کد خبر: 423729
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۰۹:۵۳:۴۸
| |

نایب رئیس کمیسیون انرژی:

فروش فرآورده‌های گازی را باید جایگزین فروش نفت خام کرد

نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: جدایی اقتصاد از نفت خام باعث می‌شود که ما به فروش گاز و میعانات گازی روی بیاوریم.

فروش فرآورده‌های گازی را باید جایگزین فروش نفت خام کرد
کد خبر: 423729
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۰۹:۵۳:۴۸

اعتمادآنلاین| موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی درباره سخنان رهبری مبنی بر جدایی اقتصاد از فروش نفت خام گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بحث بودجه داشتیم و داریم، وابستگی آن به نفت، مخصوصا نفت خام است.

نائیب رئیس کمیسیون انرژی یادآور شد: آن چیزی که سال‌های سال است مقام معظم رهبری به عنوان ارائه دهنده سیاست‌های کلی نظام تبیین می‌فرمایند این است که بودجه باید از نفت جدا شود و وابسته نفت نباشد.

وی ادامه داد: علت این‌که حضرت آقا به جدایی اقتصاد از نفت خام تاکید دارند به این علت است که صادرات در سال‌های مختلف نوسان داشته است و قیمت نفت هم دارای فراز و فرودهایی بوده است.

نماینده کنگان، دیر و جم با اشاره به این‌که تاثیر بالا و پایین شدن قیمت نفت روی بودجه بسیار زیاد است، عنوان کرد: در آخر سال هنگامی که می‌خواهند بودجه را برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند به قیمت فروش نفت در بازار اوپک و بازار دنیا توجه می‌کنند و بر اساس آن بودجه را به اصطلاح می‌بندند اما بارها مشاهده است که در اواسط سال اتفاقی می‌افتد که قیمت نفت افت می‌کند.

وی ادامه داد: بلااستثناء افت قیمت نفت تاثیرگذار بر سرنوشت کشور است؛ چرا که قیمت نفت می‌تواند در بحث مسائل عمرانی و بودجه جاری کشور اثرگذار باشد، بنابراین نفت یک موضوع با ثباتی نبوده است که بتوانیم به آن اتکا کنیم و بودجه را به آن وابسته کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکیدشان بر این بوده است که بودجه از نفت جدا شود نه اقتصاد زیرا اقتصاد ما به نفت وابسته است و بحث روی جدایی اقتصاد از نفت خام و فروش فرآورده‌های نفتی به صورت ارزش افزوده است.

وی تاکید کرد: سیاست کلی ما این است که گاز و میعانات گازی مانند اتان، متان و متانول را جایگزین نفت کنیم و فرآورده‌های گازی را به جای نفت در دنیا بفروشیم و اقتصادمان را بر آن پایه استوار کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کمیسیون افق و چشم انداز ما این است به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم و راهبردهایی را در نظر بگیریم که پتروپایش‌ها و پالایشگاه‌ها در بحث گار فعال شوند و از فروش نفت خام فاصله بگیریم.

وی گفت: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در خصوص نفت خام مشخص است و بر اساس این سیاست‌های کلی رهبری در کمیسیون برنامه ریزی خواهیم داشت تا چشم اندازها در خصوص جلوگیری از خام فروشی نفت و فروش ارزش افزودهای فرآوردهای گازی صورت گیرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها