کد خبر: 423538
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۱:۵۵:۱۸
| |

ابراهیم درستی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در یادداشتی نوشت:

حال اصناف خوب نیست

بنابرآمارها، نزدیک به 400 اتاق اصناف در کشور و 8 هزار اتحادیه وجود دارد.  در تهران نیز 135 اتحادیه در مشاغل مختلف در حال فعالیت هستند، که هر صنفی اتحادیه خاص خود را دارد. 

حال اصناف خوب نیست
کد خبر: 423538
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۱:۵۵:۱۸

اعتمادآنلاین| بنابرآمارها، نزدیک به 400 اتاق اصناف در کشور و 8 هزار اتحادیه وجود دارد. در تهران نیز 135 اتحادیه در مشاغل مختلف در حال فعالیت هستند، که هر صنفی اتحادیه خاص خود را دارد. از قدیم کاسب را به عنوان حبیب‌الله می‌شناسند، در گذشته شبکه‌های مجازی نبود و اصناف و فروشندگان و کسبه امین مردم محسوب می شدند.

اما اصناف این روزها، زیاد حال خوشی ندارند. در پی «اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در کشور، افزایش نرخ ارز و تورم»، شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازارها هستیم؛ موضوعی که متاسفانه به مساله گرانی و گرانفروشی دامن زده است. از همین رو، درخواستم این است که بین واژه کالای گران با گرانفروشی تفاوت قائل شویم؛ چراکه برخی کالاها با ارز نیمایی برخی با ارز دولتی و برخی با ارز آزاد تهیه می‌شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت ها در کالاها متغیر باشد.

البته ما بازرسی‌های مشترک همراه با مراجع قضایی و سازمان تعزیرات داریم اما اگر قدری درباره گران‌فروشی یا گران شدن کالا تحقیق کنیم ریشه این موضوع به درستی نمایان می‌شود. اما تاکید بر این نکته لازم و ضروری است که،اصناف هیچ گاه به دنبال گرانفروشی نبوده و نیستند، و نباید آنها را مقصران گرانی معرفی کرد. چراکه مادامی متغیرهای اقتصادی روند رو به رشدی را نشان نمی دهند یا اصنافی که این روزها خود در معرض تعطیلی کامل قرار گرفته اند، چه پاسخ قانع کننده‌ای می‌توان به مساله گرانفروشی داد. با توجه به شرایط کرونا در کشور در حال حاضر اصناف روزهای بدی را می گذرانند و شرایط خوبی ندارند.

اصنافی که ماه‌ها تعطیل بودند و به شدت در معرض آسیب قرار گرفتند. به طوری‌که حتی بررسی ها نشان می دهد، که آسیب اصناف از محل کرونا، 60 درصد بوده است. از سوی دیگر، ما اقتصادی داریم که همچنان در چنبره تحریم ها قرار دارد؛ تولیدکنندگان توان دسترسی آسان و سریع برای مواد اولیه موردنیازشان برای تولید را ندارند. حالا با همین تصویر از یک اقتصاد مشکل دار، چه انتظاری می‌توان از اصناف کشور داشت. شاید هرقدر زمان بگذرد زخم‌هایی که بر پیکره نحیف اصناف بعد از شیوع ویروس کرونا وارد شده، التیام یابد اما حقیقت این است که با وجود وعده‌های داده شده هیچ‌گونه پشتیبانی جدی و عملی از سوی دولت و نهادهای حامی شاهد نبودیم. بااین حال، جامعه اصناف همچنان خواهان حمایت و توجه بیشتر دولت به این بخش مهم از اقتصاد هستند.

البته ما به این موضوع نیز واقف هستیم که دولت شرایط ویژه ای را پشت سر می‌گذارد به همین دلیل همه ما باید کمک کنیم تا این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم و مانند زمان هشت سال دفاع مقدس همسو باشیم تا دست در دست یکدیگر از این مشکلات عبور کنیم. درنهایت بر این نکته تاکید می کنم که بخش اصناف کشور همچون سایر بخش‌های اقتصادی، به دنبال حفظ آرامش، ثبات بخشی و بازگشت تعادل به بازارها است.

منبع: روزنامه تعدل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها