کد خبر: 425093
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۱۴:۳۲:۰۰
| |

ظهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:

مسئله مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها یک بهانه است

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره اهمیت انرژی هسته‌ای، گفت: خود غرب می‌گوید که مسئله مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای تهران تنها یک بهانه است و آنها اساسا موافق نیستند که ایران در حوزه نانو و بیوتکنولوژی قدمی بردارند.

مسئله مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها یک بهانه است
کد خبر: 425093
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: مسئله مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای تهران تنها یک بهانه است و آنها اساسا موافق نیستند که ایران در حوزه نانو و بیوتکنولوژی قدمی بردارند.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره اهمیت انرژی هسته‌ای، گفت: مقام معظم رهبری اخیرا در مورد توافقنامه برجام صحبت کردند و فرمودند کشورمان 18 میلیارد دلار در زمینه از دست دادن ذخایر اورانیوم خسارت داده است، همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دنیایی که امروز در آن به سر می‌بریم مملو از تغییرات اجتماعی و تکنولوژیک است.

او افزود: همه کشور‌ها با سرعت شتابانی به سمت دستیابی به لبه‌های علم می‌رسند و سعی می‌کنند در این تغییراتی که اتفاق می‌افتد، بتوانند سهم و نقشی داشته باشند.

ظهره‌وند با اشاره به ارتباط مستقیم اقتصاد با پیشرفت‌های علمی، گفت: مسئله این است که همه کشور‌ها درصدد این هستند که با حداقل سرمایه‌گذاری‌ها، حداکثر نتایج را به دست بیاورند، همچنین در دنیای امروز سطح مطالبات و نوع رفتار مصرفی دائم در حال تغییر است و این تغییرات از متن و بطن تغییرات تکنولوژیک به دست می‌آید.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه منابع جهان روزبه‌روز محدود‌تر می‌شود و کاهش می‌یابد، گفت: مسئله بازیافت و صرفه‌جویی در انرژی بسیار حائز اهمیت است، به نسبت اینکه منابع انرژی کمتر می‌شود قیمت دسترسی به آنها هم افزایش پیدا می‌کند و باید این موضوع را با پیشرفت‌های تکنولوژیک و تغییرات علمی جبران کنیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: سرعت و پیشرفت اهمیت زیادی دارد که دنیا در حال کار روی آن است، همچنین انرژی هسته‌ای در موضوع دسترسی به هوش مصنوعی و فضا هم اهمیت دارد، در اینجا حوزه‌های مختلف علم در هر موضوعی مشارکت خواهد داشت، به عنوان مثال تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی، پزشکی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی مورد استفاده است.

او افزود: جهان هنوز در ابتدای راه خود است و اگر نتوانیم در بستر این رشته از علم یعنی انرژی هسته‌ای خود را هماهنگ کنیم، قطعا در سال‌های بعد هم امکان ورود به این حوزه و دیگر حوزه‌ها را نداریم، بنابراین مسئله تکنولوژی هسته‌ای که امروزه بسیاری از کشورها آن را دنبال می‌کنند اهمیت فراوانی دارد.

ظهره‌وند تصریح کرد: امارت و عربستان که در حوزه علوم سهم و نقشی ندارند، اکنون وارد مسئله تکنولوژی هسته‌ای شدند، در واقع در مسئله استفاده از باتری‌های هسته‌ای هم باید گفت که بسیاری از زیردریایی‌ها با سوخت هسته‌ای کار کنند و می‌توانند چند ماه زیر آب باشند بدون اینکه نیاز به انرژی داشته باشند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: مسئله انرژی هسته‌ای در هوا، فضا، سوخت‌ها و پیله‌های هسته‌ای هم مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است که در شروع این کار ما آن را در اختیار داشته باشیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به آمریکا ایران را از استفاده از انرژی هسته‌ای منع می‌کند، تاکید کرد: اگر به اهمیت انرژی هسته‌ای بنگریم متوجه می‌شویم که چرا آمریکایی‌ها علاقه ندارند ایران در حوزه‌های مختلف علوم از جمله تکنولوژی هسته‌ای ورود کند، البته خود غرب هم می‌گوید که مسئله مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای تهران تنها یک بهانه است و آنها اساسا موافق نیستند که ایران در حوزه نانو و بیوتکنولوژی قدمی بردارند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: آمریکایی‌ها با مخالفت با انرژی هسته‌ای ایران درصدد جلوگیری از پیشرفت و تبدیل شدن ایران به یک الگوی الهام‌بخش هستند.

او افزود: ذات فعالیت هسته‌ای بازدارندگی دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به دلیل مسائل تامین، نگهداری و امنیت از یک استاندارد‌های خاصی پیروی می‌کنند که استاندارد جهانی است.

ظهره‌وند با بیان اینکه مدیریت تکنولوژی نو سطح بالا و خاص است، تصریح کرد: اگر کشوری بتواند یک نیروگاه هسته‌ای را اداره کند، می‌تواند از این مدیریت در حوزه‌های اتومبیل‌سازی هم استفاده کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها