کد خبر: 423330
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ۱۳:۴۰:۳۱
| |

توصیه عضو کمیته علمی ستاد کرونا برای ایام محرم؛

هر خانه یک حسینیه باشد

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی مان در این شرایط ایجاب می‌کند که به فکر جان خودمان و هموطنانمان باشیم، گفت: در شرایط کنونی بدترین چیز که می‌تواند منجر به افزایش بیشتر بیماری کووید_19 شود، تجمع است آن هم درمحیط سرپوشیده.

هر خانه یک حسینیه باشد
کد خبر: 423330
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ۱۳:۴۰:۳۱

اعتمادآنلاین| دکتر مینو محرز، با اشاره به مسوولیت اجتماعی مردم در برابر عدم انتشار گسترده تر ویروس کرونا در عزاداری های ماه محرم، گفت: باید توجه کرد که قدرت سرایت و ابتلای این ویروس، بسیار افزایش یافته است.

این پیک جدید تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند. بنابراین در شرایط کنونی بدترین چیز که می تواند منجر به افزایش بیشتر بیماری کووید_19 شود، تجمع است.

وی با بیان اینکه اگر در جایی تجمع باشد، امکان ابتلا وجود دارد، افزود: حتی اگر مردم با ماسک‌ هم در مدت طولانی در فضای بسته قرار گیرند، باز هم امکان ابتلا وجود دارد.

بنابراین هر تجمعی در فضای بسته خطرساز است. فاصله فیزیکی که قطعا باید رعایت شود، اما تکیه ها و حسینیه ها در فضای بسته قرار دارند، در مراسم عزاداری هم مردم‌ نزدیک به هم مینشینند. در عین حال مردم با هیجاناتی که در مراسم پیدا می کنند، دیگر نمی توانند ماسک را به مدت طولانی بزنند.

وی تاکید کرد: بنابراین مراسم عزاداری چند اصل پیشگیری را ندارد؛ یکی تجمع است، یکی اینکه فاصله گذاری رعایت نمی‌شود و یکی هم اینکه از ماسک استفاده نمی کنند. حال شاید برخی بپرسند که اگر ماسک بزنیم و فاصله گذاری را رعایت کنیم، چه؟.

اگر ماسک بزنیم، فاصله یک و نیم متری را رعایت کنیم، درب و پنجره ها باز باشد، ریسک‌کاهش می یابد، اما آیا واقعا می توان این پروتکل را با دقت رعایت کرد؟. در عین حال همین راهکارها هم در مدت طولانی اثر ندارند.

محرز با بیان اینکه اصل پیشگیری عدم تجمع است، گفت: هر کجا که تجمع باشد، خطر ابتلا به کرونا وجود دارد. در عین حال خطر فقط برای کسانی که در مراسم‌ حضور پیدا کرده اند که نیست، بلکه در خانواده و اجتماع هم‌ افراد دیگر را مبتلا می کنند و یک موج شدیدی از کووید ایجاد می شود. در حال حاضر واقعا پزشکان و پرستاران خسته شدند.

مردم باید به فکر جان‌خودشان، عزیزان شان و هموطنانشان باشند. بنابراین در این موقعیت مسوولیت اجتماعی داریم و باید موارد را رعایت کنیم.

وی با اشاره به طرح «هر خانه یک حسینیه»، تاکید کرد: مردم می توانند در خانه خودشان و از طریق رسانه ها عزاداری کنند.‌ البته نه اینکه عده زیادی در یک‌ خانه جمع شوند که در این صورت بیماری در کلونی های کوچک تر منتشر می شود، بلکه هر خانواده خودش در خانه خودش از طریق رسانه ها عزاداری کنند.

محرز درباره نحوه پخش نذورات ماه محرم نیز گفت: به نظر من حتی خرج و نذری دادن هم به دلیل ایجاد صف های طولانی به نوعی تجمع بوده و خطرناک است. توصیه می کنم که افرادی که تمایل به نذری دادن دارند، به صورت مواد غذایی خام و خشک بوده و خودشان این مواد را در خانه مستمندان برسانند.

به هر حال در شرایطی که وضعیت اقتصادی مناسب نیست، سعی کنند نذورات شان را به دست کسانی برسانند که نیاز دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها