انتقاد ترکیه نسبت به اظهارات مقامات بحرین

وزارت دفاع ترکیه در واکنش به جانبداری بحرین از امارات، با تاکید بر برادری و دوستی میان ملت‌های عربی و ترکیه، اظهارات منامه در اینباره را "تلاشی بیهوده" در اتهام زنی به آنکارا دانست.

انتقاد ترکیه نسبت به اظهارات مقامات بحرین
کد خبر: 424010
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۱۰:۰۷:۴۴

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: بیانیه وزارت خارجه بحرین درباره اظهارات خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ با الجزیره در تاریخ 31 ژوئیه گذشته واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: اینکه بحرین فعالیت‌های امارات در بر هم زدن ثبات در منطقه را "سازنده" می‌خواند و واکنش "به حق" ترکیه را حمله به برادران عرب جلوه می‌دهد در واقع تلاشی تاسف‌براگیز و بی‌فایده است.

وزارت دفاع ترکیه با تاکید بر برادری و دوستی موجود میان ملت‌های عربی و ترکیه، از ابوظبی و دولت‌های حامی آن خواست عقل و خرد خود را بازیابند.

این وزارتخانه در ادامه با اشاره به اینکه به مساله لیبی بر اساس اصل "لیبی متعلق به لیبیایی‌ها" است، رسیدگی می‌کند، تاکید کرد: ترکیه با جدیت به ارائه پشتیبانی‌های مشورتی، کمک‌ها و آموزش نظامی به لیبی ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه بحرین پیشتر در بیانیه‌ای اظهارات وزیر دفاع ترکیه درباره امارات را محکوم کرده و آنها را "تحریک غیر قابل قبول و در تضاد با استانداردهای دیپلماتیک" دانست.

آکار در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای الجزیره حمله تندی را علیه امارات آغاز کرده و گفت: امارات اقدامات زیان‌باری در لیبی و سوریه انجام می‌دهد و ترکیه در زمان و مکان مناسبی آن را بابت اقداماتش مورد حسابرسی قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، عادل العسومی، معاون رئیس پارلمان عربی نیز در گفتگویی مطبوعاتی، اظهارات آکار علیه امارات را محکوم کرد.

العسومی گفت: این اظهارات با اصول و استانداردهای دیپلماتیک موجود میان کشورها همخوانی ندارد و به منزله تعرض به یک کشور عربی عضو اتحادیه عرب یعنی کشور برادر امارات محسوب می‌شود.

معاون رئیس پارلمان عربی افزود: اظهارات اخیر وزیر ترکیه و محتوای خصمانه و سرزنش‌آمیز آن علیه کشور امارات در واقع تحریکی غیرقابل قبول و متناقض با استانداردهای بین‌المللی بوده و نیز تهدید یک کشور عربی برادر محسوب می‌شود که با موضعگیری‌های ملی و اصیل و نقش موثر و سازنده‌اش در جامعه بین‌الملل شناخته می‌شود.

او با تاکید دوباره بر همبستگی و حمایت یکپارچه پارلمان عربی از امارات در برابر این اظهارات تحریک‌آمیز گفت: موضعگیری پارلمان عربی در مخالفت با دخالت‌های ترکیه در امور داخلی کشورهای عربی که به منزله تهدیدی برای امنیت ملی این کشورها و امنیت و صلح منطقه‌ای است، ثابت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها