کد خبر: 424444
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۹:۳۷:۰۰
| |

لبنان؛ یک روز پس از فاجعه انفجار بیروت

یک روز پس از انفجار مهیب بیروت، ابعاد فاجعه‌بار آن رفته‌رفته آشکارتر می‌شود. در عین‌حال دولتمردان لبنان می‌کوشند با همکاری مردم و کمک‌های خارجی بحران کنونی را مدیریت کنند.

لبنان؛ یک روز پس از فاجعه انفجار بیروت
کد خبر: 424444
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۱۹:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عروس خاورمیانه دیشب در اثر انفجاری مهیب عزادار شد. انفجار در انبار شماره 12 بندر بیروت رخ داد و به فاجعه‌ای در پایتخت و حومه آن انجامید که بازتاب‌ و واکنش‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان به همراه داشت.

در شرایطی که مردم لبنان با بحران اقتصادی و بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، وقوع این حادثه فاجعه‌آمیز مشکلات آن‌ها را دوچندان کرد.

مسئولان غرب و شرق جهان امروز طی تماس تلفنی با مقامات لبنانی آمادگی خود را برای ارائه کمک به لبنان ابزار کردند.

یک روز پس از این حادثه،‌ مسئولان و دولتمردان لبنانی در تلاش هستند با همکاری مردم و کمک‌های خارجی این بحران را مدیریت کنند که در ادامه مروری بر سخنان و موضع‌گیری آن‌ها می‌کنیم.

وزیر کشور لبنان: نیازی به تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار بیروت نداریم

محمد الفهمی وزیر کشور لبنان روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه ما در خصوص انفجار بیروت نیازی به تحقیقات بین‌المللی نداریم، گفت: نتایج تحقیقات به طور شفاف اعلام خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری المیادین،‌ الفهمی افزود: انجام تحقیقات در خصوص انفجار بیروت 5 روز طول می‌کشد. نتایج آن را به طور شفاف اعلام و مقصران و عوامل آن را محاکمه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اطلاعات اولیه حاکی از وجود مواد نیترات‌دار در انبار بوده اما این مواد قابلیت اشتعال نداشته مگر اینکه نیرو یا چیزی باعث اشتعال آن شده باشد.

وزیر کشور لبنان گفت: با انجام تحقیقات،‌ عوامل و مقصران این انفجار را شناسایی و مجازات خواهیم کرد.

وی افزود:‌ لبنان و بیروت به شدت آسیب دیده و از سیاست‌مداران و احزاب سیاسی می‌خواهم برای پشت سرگذاشتن این بحران متحد شوند و با هم همکاری کنند.

شمار قربانیان انفجار بیروت به 113 نفر رسید

حمد حسن وزیر بهداشت لبنان نیز اعلام کرد که شمار قربانیان انفجار دیروز بیروت به 113 نفر رسیده و ده‌ها تن نیز هنوز زیر آوارها هستند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، وزیر بهداشت لبنان بعد از پایان نشست کابینه گفت: در نشست امروز در خصوص تدوین سازوکاری برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی برای درمان و رسیدگی به افراد زخمی توافق شد.

حسن پیشتر اعلام کرده بود که تعداد مفقودان انفجار بیروت بیشتر از تعداد قربانیان این حادثه است.

بازداشت خانگی مسئولان بندر بیروت

به گزارش شبکه خبری المنار، کابینه لبنان طرح حالت فوق‌العاده در کشور را بدون اعتراض، تصویب کرد.

در همین حال، دولت اعلام کرد که همه مسئولان بندر بیروت تا زمان مشخص شدن ابعاد انفجار و عوامل آن،‌ در بازداشت خانگی قرار بگیرند.

همچنین بنابر اعلام کابینه لبنان،‌ فرماندهی ارتش موظف شده، ‌هر کس ارتباطی با موضوع مواد منفجره نیترات در بندر بیروت دارد،‌ تا زمان پایان تحقیقات در بازداشت خانگی قرار گیرد.

در همین حال کابینه لبنان تصویب کرد که تماس ها با سفارت های خارجی برای جلب کمک ها ادامه یابد.

همچنین مقرر شد کمیته تحقیقی برای کشف دلایل انفجار بیروت تشکیل و نتایج آن تا 5 روز دیگر ارائه شود.

غاده شریم وزیر امور مهاجرت لبنان نیز اعلام کرد: تصمیم گرفته شده هر کس از سال 2014 تاکنون اداره انبار و نگهبانی سیلوها در بندر بیروت را به عهده‌ داشته، در بازداشت خانگی قرار بگیرد.

وزیر اقتصاد لبنان: ذخایر غلات کشور کفاف یک ماه را هم نمی‌دهد

راؤول نعمه وزیر اقتصاد لبنان با اشاره به آسیب‌دیدگی شدید سیلوهای غلات در انفجار و آتش‌سوزی دیروز بندر بیروت،‌ گفت: دخایر غلات کشور کفات کمتر از یک ماه را می‌دهد.

نعمه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ما در حال حاضر به دنبال جایی برای ذخیره‌سازی غلات هستیم.

وی تاکید کرد: لبنان برای تامین امنیت غذایی نیاز به ذخائری دارد که حداقل برای سه ماه کافی باشد.

از سوی دیگر مروان عبود استاندار بیروت در مصاحبه با شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت: سیلوهای گندم در نتیجه انفجار و آتش‌سوزی دیروز بیروت تقریبا به طور کامل نابود شدند و تنها مقداری گندم در انبارها باقی مانده است.

وی ادامه داد: میزان گندم موجود برای یک مدت طولانی کفایت نمی‌کند و باید از بندر طرابلس گندم وارد کشور شود.

گفت و گوی تلفنی پمپئو و دیاب درباره انفجار بیروت

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان درباره انفجار دیروز بندر بیروت، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه خبری المیادین،‌ پمپئو در این تماس تلفنی آمادگی کشورش را جهت ارائه کمک‌های فوری به لبنان اعلام کرد.

نخست‌وزیر لبنان نیز بر آغاز تحقیقات درخصوص انفجار بندر مرفا و مجازات مقصران آن تاکید کرد.

پمپئو پیش از تماس با دیاب در اقدامی نامتعارف با سعد الحریری نخست‌وزیر سابق لبنان تلفنی گفتوگو کرد.

از سوی دیگر،‌ محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طی تماس تلفنی با میشل عون رئیس‌جمهوری، بر آمادگی فلسطین برای ارائه هرگونه کمک ممکن تاکید کرد.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این انفجار، اعلام کرد که به منظور همبستگی با مردم لبنان یک روز عزاری عمومی در فلسطین اعلام می‌شود و همه پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته می‌شود.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان: بدون ملاحظات سیاسی به نجات لبنان بشتابید

کاردینال بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان نیز از همه کشورهای جهان خواست بدون توجه به ملاحظات سیاسی به نجات پایتخت لبنان بشتابند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان،‌ رهبر مسیحیان مارونی لبنان در پیامی اعلام کرد: بیروت شهر آسیب دیده است گویی به میدان جنگ تبدیل شده است حال آنکه جنگی در کار نیست. ده‌ها زن و مرد لبنانی به شهادت رسیدند. هزاران نفر زخمی شدند. از سوی دیگر دولت نیز با فروپاشی اقتصادی و مالی روبه‌روست و قادر به مقابله با این فاجعه نیست.

وی افزود: کلیسا خود را امروز در برابر مسئولیتی بزرگ می‌بینید که قادر به تحمل آن نیست ولی با افراد آسیب‌دیده، خانواده‌های قربانیان،‌ زخمی‌ها و بی‌خانه‌مان‌ها اعلام همبستگی می‌کند.

رهبر مسیحیان لبنان همچنین از کشورهایی که آمادگی خود را برای کمک به بیروت اعلام کردند، قدرانی کرد و از کشورهای دوست و سازمان ملل خواست که برای نجات بیروت بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی کمک کنند.

درگیری هواداران و مخالفان سعد الحریری در مرکز بیروت

در جریان بازدید سعد الحریری نخست‌وزیر سابق لبنان از محل انفجار دیروز بندر بیروت،‌ هواداران و مخالفان وی با هم درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، الحریری به هنگام بازدید از محل انفجار در بندر بیروت خواستار کمک کشورهای خارجی برای انجام تحقیقات لازم جهت روشن شدن ابعاد و عوامل این انفجار شد.

وی پس از بازدید از محل انفجار به سمت آرامگاه پدرش رفیق الحریری رفت و گفت: دیروز بیروت را کشتند. در همین حال،‌ برخی از معترضان جلوی کاروان خوروهای الحریری را در مرکز بیروت گرفتند.

العهد هم گزارش داد که هواداران جریان المستقبل با مخالفان الحریری در میدان الشهدا با هم درگیر شدند. طبق این گزارش، هواداران المستقبل در اعتراض به حمله معترضان به الحریری نزدیک آرامگاه پدرش به میدان آمدند.

دیاب: تحقیق درباره انفجار بیروت اولویت ماست

حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان هم روز چهارشنبه در نشست کابینه با تاکید بر اینکه انجام تحقیقات درباره انفجار بیروت و اعلام سریع نتایج آن در اولویت قرار دارد، از همه خواست با کنار گذاشتن کشمکش‌ها برای پشت‌سر گذاشتن این فاجعه همکاری و تعامل کنند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان،‌ دیاب با اشاره به انفجار دیروز افزود: این ضربه واقعا بزرگ بود و مردم خانواده، فرزندان و خانه خود را از دست دادند. میزان فاجعه که ما با آن بیدار شدیم بسیار بیش از آن است که توصیف شود.

وی افزود: انجام تحقیقات درباره این انفجار اولویت ماست و نتایج آن نیز باید سریع روشن شود.

نخست‌وزیر لبنان همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای درآوردن قربانیان از زیر ویرانه‌ها،‌ یافتن افراد مفقود شده،‌ درمان زخمی‌ها،‌ اسکان موقت برای کسانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند،‌ ارائه کمک‌های فوری برای جبران آسیب‌های وارده و اختصاص کمک‌های لازم برای بازسازی منازل شد.

دیاب ادامه داد: اکنون کشور با بحران ملی روبه‌رو شده است. امیدوارم همه رقابت‌ها و کشمش‌ها را کنار بگذارند و با هم برای پشت‌سر گذاشتن این فاجعه همکاری و تعامل کنند. در سطح رسانه‌ نیز اهالی مطبوعات باید به وظیفه ملی خود در این شرایط سخت و بحرانی عمل کنند. امروز همه ما مانند کارگرانی هستیم که برای حل آثار و نتایج این فاجعه باید خدمت و کار کنیم.

نخست‌وزیر لبنان گفت: اکنون زمان آن است که شب و روز برای کاستن از آلام مردم و کشور بکوشیم. از همه وزیران می‌خواهیم در این کار مشارکت کنند. امروز امتحانی است برای نشان دادن پیوند و وابستگی‌ به وطن و اولویت دادن منفعت کشور بر هر چیز دیگر.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها