آیا مجلس یازدهم در انتخاب رئیس دیوان محاسبات اشتباهات پی‌درپی داشته است؟

در نامه حاجی بابایی تأکید شده است که با اتفاق‌نظر اعضای حاضر در این کمیسیون، تمامی شرایط مندرج در قانون دیوان محاسبات، قانون آیین‌نامه داخلی و نیز شرایط مندرج در تبصره‌های آن در فرآیند معرفی رئیس و دادستان دیوان به صحن مجلس و انتخاب آنها لحاظ شده است.

آیا مجلس یازدهم در انتخاب رئیس دیوان محاسبات اشتباهات پی‌درپی داشته است؟
کد خبر: 423659
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۰۶:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات، همچنان بحث داغ نمایندگان است. اگر تا چند روز پیش صفحه توئیتر، صحنه انتقاد آنان به انتخاب رئیس دیوان محاسبات بود، دیروز صحن علنی مجلس شاهد اعتراض یکی از نمایندگان شد. آنگونه که از صحبت‌های نمایندگان بر می‌آید نه فقط مهرداد بذرپاش به دلیل نداشتن سابقه 20 سال کار مدیریتی، بلکه گزینه دیگر ریاست دیوان محاسبات یعنی لطف‌الله فروزنده هم به دلیل بازنشسته بودن، صلاحیت رسیدن به این پست را نداشته است. محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در ساعت پایانی جلسه دیروز مجلس، قرار بود که طرح پیشنهادی خود را ارائه کند اما ترجیح داد تذکری را بدهد که دو جلسه در نوبت اعلام آن است. صباغیان جمله محمدباقر قالیباف مبنی بر اینکه انتخاب رئیس دیوان محاسبات طبق قانون انجام شده را تکرار کرد و با اعتراض گفت: بنده از عملکرد هیأت رئیسه انتقاد دارم. چرا دهان نماینده را گچ می‌گیرید؟ هر موضوعی که باب میل شما نیست اجازه حرف زدن درخصوص آن داده نمی‌شود. بنده در جلسه قبلی نوبت تذکر داشتم اما این اجازه به من داده نشد. او ادامه داد: یک نفر هم نتوانست در مجلس درخصوص این انتخاب سؤال کند. یک نفر در این مجلس نتوانست در این مورد صحبت کند. بگذاریم نمایندگان حرف خود را بزنند. این موضوع اگر شفاف شد دیگر در بیرون از مجلس و ماهواره‌ها و شبکه‌های غربی نمی‌توانند حرف بزنند.


صباغیان که با واکنش احسنت یکی دو نفر از نمایندگان روبه‌رو شد خطاب به قاضی‌زاده‌ هاشمی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: دو جلسه هست که التماس می‌کنم ولی شما جواب من را نمی‌دهید. ما چه جوابی به مردمانی که از ما سؤال می‌کنند بدهیم. به نفع شما و به نفع آقای قالیباف است که به حرف ما گوش دهید. این روش ادامه‌ای ندارد. به ضرر شما و به ضرر مردم است.


اما قاضی‌زاده ‌هاشمی در پاسخ به این اعتراضات گفت: موضوع جلسه چیز دیگری است. بعد هم معترض می‌شوید که چرا اجازه نمی‌دهید ما صحبت کنیم. با روش غلط که نمی‌شود حرف حق را پیش ببرید. ما الان در دستور جلسه هستیم اجازه بدهید طبق نوبت ثبت‌نام حرف بزنیم.


معرفی فروزنده هم غیرقانونی بود


در پایان جلسه علنی دیروز مجلس محمدرضا صباغیان که در صحن معترض بود، در گفت وگو با خبرنگار «ایران» توضیحاتی را در خصوص ممانعت از بیان تذکرش در روز انتخاب رئیس دیوان محاسبات داد. او گفت: اصل حرف من این است در جلسه روز چهارشنبه که برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات برگزار شد، تذکر خودم را ثبت نام کردم و نفر اول هم بودم. اما مدیر جلسه اجازه نداد که کسی تذکر بدهد. حرف من این بود که بذرپاش 20 سال سابقه کار ندارد و آقای فروزنده هم بازنشسته است.


یک فرد بازنشسته چطور می‌تواند در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان نامزد دیوان محاسبات انتخاب شود و چطور می‌توان با این انتخاب قانون منع به کارگیری بازنشستگان را اجرا کرد. صباغیان با اشاره به ماده 51 کمیسیون آیین‌نامه داخلی که می‌گوید رئیس دیوان حتماً باید 20 سال سابقه کار داشته باشد، ادامه داد: در آن روز اجازه تذکر به من ندادند. این کار خیلی هم حساب شده بود که کسی در مورد این موضوع حرف نزند. سه بار حضوری تقاضای تذکر دادم که به من اجازه ندادند. امروز -روز یکشنبه- مجدداً تقاضا کردم گفتند در آخر جلسه تذکرت را بگو. که در نهایت اعلام کردند که نمی‌شود تذکر خود را مطرح کنید.


من هم از فرصتی که برای پیشنهاد طرح برایم پیش آمده بود استفاده کرده و تذکر خودم را مطرح کردم. صباغیان تأکید کرد که این موضوع باید شفاف شود که آیا واقعاً آقای بذرپاش شرایط لازم برای ریاست دیوان محاسبات را داشته یا نه. بالاخره مردم را که نمی‌شود با نگفتن توجیه کرد.


او در پاسخ به این سؤال که قرار است چه اقدامی برای غیرقانونی بودن انتخاب بذرپاش انجام دهید، گفت: ما داریم تذکرات خود را می‌دهیم. بعضی‌ها می‌خواستند داخل مجلس را ببندند تا کسی حرفی نزند و بیرون هم دیگر برایشان فایده‌ای نداشته باشد.


اشتباه کردیم عجله کردیم


جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ای که اقدام به انتخاب مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده به عنوان دو گزینه ریاست دیوان محاسبات کرده هم به «ایران» گفت: آقای قالیباف نامه ای به کمیسیون ارسال کرده و گفته که یک دور دوباره پیگیری کنید و ببینید که این اعتراضات چیست. در کمیسیون بحث‌های زیادی مطرح شد. اما وقتی رأی‌گیری در صحن مجلس انجام شده دیگر ختم ماجرا را باید اعلام کرد. ما نمی‌توانیم رأی صحن را برگردانیم چون آیین‌نامه می‌گوید آنچه در صحن رأی‌گیری شده قابل برگشت نیست.


نماینده رشت در پاسخ به این سؤال که انتخاب بذرپاش فقط مورد انتقاد خبرنگاران و کاربران فضای مجازی نیست بلکه از میان نمایندگان هم به این انتخاب معترض هستند گفت: وقتی چیزی در صحن رأی‌گیری می‌شود، قابل برگشت نیست. مسیرهای دیگری را آیین‌نامه دارد مانند سؤال و استیضاح و ماده 204، معتقدم که باید از آن طریق پیگیری کنند نه صحن.


کوچکی‌نژاد در مورد معرفی لطف‌الله فروزنده به عنوان گزینه ریاست دیوان که گفته می‌شود بازنشسته بوده و نمی‌توانست به این پست دست یابد هم گفت: کمیسیون اشتباه کرد که عجله کرد. من عضو همان کمیسیون هستم. نباید عجله می‌کردیم و گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات را با این سرعت انتخاب می‌کردیم. باید فرصت می‌دادیم منتقدان حرف‌های خود را می‌زدند و اسامی کسانی را که سوابق کاری‌شان و تجربه‌شان به این سمت می‌خورد بررسی می‌کردیم. مقداری عجله کردیم و این عجله باعث شده که ابهاماتی پیش بیاید. حالا پاسخ دادن به این ابهامات کار سختی است.


پاسخ کمیسیون به نامه قالیباف


اما دیروز حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، پاسخ نامه قالیباف درخصوص بررسی مجدد فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور را داد. به گزارش تسنیم، در نامه حاجی بابایی با اشاره به برگزاری جلسات مجدد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و نیز بررسی برخی انتقادات، اعتراضات و نامه‌های ارسالی به آنان، تأکید شده است که با اتفاق نظر اعضای حاضر در این کمیسیون، تمامی شرایط مندرج در قانون دیوان محاسبات، قانون آیین‌نامه داخلی و نیز شرایط مندرج در تبصره‌های آن در فرآیند معرفی رئیس و دادستان دیوان به صحن مجلس و انتخاب آنها لحاظ شده است. حال معلوم نیست که نمایندگان معترض با این نامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قانع خواهند شد یا همچنان موضوع انتخاب بذرپاش را پیگیری کرده و از روش‌های دیگری استفاده خواهند کرد.

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها