کد خبر: 424065
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره اتفاقات اخیر پیرامون روزنامه شهروند:

چرخ را دوباره اختراع نکنید

پوریا سوری روزنامه‌نگار و مدیرمسئول مجله «وزن دنیا» نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص حذف نسخه‌ی چاپی روزنامه شهروند نوشته شد.

چرخ را دوباره اختراع نکنید
کد خبر: 424065
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| پوریا سوری روزنامه‌نگار و مدیرمسئول مجله «وزن دنیا» نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص حذف نسخه‌ی چاپی روزنامه شهروند نوشته شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای کریم همتی


رئیس محترم جمعیت هلال احمر ایران


سلام، می‌خواهم حرف‌هایم را درباره تصمیم و اصرار بحث‌برانگیزتان مبنی بر حذف نسخه‌ی چاپی روزنامه شهروند و جرح و تعدیل‌هایی که احتمالا از پس‌اش خواهد آمد در نامه‌ای کوتاه برایتان بنویسم، و البته روی این هم حساب کرده‌ام که انتشارش را به روزنامه‌ی ایران بسپارم، روزنامه‌ای که مطمئنم نسخه‌ی فیزیکی آن امروز صبح روی میزتان هست و هرچه‌قدر آنلاین یا همان برخط باشید هم، حداقل روزنامه‌ی دولت را تورق می‌کنید و احیانا با سفارش مدیر روابط‌عمومی یا یکی از مشاوران‌تان این یادداشت را می‌خوانید.

یادداشتی که غیر از شما پیش روی شمار گسترده‌ای از روزنامه‌خوانان و کارگزاران دولت از جمله رئیس محترم جمهور که جنابعالی را منصوب کرده است هم خواهد بود.

جناب همتی!


اجازه بدهید که حداقل از نهاد خدمتگزار و با رویکرد انسان‌محوری چون هلال احمر و مدیریتش انتظار گوش شنوا و تصمیم‌گیری بر مبنای خِرد را داشته باشیم. بگذارید مطمئن باشیم در سایر تصمیمات خطیری که وجهه و همت اصلی فعالیت‌هایتان هست دلمان قرص است که از این شتاب‌زده بودن‌ها و اشتباهات بری هستید و در یک‌سال باقی مانده از دولت دوازدهم خیال‌مان از شما و تصمیماتتان راحت است.


خواسته‌اید که روزنامه‌ی شهروند از نسخه‌ی چاپی به آنلاین شیفت دهد و لابد این خیال را هم دارید که کار همان کار است و مخاطب همان مخاطب و رسانه همان رسانه! اما برای ما روزنامه‌خوان‌ها و اهالی ارتباطات مسجل است که نه کار همان می‌ماند و نه مخاطب همان و نه رسانه‌ای!


نخست آنکه روزنامه شهروند همین الان هم نسخه آنلاین روزآمد و کانال‌های اطلاع‌رسان برخط در شبکه‌های اجتماعی و بر بستر وب دارد، ثانیا اینکه نسخه چاپی اصولا کارکردی چندگانه دارد که یکی از آنها تغذیه نسخه‌ها و بسترهای برخط است، کارکردهای دیگرش تولید گزارش، گفتگوها و یادداشت‌هایی است که هیچ‌کدام در بستر آنلاین شدنی نیست، اگر هم باشد مخاطبی برای آن نیست چرا که جنس این دست تولیدات مختص به رسانه‌های چاپی است و عمقی که نیازمند گزارش‌های تحقیقی و گفتگوهای تفصیلی‌ست در هیچ رسانه‌ی برخطی محقق نخواهد شد، چرا که مخاطب گزیده‌گزین فضاهای آنلاین عموما دنبال تیتر و بریده‌ی مطالب است و طبیعی است که اصل بسیاری از مطالب از دست خواهد رفت، حالا بی‌نصیب ماندن گروه‌هایی چون آسیب‌دیدگان، کم‌برخورداران و سالمندان که کلا امکان برخورداری و بهره‌ی مکفی از بسترهای آنلاین را ندارند که اتفاقا از اصلی‌ترین گروه‌های هدف شما هم هستند به کنار.


و اما گفتم رسانه‌ای هم باقی نمی‌ماند! شک نکنید که نمی‌ماند، سازمان رسانه‌ای شما کوچک و کوچک‌تر می‌شود، تخصص‌هایی چون روزنامه‌نگاری بحران و آسیب‌های اجتماعی جایش را به سری‌کارهای فضای مجازی خواهد داد و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از رسانه‌ی شما کوچ می‌کنند و سرمایه‌ی انسانی‌ای که قریب 8سال برای تشکیل و انسجام آن زحمت کشیده شده به سرعتِ تصمیم یک‌روزه‌ی شما از دست خواهد رفت، و شما می‌مانید و منشور انسان‌دوستانه‌ای که حتی نمی‌تواند سرمایه انسانی سیستم خودش را حفظ کند.

جناب همتی!


بی‌شک از نیکبختی شما در سازمان تحت مدیریت‌تان، وجود روزنامه‌ی شهروند است. روزنامه‌ای که در طول همین دو دوره‌ی دولت دکتر روحانی، چون سنگی قیمتی، صیقل خورده و تلالویی یافته که در میان روزنامه‌های امروز کشور مانندی ندارد و به واقع خانه‌ی روزنامه‌نگاری اجتماعی، روزنامه‌نگاری بحران و آسیب‌های اجتماعی و روزنامه‌ی تبیین‌کننده‌ی منشور سازمان هلال احمر است. روزنامه‌ای خوشنام با حرفه‌ای‌ترین کادر روزنامه‌نگاری اجتماعی در ایران؛ شامل بهترین گزارشگران، بهترین خبرنگاران، بهترین طراحان و بی‌حاشیه‌ترین و کاربلدترین تیم سردبیری. این‌ها را کسی می‌نویسد که عمده‌ی سوابق و علقه‌‌اش در روزنامه‌های رقیب روزنامه‌ی شهروند گذشته و به دیدِ تجربه و بی‌طرفی با شما صحبت می‌کند.

جناب همتی!


همه‌ی ما علاقه‌مندیم که روزنامه‌های خصوصی ببالند و د‌ولت و همه‌ی نهادهایی که امروزه رسانه‌دار هستند به کار اصلی‌شان بپردازند و ما نیز در بخش خصوصی و با فاصله‌ای منطقی به کار خودمان؛ یعنی روزنامه‌نگاری.


اصول روزنامه‌نگاری و اصل نقد و نظر و رصد در عرصه خبر هم همین را از نهاد روزنامه‌نگاری توقع دارد که فاصله‌اش با هر قدرتی مشخص باشد، با این فرض که شما در حال خواندن این نامه در روزنامه‌ی دولت هستید، باید اعتراف کنم متاسفانه هنوز تا آن شرایط آرمانی به هزاران دلیلی که می‌دانید و می‌دانیم فاصله داریم، هرچند روزنامه‌نگاری خصوصی در حال بالیدن است و نفس می‌کشد اما به سختی!


و با قطعیت بر اینکه شما و هلال احمر قدرت نیستید و نهاد تحت مدیریت‌تان جمعیتی است عام‌المنفعه با هدف‌های انسان‌دوستانه‌ی مشخص، باید به اطلاع‌تان برسانم که بازوی رسانه‌ای برای شما که مسئولیت جدی و اثرگذاری در کشور را به عهده گرفته‌اید ضروری است، آنهم رسانه‌ای که مانند سازمان‌تان خوشنام و کارآزموده‌است.

به شما اطمینان می‌دهم که در یک‌سال پایانی دولت، در کنار سایر سرمایه‌های انسانی مجموعه‌تان، ستون قابل اتکای‌ شما همین روزنامه شهروند با همین شهرت و روندی‌ که به آن خوشنام است خواهد بود، پس بیایید و دوباره چرخ را اختراع نکنید.

با اطمینان از تبحر شما در راندن، فقط کافی است فرمان دست‌تان باشد و قصد و اراده‌ی حرکت هم داشته باشید من تضمین می‌کنم که چرخ‌تان خواهد چرخید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها