کد خبر: 424788
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| وقتی کودکان به کووید-19 مبتلا شوند چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

این باور که کودکان به بیماری کووید-19 مبتلا نمی‌شوند باوری غلط است. دانشمندان دریافته‌اند که میزان ابتلای کودکان به این بیماری کمتر از بزرگسالان است. تحقیقات انجام‌شده نشان داده که کودکان کووید-19 در موارد نادر به سندروم التهابی دچار می‌شوند.

ویروس کرونا| وقتی کودکان به کووید-19 مبتلا شوند چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟
کد خبر: 424788
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شیوع ویروس کرونا سوالاتی به همراه آورد: اینکه آیا کودکان در برابر کووید-19 مصون هستند؟ آیا آنها می‌توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند؟ آیا ابتلا به کووید-19 در کودکان باعث بروز بیماری‌های کاوازاکی یا شوک می‌شود؟

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، سردرگمی‌ها از آنجا شروع شد که بعضی از پزشکان اظهار کردند کووید-19 تنها افراد بالغ را نشانه گرفته و کاری با کودکان ندارد؛ اما پس از چندی مشخص شد که این بیماری در کودکانی که دارای علائم بیماری‌های خودایمنی هستند ممکن است ظهور یابد و حتی کشنده باشد.

دانشمندان همچنان معتقدند میزان بروز کووید-19 در کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر است؛ اما این بدان معنا نیست که کودکان کاملاً مصون هستند. این مقاله تنها به نظرات کارشناسان درباره کووید-19 در کودکان می‌پردازد. شما می‌توانید اطلاعات موثق را از منابع معتبری چون سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید.

آیا کودکان بدون علامت ناقل ویروس کرونا هستند؟

کودک

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که به بررسی ویروس کرونا در یکی از اردوگاه‌های تابستانی جورجیا پرداخت نشان داد که ویروس کرونا قادر است به سرعت و بسیار آسان در میان 600 کودک، نوجوان و بزرگسالی که در این اردوگاه حضور داشتند شیوع پیدا کند. جواب آزمایش 76 درصد از کسانی که تست کرونا را انجام دادند مثبت بود. شایان ذکر است که حدود 26 درصد از کسانی که تست کرونای‌شان مثبت اعلام شد فاقد علامت بودند.

با این حال طی گزارشی که در ژورنال آکادمی اطفال آمریکا در ماه آگوست انتشار یافت روشن شد احتمال اینکه بچه‌ها از بزرگ‌ترها ویروس را بگیرند بیشتر از آن است که کودکان عامل انتقال بیماری به بزرگسالان باشند. نویسندگان این مقاله نتیجه گرفتند که کودکان ناقلان خطرناک ویروس کرونا نیستند. آنها تاکید کردند که با وجود این، می‌بایست موارد بهداشتی کاملاً رعایت شود تا در دوران بازگشایی مدارس شیوع کرونا شدت پیدا نکند. بیماری کووید-19 هنوز از بسیاری جهات ناشناخته است و نمی‌توان صراحتاً گفت که کودکان تا چه حد ویروس کرونا را گسترش می‌دهند.

وقتی کودکان به ویروس کرونا مبتلا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

کودکان

خوشبختانه در اکثر مواقع درمان بسیار خوب پیش می‌رود. هنوز هم این عقیده در بین دانشمندان وجود دارد که کودکان به اندازه بزرگسالان به کووید-19 مبتلا نمی‌شوند و اگر هم مبتلا شوند، هیچ علامتی ندارند. با وجود این، تعداد کمی از کودکانی که دچار کووید-19 می‌شوند حالت کشنده‌ای پیدا خواهند کرد. دسته‌ای از کودکان که به کووید-19 مبتلا شده‎‌اند دچار وضعیتی به نام سندروم التهابی مولتی سیستم (aka MIS-C) یا سندروم التهابی مولتی سیستم اطفال (aka PIMS) شده‌اند.

علائم این سندروم التهابی نادر چیست؟

بیماران و پزشکان علائم مختلفی را برای این بیماری برشمرده‌اند. پزشکان می‌گویند که نشانه‌هایی چون تب، قرمزی چشم، جوش و همچنین فشار خون پایین، التهاب، رنگ لب یا پوست کبود یا گاهی رنگ پریده، مشکل در تنفس و بی‌حالی از بروز این التهاب در کودکان خبر می‌دهد.

علائم شدیدتر این بیماری وجود لخته خون، درد قفسه سینه، بالا رفتن ضربان قلب و نارسایی ارگان‌ها ذکر شده که در موارد بسیار شدید به سکته قلبی نیز می‌انجامد. کودکانی که مشکل تنفسی دارند آن‌طور که پزشکان انتظار دارند یک بیمار مبتلا به کووید19 از بیماری‌اش شکایت کند صحبت نمی‌کنند؛ اما آنان معتقدند حتماً چیزهایی فراتر از این اطلاعات نیز وجود دارد. آنچه مسلم است اینکه این دسته از بیماران به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارند.

تجربه کسانی که از این بیماری نجات یافته‌اند

هنوز اطلاعات ما درباره سندروم التهابی مولتی سیستم محدود است، اما بعضی از کودکانی که بهبود یافته‌اند درباره این بیماری و تجربه‌های شخصی خود اطلاعاتی در اختیار رسانه‌های مختلف قرار داده‌اند. پسر نوجوانی که در ماه مه با نیویورک تایمز درباره این بیماری مصاحبه کرد، حس این بیماری را «مثل آنکه کسی به شما آتش تزریق کرده باشد» وصف کرد. او به خاطر نارسایی قلبی مدتی در بیمارستان بستری بود.

دختری 12ساله نیز در مصاحبه با واشینگتن پست گفت که به یاد دارد پیش از آنکه به خاطر ایست قلبی در بیمارستان بستری شود لب‌هایش به طرز غیرمعمولی کبود شده و احساس خستگی شدیدی می‌کرده است. پزشکان می‌گویند دختر 12 ساله دیگری نیز با علائم مشابه به بیمارستان رجوع کرد که لخته خون باعث ایست قلبی او شده بود. این دختر گفت که حس می‌کند کسی در پای او چاقو فرو می‌کند. عملیات احیای او خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود.

این بیماری تا چه اندازه معمول است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از اواسط ماه جولای 342 مورد ابتلا به MIS-C و 6 مورد مرگ ناشی از آن را گزارش داد. آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 حدود 20 میلیون نفر در سراسر جهان است. متخصصان می‌گویند که با احتساب این ارقام می‌توان گفت شرایط سندروم التهابی در کودکان نادر است و اکثر مبتلایان واکنش خوبی به درمان نشان داده و بهبود یافته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها