کد خبر: 424567
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۱۵:۲۱:۳۷
| |

هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما

امروز در هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما که اولین بمباران اتمی جهان بشمار می‌رود، زنگ‌ها در ژاپن به صدا درآمده و راس ساعت 8:15 به وقت محلی یعنی در لحظه این بمباران به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت اعلام شد.

هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما
کد خبر: 424567
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۱۵:۲۱:۳۷

اعتمادآنلاین| به نقل از فرانس 24، ششم اوت سال 1945. 75 سال پیش در چنین روزی نخستین بمب اتم بر فراز شهر هیروشیما پرتاب شد. بیش از 100 هزار نفر جان باختند. شهردار هیروشیما خواستار امضای قرارداد منع کاربست سلاح‌های اتمی و حمایت از قربانیان شده است.

شیوع ویروس کرونا بر مراسم برگزاری یادبود قربانیان فاجعه هیروشیما سایه افکنده است. مراسمی که قرار بود بسیار گسترده و با حضور شماری از سیاستمداران بین‌المللی برگزار شود.

بمبی که توسط آمریکا در روز ششم اوت سال 1945 بر هیروشیما فرود آمد و فاجعه‌ای بزرگ بر جای نهاد. 140هزار نفر از مردم این شهر در اثر این بمب جان خود را از دست دادند و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در اثر تشعشعات اتمی مجروح شدند. تشعشعاتی که سال‌ها پس از پرتاب این بمب باعث تولد کودکان معلول شده بود.

به علت شیوع ویروس کرونا، مراسم بزرگداشت هفتادوپنجمین سالگرد فاجعه هیروشیما بسیار محدودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، برگزار شد.

راس ساعت هشت و 15 دقیقه صبح، ناقوس‌های صلح به صدا درآمدند و شرکت‌کنندگان برای بزرگداشت خاطره قربانیان این فاجعه یک دقیقه سکوت کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز یکی از کسانی بود که برای حضور در مراسم یادبود خاطره قربانیان فاجعه هیروشیما به این شهر دعوت شده بود. اما به علت شیوع ویروس کرونا، مشارکت او از طریق ارسال یک پیام ویدیویی بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار چشم‌پوشی کامل از جنگ‌افزارهای کشتار جمعی شد و نسبت به تحولات اخیر در رقابت‌های تسلیحاتی ابراز نگرانی کرد.

گوترش گفت بی‌اعتمادی و فقدان گفتگو به رقابت‌های تسلیحاتی و از جمله رقابت‌ بر سر جنگ‌افزارهای هسته‌ای دامن زده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به تلاش‌قدرت‌های هسته‌ای در زمینه مدرن‌سازی سلاح‌های اتمی و تولید جنگ‌افزارهای جدید و خطرناک اشاره کرد و این تحولات را بسیار نگران کننده دانست.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز تاکید کرد که این کشور باید هدف جهان بدون جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دنبال کند و به عنوان میانجی میان کشورهای صاحب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و کشورهای دیگر عمل کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها