کد خبر: 424414
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری مطرح کرد:

کسب درآمد از طرح ترافیک مهم‌تر است یا حفظ جان مردم؟

وکیل پایه یک دادگستری گفت: بنای طرح ترافیک آسایش شهروندان در حمل‌ونقل عمومی است. اگر قرار باشد طرح ترافیک بر این مبنا قرار گیرد که سلامت افراد و حق حیات آنها را در معرض خطر قرار دهد، به نظرم نه‌تنها به صورت موقت که فعلا باید به صورت دائم تعلیق شود.

کسب درآمد از طرح ترافیک مهم‌تر است یا حفظ جان مردم؟
کد خبر: 424414
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری گفت: شیوع کرونا و ابتلای به آن روز به روز در میان مردم ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. آمار مرگ و میر در حال افزایش است و به همان نسبت، میزان ابتلا هم سرسام‌آور شده است.

این شرایط در تهران وضعیتی دوچندان دارد. بزرگترین کلانشهر کشور چند هفته‌ای می‌شود که در وضعیت قرمز از نطر بروز این بیماری قرار دارد، اما در کنار مسائل دیگر موضوعی که مورد توجه شهروندان قرار دارد، عدم لغو طرح ترافیک شهر است.

شهرداری تهران خلاف بعد از پایان تعطیلات نوروز و با وجود عدم تمایل ستاد ملی کرونا به بهانه ناتوانی در تامین نظم و امنیت شهر و درآمدهای خود مجددا طرح ترافیک را برقرار کرده است. همین امر موجب استفاده گسترده‌تر مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس شده است. موضوعی که از همان ابتدا مورد تاکید کارشناسان قرار داشت و اجرای آن را موجب شیوع چندین برابر این بیماری اعلام کرده بودند.

با وجود فشارهایی که به شهرداری تهران برای توقف اجرای طرح ترافیک وارد می‌شد، نهایتا این سازمان تصمیم گرفته است که برای یک هفته اجرای این طرح را تعلیق کند. اما بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که این تعلیق باید فعلا پا بر جا بماند و مسئولیت حقوقی شیوع گسترده کرونا را متوجه شهرداری تهران می‌دانند.

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری ضمن تایید این موضوع تاکید می‌کند: بنای طرح ترافیک آسایش شهروندان در حمل‌ونقل عمومی است. اگر قرار باشد طرح ترافیک بر این مبنا قرار گیرد که سلامت افراد و حق حیات آنها را در معرض خطر قرار دهد، به نظرم نه تنها به صورت موقت که فعلا باید به صورت دائم تعلیق شود.

او در ادامه بیان می‌کند: قطعا تصمیمات درون سازمانی نهادهایی مانند شورای شهر یا شهرداری تهران، برای جبران درآمدهای سازمانی نمی‌تواند و نباید زمینه‌های خسارت جانی مردم را فراهم کند.

پوربابایی می‌افزاید: هر گونه اقدامی که در این راستا انجام شود و موجب بروز خسارات مالی یا جانی برای مردم شود، براساس ماده 11 قانون مسئولیت مدنی حتما شهرداری در قبال آن مسئول است. از باب {تسبیب} مسئول جبران خسارت و پرداخت دیه افراد هم هست.

این وکیل دادگستری عنوان می‌کند: با توجه به این مسائل، اجرای مجدد طرح ترافیک و استفاده مجدد مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی آن هم در سطح گسترده (ای بسا بسیاری به دلیل استفاده از این وسایل دچار بیماری شدند) ولو اینکه فرض کنیم در اثر این بیماری کسی فوت نکرده است اما مسئولیت جبران خسارت مالی و درمانی برای فرد را متوجه شهرداری تهران می‌کند.

پوربابایی با بیان اینکه هیچ‌گونه تعللی چه به دلیل تامین درآمد یا مسائل بزرگتر از آن که جان مردم را در خطر قرار دهد پذیرفتی نیست، تاکید می‌کند که در این راستا بلافاصله دولت یا ستاد ملی کرونا باید تدابیر دیگری بیندیشند و این موضوع را حل و فصل کنند که اجرای این اتفاق موجب به خطر افتادن جان مردم نشود.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین درباره احتمال اثبات درگیری با بیماری کرونا به دلیل اجرا شدن طرح ترافیک و استفاده شهرروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیان می‌کند: بله اگر قابلیت اثبات داشته باشد حتما شهرداری مسئول پرداخت خسارت است.

او در ادامه با اشاره به اینکه اما دلیل بروز بیماری کرونا ناشناخته است و علت ابتلای به آن (که آیا شما در مترو، اتوبوس، خیابان یا در منزل مبتلا شده‌اید) مشخص نیست و عوارض بیماری هم دو هفته بعد بروز می‌کند؛ می‌گوید: بنابراین قطعا دلیل ابتلا به سختی قابل اثبات است. اما اگر بتوان ثابت کرد که دلیل ابتلا استفاده از حمل‌ونقل عمومی بوده و رابطه سببیت و خسارت مستقیم مشخص شود، حتما باید از طرف شهرداری خسارت پرداخت شود.

پوربابایی در پاسخ به این سوال که در واقع به دلیل سخت بودن اثبات این بیماری، می‌توان قوانین را دور زد، عنوان می‌کند: بله به خاطر چون این اتفاق قابلیت اثبات ندارد یا اثبات آن بسیار سخت است، شهرداری هم از این مزیت استفاده می‌کند بلکه بتواند درآمد خود را حداقل کاهش ندهد.

این وکیل دادگستری در ادامه می‌افزاید: ما نباید به تصمیمات شهرداری تهران توجه کنیم بلکه باید تصمیمات ستاد ملی کرونا را مورد توجه قرار دهیم که روز به روز هم از لحاظ نظام پزشکی و پرستاری دچار مشکل می‌شوند و هم جان مردم به خطر افتاده است.

او تاکید کرد: باید دید حق سلامت و درآمد یک سازمان از طریق اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد چه تبعاتی ممکن است برای جامعه داشته باشد.

پوربابایی با تاکید بر اینکه فلسفه تشریحی طرح ترافیک جلوگیری از بروز ترافیک در مبادی خیابان‌های تهران بوده است، ادامه می‌دهد: طبیعی است که برای جلوگیری از این موضوع، شهرداری به عنوان تنها نهاد متولی وظیفه داشته که وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد و شرایط را برای شهروندان سهل‌تر کند، اما در این شرایط وظایف و پروتکل‌ها قابلیت تغییر دارد.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها