضات این رخدادها را متوقف می‌کردند‌، خنثی کند.

همچنین افزایش روزافزون شمار معترضان که از یک هزار نفر در روزهای اول به 10 هزار نفر در روزهای بعدی رسیده است نیز گواهی بر تحرک بدنه جامعه (صهیونیستی) علیه ساختار رهبری آن است.

امروز جوانان صهیونیست علیه ساختاری که پدران‌شان برای سرزمین فلسطین تشکیل داده‌اند شوریده‌اند و به اعتراف روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، در حالی که صدها و بلکه هزاران نفر از مردم در خیابان‌های این سرزمین (در مقابل محل اقامت نتانیاهو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی) به اعتراض ایستاده و علیه نتانیاهو و ساختار فاسد شعار می‌دهند، نیروهای امنیتی مشغول دستگیری و کشاندن برخی از دوستان و همفکران‌شان به خودروهای پلیس هستند.

به اعتقاد کارشناسان، تجمع جوانان معترض در نزدیکی محل اقامت نتانیاهو در بیت‌المقدس و حضور سایر معترضان در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی هدفمند بوده است؛ در واقع آنان می‌خواهند این پیام را به گوش رهبران برساند که با اصل و ساختار نظام حاکم بر این رژیم مشکل دارند و به دنبال پایان دادن به حضور آنها در رأس قدرت هستند.

تمام تحلیلگران اسرائیلی، چه موافق و چه مخالف نتانیاهو، بر این باورند که این اعتراضات به سبب فراگیری و گستردگی‌ و به ویژه تمرکزش بر محوری‌ترین دلیل حضور مهاجران صهیونیست در فلسطین اشغالی و مسائل اقتصادی و رفاه یهودیان، برای ادامه حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو و حتی شماری از دستیاران و اطرافیانش خطری جدی به وجود آورده است.

گرچه مشخص نیست که آیا معترضان خیابانی نتانیاهو را زودتر به خانه خواهند فرستاد یا دادگاه در دی‌ماه او را به زندان منتقل خواهد کرد، اما این اتفاق نظر وجود دارد که نتانیاهو آخرین روزهای حضور خود را در رأس هرم قدرت اسرائیل سپری می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها