کد خبر: 424476
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۰۸:۴۷:۲۲
| |

از طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا تعیین تکلیف کنکور در هفته گذشته مجلس

نمایندگان هفته پرکاری را پشت سرگذاشتند. بررسی تحولات این هفته مجلس نشان می دهد که به موازات جلسات علنی مجلس کمیسیونهای تخصصی هم به میزان قابل توجهی به حجم فعالیتهای خود افزوده اند. این هفته کمیسیونهای تخصصی میزبان تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت بودند و یکی از مهمترین مسائل و مباحث نمایندگان تصمیم گیری درباره کنکور سراسری بود. در عین حال نمایندگان در جلسات علنی روزهای یکشنبه و چهارشنبه علاوه بر انتخاب ناظران مجلس طرحها و لوایح مهمی را تصویب کردند.

از طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا تعیین تکلیف کنکور در هفته گذشته مجلس
کد خبر: 424476
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۰۸:۴۷:۲۲

اعتمادآنلاین| رییس جمهوری روز چهارشنبه در نامه‌ای "حسین مدرس‌خیابانی" سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت را به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد. جلسه رای اعتماد وی قرار است چهارشنبه 22 مردادماه برگزار شود.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهار شنبه در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی مقرر کردند واحدهای مسکونی خالی در شهرهای بیش از یک صد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات بر درآمد اجاره شوند. بر اساس این طرح که کلیات آن هفته گذشته به تصویب نمایندگان رسیده بود، واحدهای مسکونی که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،مشمول مالیات می‌شوند.

بر اساس این طرح واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند. نمایندگان وزیر راه و شهرسازی را موظف کردند تا در سال اول اجرای این ماده، هر دو ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس ارائه کند.

نمایندگان این هفته هم در جلسات علنی مجلس تعداد دیگری از ناظران مجلس در نهادها و دستگاها را انتخاب کردند.

بر این اساس این هفته مسلم صالحی و محسن علیزاده به عنوان نمایندگان ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب شدند. فرهاد بشیری و کیومرث سرمدی هم به عنوان ناظر در هیات عالی گزینش ریاست جمهوری انتخاب شدند. لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین هم به عنوان ناظر در شورای عالی فضایی انتخاب شد.

نمایندگان مجلس همچنین خلیل بهروزی فرد، مهرداد گودرزوند چگینی و حسن رزمیان مقدم را به عنوان ناظران مجلس شورای اسلامی در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی انتخاب کردند. حسین گودرزی هم ناظر در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شد. احمد راستینه هفشجانی و محمدرضا مبلغی به عنوان ناظران در ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب شدند. نمایندگان مهدی طغیانی و احمدامیرآبادی هم به عنوان ناظر در هیأت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی انتخاب شدند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه با دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم سهام موافقت کردند.

نمایندگان موافق و مخالف هر کدام در این زمینه اظهار نظرهای متفاوتی داشتند. عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان وضعیت بورس در شرایط فعلی را باعث افزایش تورم دانست. از سوی دیگر جعفر قادری نماینده شیراز معتقد بود که این لایحه باعث ایجاد اشتغال در کشور شده و در راستای اقتصاد مقاومتی به اقتصاد کشور کمک می کند.

طی هفته های اخیر رایزنی ها و بحث های گسترده ای درباره برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سراری در کشور شکل گرفت. بخش عمده ای از مذاکرات و رایزنیها هم در مجلس شورا با حضور مسئولان و وزیرانی چون وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش انجام شد.

در حالی که مخالفان برگزاری کنکور سراسری نگرانی از شیوع گسترده کرونا را دلیل مخالفت خود با برگزاری کنکور اعلام میکردند، موافقان برگزاری کنکور معتقد بودند که با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تداوم شیوع کرونا و حتی احتمال افزایش آن در ماه های پیش رو باید نمی توان کنکور سراسری را به تعویق انداخت. در هر صورت نظر موافقان برگزاری کنکور بر کرسی نشست و مقرر شد با رعیات پروتکل های بهداشتی کنکور سراسری برگزار شود. البته ظرفیت ها و امکانات هم برای برگزاری کنکور با کمترین آسیب و احتمال شیوع کرونا به کار گرفته خواهد شد. سلطانی فر وزیر بهداشت که این هفته میهمان نمایندگان مجلس بود از آمادگی وزارتخانه متبوع خود برای در اختیار قرار دادن هشت هزار ورزشگاه به برگزاری کنکور خبر داد.

این هفته البته علاوه بر وزیرانی که برای زایزنی درباره کنکور در بهارستان حضور یافتند، تعدادی از وزیران دیگر هم در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور یافتن. بیژن زنگنه وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس حضور یافت و به سوال نماینده دشستان درباره تاخیر در تکمیل فاز 11 پارس جنوبی پاسخ داد. زنگنه در کمیسیون انرژی عمده ترین دلایل عقب ماندگی پروژه را را عدم توانمندی پیمانکار و عدم امکان برخورد با پیمانکار دولتی از ناحیه وزارت نفت عنوان کرد. با این حال نماینده دشتستان از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و قرار شد سوال به صحن ارجاع شود.

نمایندگان این هفته همچنین میزبان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بودند که درباره توسعه راههای شهری و روستایی به نمایندگان توضیحاتی ارائه کرد و نمایندگان توضیحات وی درباره توسعه راه‌های شهری و روستایی و احداث بزرگراه ها را کافی دانستند. محمدجواد آذری جهرمی هم روز سه‌شنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور پیدا کرد و در حاشیه آن جزئیات برخورد با گرانفروشی اپراتورها را تشریح کرد. وی در خصوص اقدام دو اپراتور در افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنت خود این کار را خلاف ضوابط عنوان کرد و آن را مصداق گران فروشی دانست.

جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با حضور سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و معاونان وی برگزار شد. علوی در این جلسه گزارشی از اقدامات وزارتخانه متبوع خود به نمایندگان ارائه کرد و درباره امنیت داخلی، سیاسی و اقتصادی هم بحثهایی مطرح شد. امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم این هفته در کمیسیون حضور یافت و گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود در بخش‌های صنعتی، هوایی، پدافندی، موشکی و سایر بخش‌ها و فناوری ارائه کرد. سلطانی فر دیگر عضو کابینه بود که این هفته در بهارستان حضور یافت. سلطانی فر در نشست کمیسیون‌آموزش مجلس از اختصاص 8 هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی روباز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری خبر داد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه در جلسه علنی روز یکشنبه از اعلام وصول لوایح معوق دولت در مجلس دهم خبر داد. از مهمترین لوایح می توان به لایحه آیین دادرسی تجاری؛ لایحه اصلاح قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی؛ لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین اشاره کرد.

نمایندگان این هفته همچنین جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مشکین شهر را به عنوان ناظران در هیات نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت انتخاب کردند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی به عنوان ناظر در هیات امناء موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب شد.

نمایندگان همچنین فرهاد طهماسبی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن و علی اکبر کریمی به عنوان ناظر شورای عالی صنایع دریایی انتخاب کردند. یوسف داوودی و معصومه پاشایی هم به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی استاندارد انتخاب شدند. سلمان ذاکر و جبار کوچکی نژاد هم این هفته به عنوان ناظران در شورای حقوق و دستمزد انتخاب شدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها