کد خبر: 423963
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۰۹:۰۲:۱۰
| |

محسن پاک‌آیین:

جامعه جهانی در قبال نقض حقوق بشر توسط آمریکا ساکت نماند

عضو مجمع جهانی صلح اسلامی، تحریم کشورها در شرایط کرونا و تعرض به هواپیمای ایرانی در سوریه را نقض حقوق بشر دانست و گفت: جامعه جهانی باید در قبال رفتارهای آمریکا واکنش نشان داده و این کشور را به انجام وظایف خود در قبال رعایت حقوق بشر وادار کند.

جامعه جهانی در قبال نقض حقوق بشر توسط آمریکا ساکت نماند
کد خبر: 423963
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۰۹:۰۲:۱۰

اعتمادآنلاین| محسن پاک‌آیین به مناسبت سال‌روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» اظهارداشت: صیانت از کرامت انسانی و دفاع از حقوق بشر یکی از آموزه‌های اسلامی است که در قرآن و احادیث و روایات اسلامی بارها مورد تاکید قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اساس خود را موظف به تامین حقوق بشر می‌داند.

وی تصریح کرد: در دوره کرونا نیز از ابتدای کشف و شناسایی این بیماری، جمهوری اسلامی ایران اقدامات گسترده‌ای در زمینه کنترل و مدیریت شیوع این ویروس، برای حفاظت از همه شهروندان و همچنین تلاش علمی برای ساخت دارو یا واکسن ضد کرونا داشته است.

معاون پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همکاری با کشورهای جهان و حتی کمک بهداشتی به کشورهای درگیر به‌خصوص همسایگان برای مقابله با کرونا را اقدامات ایران عنوان کرد و افزود: جامعه جهانی متعهد است در زمان بروز و شیوع بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان و بیماری، همکاری‌های بین المللی را گسترش داده و در دوره شیوع کرونا این همکاری اهمیت مضاعف پیدا کرده است.

پاک‌آیین، بی‌توجهی واشنگتن به حقوق بشر را یادآور شد و افزود: متاسفانه در این مقطع، آمریکا که خود را تافته جدابافته از جهان می داند با اعمال و تشدید تحریم علیه کشورهای مستقل مانند ایران حقوق بشر را نقض کرده و سیاهی کارنامه خود را بیشتر کرده است.

تحریم در دوران کرونا نقض آشکار حقوق بشر است

وی گفت: در شرایطی که همه کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی حتی کمیسر عالی حقوق بشر بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌ها از کشورهای درگیر کرونا تاکید دارند، متاسفانه شاهد اعمال تروریسم بهداشتی از سوی آمریکا علیه کشورمان هستیم.

این دیپلمات پیشین خاطرنشان کرد: ما شاهد بودیم که برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، «میشل باشلر» کمیسر عالی حقوق بشر در ژنو گفت که تحریم‌ها باید از کشورهایی که با مشکل ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می کنند از جمله ایران برداشته شود چرا که این تحریم‌ها به طور بالقوه بر توانایی بخش‌های سلامت و حقوق بشر اثر می گذارد.

پاک‌آیین تصریح کرد: در روز حقوق بشر اسلامی همه کشورهای جهان باید به‌طور یکپارچه با سیاست‌های ضدانسانی آمریکا که برگرفته از رویکرد استکباری و یکجانبه‌گرایانه این رژیم است، مقابله کرده و واشنگتن را وادار به اجرای وظایف مرتبط با تامین حقوق بشر کنند.

عاملان تعرض به هواپیمای ایرانی باید محاکمه شوند

وی به اقدام تحریک‌آمیز و ارعاب‌آور آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه اشاره کرد و گفت: این اقدام نه تنها مصداق دخالت در امورداخلی یک کشور مستقل و مغایر با موازین بین‌المللی است بلکه از آن جا که جان انسان‌های بیگناه را در خطر انداخته، نقض آشکار حقوق بشر است. از منظر حقوق بشر اسلامی نیز قطعا این قبیل اقدامات غیرانسانی محکوم است و عدالت حکم می‌کند که عاملان آن محاکمه و مجازات شوند.

مدعیان حقوق بشر خود ناقض آن هستند

پاک‌آیین، ریشه اصلی نقض حقوق بشر در عصر حاضر را خوی استکباری و سلطه‌جویانه آمریکا به‌خصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ دانست و گفت: از نظر مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک سازمان مردم نهاد نیز مدعیان دفاع از حقوق بشر خود افرادی هستند که نه تنها حقوق بشر را محترم نمی‌شمرند، بلکه همواره از نقض کنندگان آن بوده‌اند.

وی افزود: این کشورها در اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا، حقوق بشر را در دفاع از منافع خود تفسیر می‌کنند و سعی دارند که ارزش‌ها و هنجارهای مادی و لیبرالی را بر جهان تحمیل کنند.

اسلام می‌تواند کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر را رفع کند

عضو مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه در آموزه‌های اسلامی مبانی و اصول جامعی وجود دارد که به جهت نگاه انسان شمول و جهان‌شموال آن، می‌تواند کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر را مرتفع کند، خاطرنشان کرد: وظیفه نخبگان و آزادی‌خواهان جهان است که به افشای اقدامات ضد حقوق بشری از سوی غرب پرداخته و زمینه‌های مقابله اصولی و علمی با آن را فراهم آورند.

پاک‌آیین گفت: در منطقه نیز با توجه به جنایات رژیم اشغالگر قدس و حکام سعودی در فلسطین، یمن و بحرین، نخبگان جهان اسلام، آزادی خواهان جهان و سازمان‌های مردم نهاد باید در عرصه نظر و عمل با نگرشی مسئولانه اقدامات خود برای صیانت از کرامت انسانی و راهکارهای شایسته برای بهبود وضعیت جامعه جهانی را عملیاتی کنند.

وی درباره وجوه تمایز حقوق بشر ادعایی و تحمیلی غرب با حقوق بشر اسلامی اظهارداشت: از بُعد نظری، مبانی فلسفی و عقیدتی حقوق بشر غربی برگرفته از اومانیسم و اصالت انسان و برمبنای لیبرال دموکراسی است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: بر اساس تفکر اومانیستی، اصالت در قدرت منحصر میشود و جنگ، شکنجه و کشتار دیگران برای دستیابی به قدرت مباح دانسته می‌شود. پدیده‌هایی همچون همجنس‌گرایی، عقیم‌سازی داوطلبانه انسان‌ها، ازدواج با محارم که مخالف فطرت انسان است، همه ریشه در تفکر لیبرال دموکراسی دارد.

پاک‌آیین، تفکر اومانیستی را عامل نقض حقوق انسان‌ها در کشورهای مختلف دانست و افزود: این تفکر نشان داده که لیبرال دموکراسی نمی‌تواند به عنوان یک الگوی آرمانی حافظ حقوق مردم جهان شود. در واقع به موازات افول آمریکا، لیبرال دموکراسی هم در مسیر افول قرار دارد.

وی، اندیشه حقوق بشر در اسلام را بر مبنای تفکر توحیدی و نه اومانیسم دانست و اضافه کرد: انسان مخلوق خداوند است که می‌تواند به درجه خلیفه‌اللهی برسد اما در عین حال مطلق العنان نیست. بر این اساس هدف از بعثت انبیا رسیدن انسان به حق آزادی و رهایی از زیر سلطه ستمگران و ظالمان بوده و تعریف اسلام از آزادی شامل رها شدن از بردگی و اطاعت غیر خدا می شود. در حالی که آزادی در دیدگاه حقوق بشر غربی بیشتر به معنای آزادی انسان در انجام هر آن چه که می‌خواهد فارغ از هر قید و بند است.

پاک‌آیین گفت: از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ارزشمند است که باید به عنوان یک موجود با شعور و دارای اراده و اختیار به دید احترام به او نگریست. دخالت ندادن عواملی از قبیل نژاد، زبان، رنگ، ملیت در اعتبار و امتیاز برای انسان‌ها، دقیقاً مورد توجه اسلام است و مخالف تبعیض نژادی و قومی است.

چالش امروز اسلام و غرب یک چالش تمدنی است

وی با بیان اینکه حقوق بشر غربی در بُعد رفتاری نیز با چالش جدی مواجه است، افزود: لشکرکشی به کشورهای مختلف مثل افغانستان، سوریه، عراق و لیبی همچنین نادیده گرفتن نقض حقوق بشر توسط کشورهایی همچون عربستان، بحرین، رژیم صهیونیستی در کنار مباح شمردن شکنجه و آزار انسان‌ها در زندان‌های گوانتانامو، بگرام، ابوغُریب و حمایت از نژادپرستی همه از چالش‌های رفتاری حقوق بشر آمریکایی و غربی است که انسان‌ها را نسبت به آنها متنفر کرده است.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه و رییس گروه مطالعات آفریقا گفت: امروز چالش اسلام و غرب، سطح چالش دو تمدن است و به هر میزان که تمدن غربی که مغایر با فطرت انسان است، تضعیف شود راه برای معرفی تمدن نوین اسلامی هموار می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها