کد خبر: 424237
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۱:۵۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انفجار بیروت | بعد از انفجار در پایتخت لبنان چه می‌گذرد؟

حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان نیز به خبرگزاری رویترز گفت: تعداد کشته‌های انفجار بیروت به 78 تن افزایش یافت و در این انفجار حدود 4000 تن زخمی شده‌اند.

انفجار بیروت | بعد از انفجار در پایتخت لبنان چه می‌گذرد؟
کد خبر: 424237
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۱:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| شب گذشته انفجاری مهیب بندر بیروت را لرزاند. انفجاری که بر روی گوشی های موبایل ضبط شد و از همان لحظات اولیه با مخابره تصاویر شوک و بهت جهانیان را در پی داشت.

علت انفجار چه بود؟

انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا مانند ترقه بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتدا انفجار کوچک و سپس انفجار شدید رخ داده است.

میزان خسارت

قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود.

استاندار بیروت ، آن را شهر مصیبت‌زده خواند و اعلام کرد، نیمی از شهر ویران شده و صدها هزار نفر از ساکنان آن نمی‌توانند تا دو یا سه ماه آینده به منازلشان بازگردند.

انفجار بیروت

زخمی ها و کشته ها

حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان نیز به خبرگزاری رویترز گفت: تعداد کشته‌های انفجار بیروت به 78 تن افزایش یافت و در این انفجار حدود 4000 تن زخمی شده‌اند.

انفجار بیروت

این وزیر لبنانی تاکید کرد: هنوز تعداد زیادی مفقودی داریم و مردم درباره عزیزانشان از مدیریت بحران سوال می‌کنند اما عملیات جستجو در شب به دلیل قطعی برق دشوار است.

ساعتی قبل صلیب سرخ لبنان اعلام کرد، تعداد کشته‌های انفجار دیروز در بیروت به بیش از 100 تن افزایش یافته است.

فرحان حق ، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره گفته 48 نفر از پرسنل سازمان ملل و 27 نفر از خانواده‌های آنان در انفجار مهیب روز گذشته در بندر بیروت زخمی شده‌اند.

دو هفته وضعیت فوق العاده

شورای عالی دفاعی لبنان به مدت سه روز عزای عمومی را در پی این انفجار اعلام و تاکید کرد که کمیته‌ای برای تحقیقات درخصوص علت انفجار بیروت مامور شده است و شدیدترین مجازات در حق عاملان آن اعمال خواهد شد. شورای عالی دفاعی لبنان تاکید کرد که به مدت دو هفته در بیروت وضعیت فوق العاده اعلام می‌شود.

واکنش های بین المللی

در پی وقوع انفجار شدید در بندر بیروت در لبنان و کشته شدن 78 نفر و زخمی شدن بیش از چهار هزار نفر، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق با حسان دیاب همتای لبنانی تماس تلفنی برقرار کرد.

انفجار بیروت

الکاظمی طی این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز همدردی و همبستگی همه مردم عراق با ملت لبنان به دلیل این حادثه در بندری در شهر بیروت، گفت: عراق در این مصیبت در کنار لبنان می‌ماند و دولت عراق قصد دارد برای ابراز همدردی با لبنانی‌ها، فورا یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به لبنان ارسال کند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز، با خانواده‌های قربانیان انفجار بزرگ در بیروت، پایتخت لبنان، ابراز همدردی کرد.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ)، غنی با اطلاع از انفجار در بیروت، تاثر شدید خود را اعلام و ابراز امیدوای کرد که حکومت و مردم لبنان بتوانند این حالت «دشوار و غم‌انگیز» را مدیریت و از آن موفقیت‌آمیز عبور کنند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا صبح امروز در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان در حادثه انفجار روز گذشته بیروت تصریح کرد «اتاوا» آماده کمک به این کشور عربی است.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز به دنبال انفجارهای مهیب و مرگبار روز سه شنبه در بندر شهر بیروت با میشل عون همتای لبنانی خود تماس تلفنی برقرار و بر آمادگی کشورش برای کمک به لبنان تاکید کرد.

منابع کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کردند که امانوئل ماکرون روز پنج شنبه به لبنان سفر خواهد کرد.

واکنش مقامات ایران به انفجار بیروت

در گفت‌وگوی تلفنی صبح امروز محمدجواد ظریف با شربل وهبه، وزیر امور خارجه لبنان، ظریف با اعلام مراتب همدردی با ملت و دولت لبنان‌، جان باختن شهروندان لبنانی در حادثه انفجار مخزن در بندر بیروت را به همتای لبنانی و ملت و دولت این کشور تسلیت گفت.

معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: دولت و مردم ایران در کنار دولت و مردم لبنان هستند و حتما کمک های مورد نیاز از دولت جمهوری اسلامی ایران برای این کشور ارسال خواهد شد.

اهمیت اقتصادی بندر بیروت برای لبنان چه بود؟

روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با 300 بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و 100 کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.

به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از 70 درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر 81 هزار متر مربع وجود داشت.

همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها