کد خبر: 423657
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

پایداری‌ها در صدر ناظران مجلس بر سازوکار فعالیت احزاب و صداوسیما

امروز شاید بتوان پایداری‌ها را منسجم‌ترین طیف حاضر در پارلمانی دانست که فقط و فقط یک فراکسیون سیاسی را به خود می‌بیند که حتی یک انتخابات رسمی برای انتخاب رییسش برگزار نشده است.

پایداری‌ها در صدر ناظران مجلس بر سازوکار فعالیت احزاب و صداوسیما
کد خبر: 423657
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که اگرچه اعضای جبهه پایداری در رقابت بر سر کرسی ریاست توانایی ایجاد سد مقابل محمدباقر قالیباف و حامیان درون و بیرون پارلمانش را نداشتند ولی در عوض هنگام تقسیم کرسی‌های کلیدی کمیسیون‌ها و پارلمان با اتکا به ناآشنایی تازه نماینده‌شدگان با سازوکار پارلمان و «تفاوت کمیسیون با فراکسیون و طرح با لایحه» توانستند سهم خوبی برای خود دست و پا کنند؛ به‌طوری که امروز کمتر کمیسیون و فراکسیونی را در مجلس می‌توان یافت که یکی از اعضای این طیف اصولگرایان در آن نقشی قابل‌تامل و توجه برعهده نداشته باشد، اتفاقی که روز گذشته و هنگام انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شوراها و کارگروه‌های مختلف نیز بار دیگر تکرار شد تا عملا بتوان پایداری‌ها را منسجم‌ترین طیف حاضر در پارلمانی دانست که این روزها فقط و فقط یک فراکسیون سیاسی را به خود می‌بیند که حتی یک انتخابات رسمی برای انتخاب رییسش برگزار نشده است.

هبه جام‌جم به راستی‌ها


روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی به تغییر نمایندگان خود در هیات نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی پرداختند که تا همین چندی پیش و باتوجه به حضور نمایندگان قوای مجریه و مقننه در این هیات، باز هم صداوسیما به‌طوری محسوس در اختیار جریان سیاسی اصولگرا و حامیانش قرار گرفته بود. در این میان اما باتوجه به ترکیب مجلس، عملا امکان تغییر ورود چهره‌هایی معتدل‌تر به این هیات وجود نداشت و در نهایت با رای حاضران در جلسه علنی، بیژن نوباوه وطن، نماینده تندرو تهران از یک‌سو و سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری مجلس یازدهم از سوی دیگر با رای نمایندگان به عنوان اعضای هیات نظارت بر عملکرد صداوسیما انتخاب شدند تا در این هیات نیز دست برتر به اصولگرایانی تعلق داشته باشد که از قضا آنان نیز در زمره منتقدان جام‌جم قرار دارند ولی با این تفاوت که آنان خواستار یکسویه‌تر شدن تریبون‌های این سازمان و عملا هبه آن به یک جریان سیاسی هستند؛ خواسته‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب فعلی مدیران این سازمان و البته هیات نظارت بر آن‌که اختیارات قانونی خاصی نیز ندارد، فراهم شده باشد.

پایداری‌ها در گردشگری


این اما تنها توفیق پایداری‌ها نبود. در جریان انتخاب نماینده مجلس یازدهم در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز بار دیگر اعضای این خرده‌جریان اصولگرا موفق ظاهر شدند و در شرایطی توانستند رای مجلس را برای حضور مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس در پارلمان یازدهم در این شورا جذب کنند که او روحانی است و فاقد تحصیلات مرتبط با حوزه گردشگری و میراث فرهنگی. نکته قابل‌توجه آنکه جلال رشیدی کوچی و محمود عباس‌زاده مشکینی که هرکدام به ترتیب با 130 و 75 رای به عنوان نمایندگان مجلس در هیات نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت انتخاب شدند نیز نزدیکی‌های غیرقابل انکاری با مرتضی آقاتهرانی، نفر اول جبهه پایداری‌ها در مجلس دارند. قرابتی که می‌تواند مهم‌ترین دلیل انتخاب آنان به عنوان اعضای این هیات تلقی شود. در این میان فرهاد طهماسبی نیز که با رای نمایندگان مجلس به عنوان ناظر قوه مقننه در شورای عالی معادن انتخاب شد، ازجمله دانش‌آموختگان حقوقی است که در پارلمان یازدهم حضور دارد ولی علاقه‌ای به کمیسیون حقوقی و قضایی ندارد و چنان‌که پیداست ترجیح داده در مسائل اقتصادی و صنعتی حضور داشته باشد. برخلاف طهماسبی که نزدیکی سازمانی خاصی با جبهه پایداری‌ها ندارد، علی حدادی، نماینده ساوجبلاغ ازجمله چهره‌های همسو با پایداری‌ها در مجلس محسوب می‌شود که روز گذشته کنار مالک شریعتی، نماینده تهران که می‌کوشد خود را «عدالت‌خواه» معرفی کند، موفق به کسب نظر نمایندگان برای حضور در کمیسیون ماده 10 احزاب شدند. مالک شریعتی که حالا دبیرکل حزب رهپویان است و به این ترتیب، گزینه مطلوب علیرضا زاکانی، بنیانگذار این تشکل اصولگرا برای نظارت بر احزاب و چگونگی صدور مجوز برای تشکل‌های سیاسی!

یک مستقل و یک اصولگرا در صنایع دفاعی


نمایندگان مجلس همچنین روز گذشته و در ادامه انتخاب نمایندگان خود در شوراهای مختلف، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مستقل و نزدیک به اصلاح‌طلبان تربت‌جام در مجلس یازدهم را که از معدود چهره‌های تایید صلاحیت‌شده پارلمان دهم به شمار می‌رود، به عنوان ناظر پارلمان در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب کردند. سوی دیگر میدان نیز علی‌اکبر کریمی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری مردم اراک در مجلس یازدهم را که همچون علیرضا زاکانی، رییس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس نقش بسزایی در رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در پارلمان یازدهم داشت، به عنوان ناظر خود در شورای صنایع دریایی انتخاب کردند. معصومه پاشایی بهرام، نماینده مستقل مرند و جلفا در پارلمان یازدهم نیز به عنوان ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات انتخاب شد. جالب آنکه معصومه پاشایی بهرام کنار یوسف داوودی به عنوان 2 نماینده مجلس در شورای عالی استاندارد نیز انتخاب شدند تا پاشایی بهرام به عنوان تنها زنی که نامش از گوی‌های پارلمان در جلسه علنی روز گذشته خارج شده، توفیق قابل‌توجهی به دست آورده باشد. در این میان سلمان ذاکر و جبار کوچکی‌نژاد که هردو به عنوان نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجلس یازدهم شناخته می‌شوند، روز گذشته با رای نمایندگان ناظران پارلمان در شورای حقوق و دستمزد شدند تا عملا توفیق پایداری‌ها تکمیل شده باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها