کد خبر: 424883
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ۱۵:۰۲:۳۲
| |

محمد مهاجری:

دلم برای شورای نگهبان می سوزد

طیفی از نمایندگان مجلس یازدهم درصددند با اصلاح قانون انتخابات و تشکیل کمیسیون ملی انتخابات، نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار کنند؛ اقدامی که با قانون اساسی مغایر است و از سوی دیگر معلوم نیست با چه توجیهی این نمایندگان به دنبال سلب مسئولیت از مجلس در این زمینه‌اند.

دلم برای شورای نگهبان می سوزد
کد خبر: 424883
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ۱۵:۰۲:۳۲

اعتمادآنلاین| در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: بعید می‌دانم که شورای نگهبان حاضر به پذیرش چنین مسئولیت سنگینی باشد. زیرا همین الان هم این شورا ایراد می گیرد که «چرا اینقدر تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس زیاد هستند»

دلم برای شورای نگهبان می سوزد

محمد مهاجری درباره این مساله گفت: شخصا دلم برای شورای نگهبان می سوزد اگر نمایندگان بخواهند یک تکلیف مالایطاق به این شورا واگذار کنند. حتی اگر شورای نگهبان بتواند از پس چنین مسئولیتی برآید، این اقدام شأن این شورا را پایین می آورد.

وی افزود: شورای نگهبان تا همین الان هم به دلیل انتخابات مجلس تحت فشار سیاسی قرار دارد. نگرانم که با محول کردن چنین مسئولیتی به آن تحت فشار ده ها و صدبرابری قرار گیرد. به این خاطر که اصلا موضوع انتخابات شوراهای شهر و روستا«سیاسی» نیست و موضوعی کاملا اجتماعی است. البته قبول دارم که در برخی شهرهای بزرگ ممکن است اعضای شورای شهر مقداری صبغه سیاسی داشته باشند ولی نباید فراموش کنیم که عضویت در شوراها کاری کاملا اجتماعی و شهری است. به نظرم ورود شورای نگهبان به این حوزه باعث می شود تا آن نهاد تضعیف شود.

شورای نگهبان دامن خود را از چنین وصله ای دور نگه دارد

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در چنین حالتی همان انتقاداتی که از نحوه عملکرد شورای نگهبان نسبت به تایید صلاحیت ها وجود دارد، با شدت و حدت بیشتری ادامه پیدا می کند. در اینجا دو حالت به وجود می آید. یا شورای نگهبان از معیارهای خود برای تعیین صلاحیت های اعضای شوراها عدول می کند که در این صورت خود به خود این توقع را ایجاد خواهد کرد که در انتخابات های مجلس نیز از معیارهای خود کوتاه بیاید. یا اینکه کوتاه نمی آید و همه آن سخت گیری‌هایی را که در انتخابات های مجلس انجام می دهد، در خصوص شوراها نیز اعمال می کند.

وی بیان کرد: در هر صورت یک فضای تخریبی بزرگ علیه شورای نگهبان شکل می گیرد. زیرا اگر تعداد کل کاندیداهای مجلس 10 الی 12 هزار نفر در سراسر کشور است، ولی در خصوص شوراها این عدد به ده ها هزار نفر می رسد. به وجود آمدن چنین جوی به هیچ وجه به نفع شورای نگهبان نیست و بهتر است که شورای نگهبان دامن خود را از چنین وصله ای دور نگه دارد.

سیاسی شدن شوراها نه به نفع آنها است نه شورای نگهبان

مهاجری گفت: نظارت بر عملکرد شوراها به هیچ وجه باعث تضعیف این نهاد نمی شود. حال ممکن است امروز این نظارت از سوی مجلس انجام شود یا اینکه بعدا توسط شورای نگهبان باشد. آفتی که وجود دارد این است که به دلیل مواضع و رویکردهایی که شورای نگهبان تاکنون داشته، این نگرانی وجود دارد که شوراها هرچه بیشتر به سمت سیاسی شدن پیش روند و این سیاسی شدن نه به نفع خود شوراها است نه شورای نگهبان.

او در پایان گفت: البته بعید می‌دانم که شورای نگهبان حاضر به پذیرش چنین مسئولیت سنگینی باشد. زیرا همین الان هم این شورا ایراد می گیرد که «چرا اینقدر تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس زیاد هستند» و مدام به دنبال این است روش هایی به کار گرفته شود تا تعداد کاندیداهای مجلس کمتر شود. آن وقت چطور می خواهد با لشکر عظیم کاندیداهای شورا روبه رو شود؟ به نظرم این مسئولیت کار را بسیار برای شورای نگهبان سخت خواهد کرد و بعید به نظر می رسد که چنین مسأله ای محقق شود.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها