علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران:

اصلاح‌طلبی هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد / اصلاحات زمان خاتمی اصلاحات در رویکردها بود

ظهر امروز (19 مردادماه) به مناسبت روز خبرنگار علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اصلاح‌طلبی هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد / اصلاحات زمان خاتمی اصلاحات در رویکردها بود
کد خبر: 425082
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۱۴:۰۷:۵۶

اعتمادآنلاین| ظهر امروز به مناسبت روز خبرنگار علی شکوری، راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جلسه‌ای مجازی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی شکوری در ارتباط با انتخابات شوراها گفت: انتخابات شوراها مهم است اما تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، پس از آنکه تکلیف انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد به آن توجه می شود.

در حال حاضر با تهدیدی مواجه هستیم، در مجلس طرحی در حال بررسی است که حق انتخاب مردم محدود خواهد شد و بر اساس آن دولت برگزار کننده انتخابات شوراها نخواهد بود و نظارت از مجلس گرفته شده و دست شورای نگهبان سپرده خواهد شد.

این طرح‌ها حاصل نگرانی از رای مردم است که در بخشی از حاکمیت وجود دارد. در شوراها به دلیل گستردگی امکان رد صلاحیت به صورت مجلس وجود ندارد و نمی توانند به ان صورتی که در مجلس رد صلاحیت می کنند رد صلاحیت بکنند.

با وجود محدودیت‌هایی که می‌خواهند اعمال کنند بازم فکر کنم که این انتخابات به نسبت آزادتر خواهد بود.

هرچند حاکمیت تلاش کرد در انتخابات گذشته نسبت به کاهش مشارکت بی‌تفاوت باشد و تا حدودی ان را نادیده بگیرد اما بزرگترین چالش انتخابات، کاهش مشارکت مردم است.

اگر واقعا این چالش برایشان مهم باشد می توانیم انتخابات آزادتری را ببینیم و می تواند برای ماهم انتخابات آزادتر باشد. ما به عنوان یک حزب کمترین دخالت را در انتخابات داریم چرا که انتخاباتی مردمی هست و در حوزه‌هایی که دفاتر ما تشکیل شده باشد کار را به همان حوزه‌ها واگذار می‌کنیم.

علی شکوری راد گفت: مردم نسبت به انتخابات بی‌تفاوت‌تر شده‌اند چون حس می‌کنند که نظر آنها در انتخابات لحاظ نمی‌شود، اگر مردم نخواهند بیاییند سر صندوق رای، کاری از دست ما برنمی‌آید ما هم تعیین کننده نیستیم. سلب اعتماد برای مردم بوجود آمده است. اگر مردم رای می‌دهند و رییس جمهور انتخاب می‌کنند و رییس جمهور نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها تصمیم بگیرد و اعمال نظر کند.

اگر مردم رییس جمهور و نماینده مجلس انتخاب می‌کنند نمی توانند نتیجه رای خود را ببیند. تبلیغات منفی هم نسبت به رای مردم صورت می‌گیرد. در شوراها هم که مردم انتخاب ازادانه داشتند تبلیغات منفی در رسانه ملی صورت گرفت.

باید امکان فعالیت احزاب نیز فرام هم شود تا خرد جمعی بتواند فعال تر باشد.

در خصوص مجلس هم تمام مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان برود، فشار سنگینی روی نمایندگان وجود دارد، در دوره نمایندگی نیز فشار‌ها زیاد بود و باید به دادگاه بروند و پاسخگوی صحبت‌های خود باشند.

یک بخش از وضعیت امروز ناشی از به سرانجام نرسیدن برجام هست. ناکامی برجام در دو بخش بود یک بخش نیروهای داخلی که اجازه ندادند دولت برنامه‌هایش را اجرا کند و تلاش کردند پس از به نتیجه رسیدن آن نتیجه را تبدیل به برد و باخت کنند لذا دولت نتوانست در تمام زمینه‌ها به درستی عمل کند. در سیاست خارجی هم ترامپ و خروج امریکا از برجام مشکل‌ساز شد. کار اصلی دولت برای اینکه ایران از بحران تحریم‌ها خارج شود و به توسعه دست یاید را از دولت گرفتند و اکنون دولت درگیر تحریم‌ها هست که نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند. بخشی از برنامه که برجام بود را خوب صورت داد، اما بخشی از بهره گیری ناکام بود و افتاد در دام تحریم‌ها که هیچ وقت سابقه نداشت و عملا نتوانست کارهای وعده کرده را انجام دهد البته ضعف‌هایی در دولت هست اما عامل اصلی وضعیت امروز شدت تحریم‌ها است و عوامل داخلی که موجب ازدست رفتن برجام شدند .

ما احتیاج به دولتی داریم که بتواند بعد از انتخاب شدن نیز برنامه‌هایش را پیش ببرد. از سوی دیگر می‌بینیم که هم مجلس از خاصیت افتاده وهم دولت.

بنابراین عامل اصلی رویگردانی مردم از انتخابات بی‌اثر بودن رای است و برای اینکه اثر داشته باشد باید مجموعه حاکمیت نسبت به رویکردش به رای مردم و نهادهای اتتخاباتی تجدید نظرکند.

علی شکوری راد اجماع بین اصلاح‌طلبان و اختلاف دو حزب کارگزان و اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: حزب کارگزاران، یک حزب اصلاح‌طلب معتبری است که دارای چارچوب‌های فکری مشخصی است. به عنوان یک حزب برای آن‌ها احترام قائل هستم، و ما نیاز به تعامل و گفت‌وگو داریم تا به نتایجی دست یابیم.

بنابر این اختلاف‌نظر بین احزاب طبیعی است. در بین مجموعه احزاب اصلاح‌طلب می‌شود فهمید کجا اختلاف نظر داریم و می‌شود به توافق رسید،‌ اما این توافق را با بعضی احزاب نمی شود انجام داد، چون چارچوب مشخصی ندارند.

ما حتما فرصت‌های همکاری زیادی داریم و ریکردهای نزدیک به هم هم داریم. اما جاهایی هم رویکردهای مختلف داریم، به طور مثال در انتخابات گذشته، آنها تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، ما از تصمیم شورای عالی پیروی کردیم و کارگزاران با وجود اینکه در تصمیم‌گیری شورای عالی نقش داشت اما لیست داد.

رویکرد اقتصادی حزب اتحاد حکایت از توجه به طبقات محروم دارد، در خصوص توسعه باهم همفکر هستیم جایی که اختلاف نظر داریم این است که اصولگرایان از اساس دنبال توسعه نیستند و آن واژه ای غربی می‌دانند اما در این زمینه با کارگزاران اشتراک نظر داریم.

انشالله کاندیدای حزبی معرفی می‌کنیم و فرایند دموکرات در داخل حزب پیش می‌رود. دبیرکل بودن من در حزب به معنی اینکه من بهترین و توانمندترین هستم نیست؛ من را انتخابات کردند تا دبیرکل باشم، اما برای ریاست جمهوری این کار فرایند خود را دارد که ما در آغاز آن هستیم.

شکوری راد در ارتباط با رویکرد اقتصادی حزب در انتخابات پیش رو تشریح کرد: تبار حزب اتحاد به جناح چپ در ابتدای انقلاب بر می‌گردد. ما هم خواستار توسعه کشور هستیم و می‌خواهیم مطالبات مربوط به طبقات مستضعف نیز به ثمر برسد. این وجه تمایز ما با دیگر جریان‌ها مانند حزب کارگزاران است.

در فرایند توسعه همان اختلافی که بین دوره آقای ‌هاشمی و خاتمی بود را باید مورد توجه قرار دهیم.

دوره مرحوم‌هاشمی، سیاست اقتصادی تعدیل بود. آن‌ها تعدیل نسبت به دوران جنگ را اجرا کردند که منجر به توسعه خوب در زیرساخت‌ها شد اما فشار زیادی به مردم تحمیل شد.

تبار آقای خاتمی جناح چپ بود. ایشان سیاست تعدیل تعدیل را اجرا کرد، یعنی سیاست‌های تعدیلی آقای‌هاشمی را تعدیل کرد، تا مردم کمتر زیر فشار بروند و نسل بعدی هم از مواهب آن برخوردار شوند.

ما در حزب یک سازوکاری را برای تدوین مواضع اقتصادی حزب آماده کردیم. برنامه‌ی چندماهه‌ای تنظیم شده تا به سند اقتصادی حزب در شرایط کنونی دست یابیم. چارچوب‌های این برنامه مشخص است، اما تا تبدیل به برنامه براساس اسناد موجود شود، نیاز به برنامه جدید داریم و امیدواریم که برای انتخابات این سند به مرحله نهایی برسد.

شکوری راد در ادامه این نشست خبری، درخصوص استعفاها در حزب و سرخوردگی از مجموعه اصلاح‌طلبان گفت: اصلاحات زمان خاتمی اصلاحات در رویکردها بود؛ اصلاحاتی که ما از آن دم می‌زنیم اصلاح در رویکردهاست. اما وقتی امکانش فراهم نمی‌شود دو کنش بوجود می آید، اصلاح در رویکردها به نتیجه نمی‌رسد. عده‌ای می‌خواهند ساختارها را اصلاح کنند چراکه گمان می‌برند که ساختارها امکان اصلاح ندارد و عده‌ای نیز به انفعال می‌افتند و دست می‌کشند.

اصلاحات هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد و اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رسد؛ اما ممکن است در دستیابی به اهدافش به مشکل بخورد یا کند شود.

وقتی اصلاحات با چالش مواجه می‌شود این چالش‌ها در جامعه هم بوجود می‌آید و اعضای حزب فکر می‌کنند اصلاحات دیگر موفق نیست و بخشی که استعفا دادند دلیلش همین موضوع بود. بعضی‌ها هم می‌خواهند دایره فعالیت خود را تغییر بدهند.

در گذشته هم شاهد استعفا بودیم، اما تفاوتش این بار این بود که عده‌ای بیانیه دادند و توجه همه جلب شد.

برای حزب چالشی نبوده و فعالیت حزبی ادامه دارد. با دوستان استعفا داده گفت‌وگو انجام شده و سعی کردیم آن‌ها را منصرف کنیم یا توضیح دادیم که مشی و مرام حزب این است و اگر با این مشی و مرام اختلاف بنیادین دارند کار خوبی کردند که کناره گیری کردند. چراکه فعالیت در حزب یعنی احترام به مشی و مرام حزب. اعلام عمومی استعفا لزومی نداشت که حزب در معرض این سوال قرار بگیرد که این استعفاهاعلت چه بوده است. حزب به کار خود ادامه می‌دهد و منجر به ریزش فرایند نیرو نشده است و امیدواریم در آینده نقش‌آفرین باشد.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها