استاد دانشگاه کالیفرنیا:

توافق ایران و چین چالشی برای هژمونی آمریکا است

ستاد دانشگاه کالیفرنیا توافق ایران و چین را چالشی برای هژمونی آمریکا دانست و تاکید کرد: با توجه به وخامت اوضاعِ روابط ایالات متحده و چین، این توافق‌نامه نفوذ چین در منطقه را گسترش می‌دهد.

توافق ایران و چین چالشی برای هژمونی آمریکا است
کد خبر: 423736
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۱۰:۰۵:۴۰

اعتمادآنلاین| رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است.

از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد.

وی به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخت:

توافق ایران و چین یک رابطه استراتژیک برای پکن محسوب می‌شود

در حقوق بین‌الملل اصلی برای ممانعت از چنین توافقی وجود ندارد

رونی لیپ‌شوتز در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق سرمایه‌های زیادی را برای ایران به همراه امکان فروش نفت فراهم می‌کند و یک رابطه استراتژیک برای چین محسوب می‌شود. در حقوق بین‌الملل چیزی وجود ندارد که مانع چنین توافقی شود.

توافق ایران و چین چالشی برای هژمونی آمریکا است

وی هم چنین در ادامه تاکید کرد: این توافقنامه توانایی ایالات متحده در اجرای تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این توافق، ممکن است سایر کشورها (به عنوان مثال اروپایی‌ها) را به نقض مجازات‌ها ترغیب کند.

با توجه به وخامت اوضاعِ روابط ایالات متحده و چین، این توافق‌نامه نفوذ چین در منطقه را گسترش می‌دهد. من این همکاری‌ها را به خودی خود «خطرناک» نمی‌دانم، بلکه به نظرم این همکاری‌ها یک چالش برای هژمونی ایالات متحده در خاورمیانه و خلیج فارس است.

فشار حداکثری برای تاثیرگذاری بر داخل آمریکا است

واشنگتن همیشه به «دشمن» احتیاج دارد

این استاد دانشگاه کالیفرنیا در مورد سیاست فشار حداکثری گفت: شما باید درک کنید که این سیاست‌ها چیزی بیشتر از روابط بین‌الملل یا تأثیرگذاری برای جو سیاسی داخلی است. واشنگتن به «دشمنان» احتیاج دارد تا در جامعه آمریکا (و متحدانش) ترس ایجاد کند که این سیاست به ویژه از طرف جمهوری‌خواهان حمایت شود این امر باعث می‌شود که جمهوری‌خواهان قوی و مسلط به نظر برسند.

رونی لیپ‌شوتز گفت: این واقعیت که این سیاست‌ها موفقیت‌آمیز نیستند و باعث صدمه زدن به مردم در کشورهای هدف می‌شود، هیچ نگرانی و اهمیتی برای واشنگتن ندارد.

در ایالات متحده اوضاع کرونا خارج از کنترل شده است

وی در ادامه درباره شیوع گسترده کرونا در ایران و تاثیر تحریم‌ها در این خصوص گفت: در ایالات متحده که تحت تحریم نیست، اوضاع کرونا خارج از کنترل شده است.

نباید انتظار بازگشت سریع بایدن به برجام را داشته باشیم

این استاد دانشگاه در مورد تداوم برجام گفت: احتمالاً اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شود و دموکرات‌ها کنترل سنا را به دست آورند، شرایط خیلی بهتر می‌شود اما حتی در آن صورت، من انتظار بازگشت سریع به توافق را ندارم، زیرا واقعاً در صدر دستور کار سیاسی هیچ کسی در حال حاضر نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها