مجلس یازدهم؛ شعار دادن و عمل نکردن

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم در شعار دادن و عمل نکردن جا پای دولت احمدی نژاد گذاشته است. برخورد دو گانه نمایندگان در هفته‌های اخیر تردیدها را به خط فکری این نمایندگان افزایش داده است.

مجلس یازدهم؛ شعار دادن و عمل نکردن
کد خبر: 424782
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ۰۹:۴۵:۵۹

اعتمادآنلاین| «سید ابراهیم امینی» با تشریح وضعیت و جایگاه احزاب سیاسی در ایران گفت: در کشورهای دموکراتیک و مردم سالار اصل بر این است که جریان‌های سیاسی مختلف در انتخابات با ارائه برنامه‌های خود، نیروهایشان را معرفی کنند. در صورتی که مورد اقبال شهروندان قرار گرفت می‌توانند برنامه های خود را عملیاتی کنند و اقلیت هم این حق را برای اکثریت قائل هستند.

نایب رییس شورای شهر تهران افزود: اما چرخه دموکراسی در کشور ما تا حدودی معیوب است و این معیوب بودن هم باعث بی انگیزگی شهروندان می‌شود به طوری که در برخی از مقاطع مردم رغبتی به مشارکت فعال در انتخابات ندارند.

بدون حزب از دموکراسی نمی‌توان گفت

امینی گفت: لازمه تحقق دموکراسی وجود احزاب قوی با جایگاه و پشتوانه اجتماعی است. بدون وجود احزاب نمی‌توان از دموکراسی سخن گفت چون مردم نمی‌توانند در انتخابات بر اساس اطلاعات شخصی به کسی اعتماد کنند و رای دهند. وجود احزاب قدرتمند در واقع وثیقه و تضمینی برای اعتماد شهروندان به نیروهایی است که احزاب معرفی می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: اگر یک حزب مورد اقبال شهروندان قرار گرفت و نتوانست برنامه‌های خود را محقق کند، در انتخابات بعدی تاوان آن را می‌پردازد و رای و اقبال شهروندان را از دست می‌دهد.

امینی افزود: در کشور ما برخی از شخصیت‌های سیاسی با وجود اینکه اصل نظام را قبول داشته و بابت آن هزینه پرداخت کردند. سال ها حبس و شکنجه را تحمل کردند و در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی وارد جبهه‌های جنگ شدند، اما انتقاداتی دارند و این نگاه انتقادی تبدیل به عاملی شده است تا مورد تایید واقع نشوند.

وی با بیان اینکه در دنیا معیار و شاخص ارزیابی داوطلبان در انتخابات مشخص است، تصریح کرد: به عنوان مثال در کشور ترکیه شرایطی در نظر گرفته شده است مثلا برای تشخیص تابعیت و سن، ملاک شناسنامه و یرای نداشتن محکومیت کیفری نیز ملاک رای نهایی دادگاه و محکومیت موثر کیفری است. به جز موارد قابل سنجش از این دست، شرایط دیگری وجود ندارد. بنابراین مشاهده می‌شود که در این کشور احزاب مخالف می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و در صورتی کسب اعتماد عمومی و پیروزی در انتخابات، وارد پارلمان شوند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در دموکراسی‌ها، احزاب منتقد بدون محدودیت فعالیت می‌کنند، افزود: این یکی از مشکلات احزاب و فعالیت حزبی در ایران است. نتیجه فعال نبودن احزاب، پیروزی فردی چون رییس دولت نهم و دهم در انتخابات ریاست جمهوری است که هیچ حزبی وی را تضمین نمی‌کند که بتواند برنامه‌هایش را ارائه دهد و در نتیجه مردم بر اساس شعارها به فردی رأی می‌دهند که نیرو و برنامه خاصی برای اداره کشور ندارد.

امینی افزود: تربیت نیرو و تدوین برنامه برای اداره کشور از مهمترین کارکردهای احزاب در دنیا است. وقتی احزاب قوی نباشند شعارهای عوام گرایانه (پوپولیستی) افرادی مورد اقبال قرار می‌گیرد که برنامه و نیرو برای اداره کشور ندارند و در صورت روی کار آمدن چنین فردی، نیروهای کابینه در تعارض قرار می‌گیرند و این یک عیب کلی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان منتقد اگر مورد اقبال جامعه واقع شود باید بتواند نیروهایش را سرکار بیاورد و برنامه‌هایش را اجرا کند، اظهار داشت: در شرایط کنونی آیا رئیس جمهوری می‌تواند کسی را بر سر کار بیاورد که برنامه‌هایش را قبول داشته باشد و بتواند این برنامه‌ها را محقق کند؟ نتیجه چنین رویه‌ای بی‌اعتمادی جامعه و بی‌انگیزه شدن شهروندان و قهر با صندوق‌های رای است. این سیکلی است که در کشور ما طی می‌شود. مردم با عشق و علاقه رای می‌دهند اما منتخبان امکان تحقق برنامه‌های خود را ندارند.

این فعال سیاسی گفت: این امر موجب بی انگیزگی شهروندان و قهر با صندوق های رای می‌شود و در نتیجه جریانی که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نیست با آرای حداقلی موفق به کسب قدرت می‌شود.

سعه صدر و مدیریت مناسب راهکار برون رفت از وضعیت کنونی است

امینی، سعه صدر و مدیریت مناسب را راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی عنوان کرد و تاکید کرد: حاکمیت برای حل بحران‌های موجود باید سعه صدر داشته باشد و فضا را به نحوی مدیریت کند که کشور از تمام پتانسیل‌های خود استفاده کند.

وی یادآور شد: در دنیا نیروی انسانی توانمند فرصت بزرگی برای توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود. وقتی فارغ التحصیل دانشگاه شریف به راحتی در یک کشور خارجی جذب بازار کار می‌شود این فرصت سوزی برای کشور است که باید به آن توجه کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه کشور باید بتواند از تمامی توان و پتانسیل‌های خود استفاده کند، گفت: کشور ما با توجه به نیروی انسانی توانمند، استعدادهای خدادادی، منابع زیر زمینی و تنوع آب و هوایی به خوبی می‌تواند الگویی از یک کشور موفق برای جهان باشد ولی با این وجود روز به روز مشکلات بیشتر می‌شود.

مجلس یازدهم؛ شعار دادن و عمل نکردن

امینی با اشاره به عملکرد دو ماهه مجلس یازدهم بیان کرد: این مجلس در شعار دادن و عمل نکردن جا پای دولت احمدی نژاد گذاشته است. برخورد دو گانه نمایندگان در هفته‌های اخیر تردیدها را به خط فکری این نمایندگان افزایش داده است. آیا عمل نمایندگان مجلس واقعا آن گونه که مدعی‌اند با شعارهای خودشان مطابقت دارد؟ این مساله آنچنان پررنگ است که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای گفته که امیدی به این مجلس نیست.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، اداره کشور را با شعار ممکن ندانست و گفت: باید هم پاکدست و کاردان باشیم و هم کار را به اهلش بسپاریم و مصلحت ملی را بر مصالح فردی و گروهی ترجیح دهیم.

وی گفت: برخوردی که نمایندگان با محمد جواد ظریف کردند باعث شد رهبر انقلاب وارد میدان شود و بیانات ایشان خطاب به نمایندگان باعث جلوگیری از ادامه این نوع تنش‌ها در مجلس شد. ادامه رفتار نمایندگان مجلس با همین شیوه، شانس پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش می‌دهد.

رمز پیروزی اصلاح طلبان انسجام است

امینی با اشاره به اینکه در حزب اعتماد ملی افراد توانمند برای نامزدی ریاست جمهوری وجود دارند، گفت: معتقدیم اصلاح طلبان باید انسجام خود را حفظ کنند. اینکه هر حزبی با نیروهای خود بیاید نتیجه اش انتخابات سال 84 می‌شود. در آن دوره آرای اصلاح طلبان که به شیخ اصلاحات، مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده داده شد، با رای رییس دولت اصلاحات در سال 76 برابر بود، اما به دلیل تعدد نامزدها آرا تقسیم شد و نتیجه اش پیروزی محمود احمدی نژاد در این انتخابات بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اگر اصلاح طلبان با انسجام بیایند و فرصت داشتن داوطلب به آنان داده شود احتمال موفقیت آنان وجود دارد. اگر فضای رقابت در انتخابات ملی فراهم شود مردم نیز در این عرصه حضور پررنگی پیدا می‌کنند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند با شروع این روند در مجلس یازدهم، ریاست جمهوری هم دست اصولگرایان می‌افتد، اما این موضوع قطعی نیست. اگر اصلاح طلبان اجازه داشتن نامزدی توانمند را داشته باشند می‌توانند رقابت خوبی را به عرصه نمایش بگذارند.

این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: شورای‌عالی همانند سه دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس دهم و شورای شهر که موفق عمل کرد، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و مرحله دوم مچلس خاطرنشان کرد: هم نظام و همه دلسوزان کشور باید تلاش کنند که مردم حضور فعالی در انتخابات داشته باشند و با صندوق های رای قهر نکنند.

امینی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر تحولات سیاسی کشورمان گفت: نتیجه این انتخابات 50 درصد قضیه است، کما اینکه در دوره هشت سال ریاست جمهوری اوباما فضا برای مذاکره فراهم بود زیرا وی یک مسلمان زاده بود و نوه وزیر امور خارجه اش هم ایرانی بود و نیم نگاهی به کشور ما داشت. اما اراده جدی برای استفاده از این فرصت و حل و فصل اختلاف فی مابین وجود نداشت.

وی افزود: اینکه ما چقدر اراده داشته باشیم با دنیا مسائل خود را حل و فصل نماییم مهم است. اگر ما اراده جدی داشته باشیم قطعا نتیجه انتخابات آمریکا می تواند فرصتی را در اختیار ما قرار دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها