«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا عراق ظرفیت قانونی برگزاری انتخابات زودرس را دارد؟

گرچه نخست‌وزیر عراق از انتخابات پیش از موعد سخن گفت، اما این سخن به همان چند خط محدود نمی‌شود و انتخابات از روز اعلام تا برگزاری راه دشواری در پیش خواهد داشت، حتی در این میان برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند برگزاری انتخابات در پروسه زمانی اعلام‌شده ناممکن باشد.

آیا عراق ظرفیت قانونی برگزاری انتخابات زودرس را دارد؟
کد خبر: 423712
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- گرچه نخست‌وزیر عراق از انتخابات پیش از موعد سخن گفت، اما این سخن به همان چند خط محدود نمی‌شود و انتخابات از روز اعلام تا برگزاری راه دشواری در پیش خواهد داشت، حتی در این میان برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند برگزاری انتخابات در پروسه زمانی اعلام‌شده ناممکن باشد.

نخست‌وزیر عراق هفته گذشته از برگزاری انتخابات پیش از موعد در عراق سخن گفت تا کمی از بار فشاری که اخیراً از سوی معترضان و برخی از جریان‌ها متحمل شده است کاسته شود.

بیان چنین سخنی از جانب نخست‌وزیر در جایگاه حقوقی خود، گرچه تبعات مثبت رسانه‌ای و تبلیغاتی برای او دارد، اما از لحاظ حقوقی در کشور عراق غیرقانونی یا حداقل شبه غیرقانونی محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، در ساختار سیاسی فعلی عراق و طبق قانون اساسی این کشور، نخست‌وزیر قادر نیست به تنهایی دست به چنین کاری بزند.

طبق قانون اساسی عراق، برگزاری انتخابات پیش از موعد مستلزم انحلال پارلمان است که بنا بر ماده 64 قانون اساسی، پارلمان تنها در 2 صورت منحل می‌شود: یکی از طریق تصمیم پارلمان که رأی به انحلال خود می‌دهد و دیگری از طریق دستورالعمل مشترک رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و توافق هر 2 برای انحلال.

حال با وجود استقبال قابل توجه شماری از گروه‌ها و جریان‌های عراقی از برگزاری زودهنگام انتخابات، مصطفی الکاظمی از لحاظ قانونی با مشکل مواجه است زیرا حتی در صورتی که این انحلال به آسان‌ترین شکل ممکن- یعنی در صورتی که مجلس خود را منحل اعلام کند- انجام شود (که بسیار بعید به نظر می‌رسد) عراق مجبور خواهد شد با همان قانون انتخابات قدیم که به شدت هم مورد نقد تظاهرات‌کنندگان و بسیاری از جریان‌هاست وارد انتخابات جدید شود.

به بیانی دیگر، در صورتی که طبق خواسته مصطفی الکاظمی امروز پارلمان عراق منحل شود، انتخابات پیش رو با قانون انتخابات فعلی برگزار و به طور حتم همین خروجی از آن حاصل خواهد شد.

با نگاهی به صحبت‌های رهبران احزاب و شخصیت‌های مختلف صحنه سیاسی عراق، می‌توان به این نتیجه رسید که اظهارنظر اخیر مصطفی الکاظمی گرچه مورد استقبال قرار گرفته، اما با فرو نشستن گردوغبار هیاهوی رسانه‌ای، نخست‌وزیر عراق با موقعیتی به مراتب پیچیده‌تر از گذشته مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها