استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا:

توافق ایران و چین باعث شرمساری دولت ترامپ است

استا دانشگاه جرج میسون آمریکا توافق ایران و چین را واکنشی به تصمیمات ترامپ دانست و تاکید کرد: اینکه توافق ایران و چین، تهران را از انزوای اقتصادی دور می‌کند، بستگی به مدت ماندگاری این قرارداد دارد.

توافق ایران و چین باعث شرمساری دولت ترامپ است
کد خبر: 423499
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۰:۳۱:۱۴

اعتمادآنلاین| ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز نظر خود را درباره تنش‌ها و شیوع کرونا بیان کرده است.

توافق ایران و چین پاسخی به شرایط ایجاد شده از سوی ترامپ است

ادوارد رودز در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گغت: توافق بین ایران و چین در حقیقت یک پاسخ منطقی از هر دو طرف به شرایط ایجاد شده از سوی ترامپ است. هم برای ایران و هم برای چین، این همکاری آشکارا یک راه حل است. مزایای توافق ایران و چین برای هر یک از طرف‌ها به این بستگی دارد که بندهای مخفی توافقنامه شامل چه مواردی است. به احتمال زیاد، ملت ایران و چینی‌ها هرگز آگاهی کاملی از مفاد پیمان نخواهند داشت - یا حداقل تا زمانی که اعلام شود، آگاهی نمی‌یابند.

توافق ایران و چین یک شاهکار چشمگیر است

وی تاکید کرد: دیپلمات‌های ایرانی ممکن است نسبت به سایر شرکای چین - در آفریقا، سریلانکا و پاکستان - توافق بهتری با پکن داشته باشند. چین به نفت ایران، بازارهای ایران و پایگاه‌های نظامی در ایران بسیار کمتر از نیاز ایران به سرمایه‌گذاری احتیاج دارد. اگر مذاکره‌کنندگان ایرانی توانسته‌اند بر عدم تعادل در قدرت مذاکره غلبه کنند، این یک شاهکار چشمگیر خواهد بود.

توافق ایران و چین باعث شرمساری دولت ترامپ است

گروه‌های ضدایرانی به دنبال فشار بر ایران هستند

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مسلماً همکاری چین و ایران باعث شرمساری دولت ترامپ خواهد بود و باعث می‌شود مقادیر قابل توجهی از اظهارنظرهای انتقادی در مطبوعات و کنگره ایجاد شود. به طور قابل ملاحظه‌ای، اسرائیل و همچنین گروه‌های ضدایرانی در ایالات متحده در تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا برای اتخاذ موضع محکم‌تر نسبت به ایران تلاش می‌کنند.

رودز افزود: اینکه توافق ایران و چین، تهران را از انزوای اقتصادی دور می‌کند، بستگی به مدت ماندگاری این توافق دارد. اینکه چین از این پیمان برای به دست آوردن امتیاز از ایالات متحده در جنگ تجاری خود استفاده می‌کند، برای بیشتر ناظران آشکار است.

تنها راه حل برای ترامپ، افزایش فشار است

دولت ترامپ قصد کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری را ندارد

وی در ادامه در مورد سیاست فشار حداکثری گفت: در حالی که برخی از ناظران آمریکایی ممکن است با این موضوع موافقت کنند که سیاست‌های فشار ایالات متحده در ونزوئلا و ایران شکست خورده است، دولت ترامپ همچنان این عقیده را ندارد. اگر وضع موجود به هر دلیلی برای ایالات متحده دردناک شود، نظر دولت ترامپ این است که تنها راه‌حل، افزایش فشار بیشتر است. به عبارت دیگر، گزینه‌هایی که دولت ترامپ در نظر دارد، ادامه سیاست فشار است و کنار گذاشتن آن نیست.

تنش‌های حوزه سیاست خارجه می‌تواند به ترامپ در انتخابات کمک کند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا اضافه کرد: در حالی که انتظار نمی‌رود سیاست خارجی ایالات متحده در انتخابات ماه نوامبر موضوع اصلی و تاثیرگذار باشد، اما تنش‌های سیاست خارجی می‌تواند به ترامپ برای انتخاب مجدد کمک کند.

تحریم‌ها توان ایران برای مقابله با کرونا را کم کرده است

وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر شیوع کرونا در ایران گفت: مردم آمریکا کرونا را فاجعه‌ای برای همه می‌دانند. هیچ فرد عاقل و با اخلاقی - نه در ایران و نه در ایالات متحده - آرزو نمی‌کند که گسترش کروناویروس را در هیچ جایی از دنیا مشاهده کند.

تحریم‌های اقتصادی توانایی ایران در کنترل شیوع ویروس بین ایرانیان را محدود می‌کند، این نتیجه نامطلوب سیاست تحریم‌ها است. این یک دلیل دیگر است که چرا تغییر جهت روابط ایالات متحده و ایران و دستیابی به تفاهم مهم است که بتواند همکاری‌های بیشتری در زمینه مقابله با تهدیدات برای بشریت داشته باشد.

رودز درباره تداوم برجام گفت: آینده روابط آمریکا و ایران با توجه به موضوعات هسته‌ای و همچنین با توجه به طیف گسترده‌تری از موضوعاتی که اکنون دو کشور با آن روبرو هستند، به تحولات ایالات متحده و به تصمیمات در ایران بستگی دارد. از منظر روابط ایالات متحده و ایران، اگر دولت جدیدی پس از انتخابات نوامبر در واشنگتن روی کار بیاید، امیدواری‌ها بیشتر می‌شود اما آیا این به معنای بازگشت به برجام است؟ شاید نه. با توجه به تغییر اوضاع و با توجه به ظهور موضوعات جدید بین دو کشور، ممکن است مذاکره درباره توافق جدید لازم باشد، ضروری است توافق جدید شامل امتیازات اضافی از سوی هر دو طرف باشد. این مذاکرات زمینه را برای رسیدن به شرایط عادی‌تر فراهم می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها