سودجویی از مردم به بهانه عرضه ماسک در فضای مجازی

سودجویان به بهانه عرضه ماسک و دستکش اقدام به کلاهبرداری از کاربران در فضای مجازی می‌کنند.

سودجویی از مردم به بهانه عرضه ماسک در فضای مجازی
کد خبر: 425278
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۱۱:۱۲:۳۷

اعتمادآنلاین| امروزه با گسترش کسب و کار فروشگاه‌های اینترنتی، عده قابل توجهی از شهروندان به سمت بازار‌های مجازی روی آوردند و بسیاری از کالا‌های مصرفی خود را از طریق خرید آنلاین و به صورت اینترنتی تهیه می‌کنند.

با توجه به شیوع بیماری کووید 19 در کشور و گسترش آن، افراد زیادی به سمت عرضه محصولات بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده دست و ... به صورت فروش اینترنتی روی آوردند.

در چنین شرایطی متقاضی خرید اینگونه از اقلام با توجه به وضعیت موجود کرونایی در کشور، بیش از پیش زیاد است و هموطنان برای تهیه ماسک و دستکش به دنبال فرصت مناسبی هستند تا با بهترین قیمت نسبت به بازار این اقلام را در فضای مجازی و در فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنند.

در همین رابطه یکی از شهروندان تهرانی پیامکی به باشگاه خبرنگاران جوان ارسال و عنوان کرد: با سلام دو ماه پیش در سایت ... عضو شدیم و چند هفته پیش با پرداخت 225 هزار تومان به صورت آنلاین سه بسته ماسک را پیش خرید کردیم.

این شهروند اعلام کرد: قرار بود ظرف چند ساعت کالای سفارشی خریداری شده به ما تحویل داده شود که نه تنها کالا به دستمان نرسید بلکه مسئولان این سایت مدام به ما پیامک می‌دهند و عذر خواهی می‌کنند.

این فقط یک نمونه از کلاهبرداری‌های این چنینی است که توسط برخی سایت‌های فروش آنلاین اتفاق می‌افتد و برای به دام نیفتادن در چنین دامی راهکار مناسبی وجود دارد.

پلیس فتا بار‌ها با بیان هشدار‌هایی در خصوص رعایت موارد امنیتی توسط کاربران اعلام کرده که قبل از دریافت کالای خریداری شده و تا بررسی نشدن کالا از نظر سلامت و کیفیت آن، وجهی در قبال تسویه کالا پرداخت نشود.

در همین رابطه سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خطرات خرید‌های اینترنتی برای شهروندان گفت: برخی شهروندان پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایت‌های اینترنتی، بدون اطلاع از هویت فروشنده و واقعی بودن کالاها، اقدام به خرید می‌کنند که متأسفانه در برخی موارد گرفتار کلاهبرداری مجرمان می‌شوند.

وی افزود: کاربران فضای مجازی باید قبل از واریز وجه از خدمات یا کالای مورد نظر مطلع شوند و از پرداخت هر گونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: هموطنان در زمان خرید اینترنتی، عملیات پرداخت وجه را به بعد از تحویل کالا موکول کنند و در قبال دریافت کالا از فروشنده رسید بگیرند تا اگر کالای دریافتی، معیوب و یا مسروقه بود بتوانند فروشنده را معرفی کنند و یا برای رسیدگی قضایی، مستندات لازم را در اختیار داشته باشند.

با وجود اعلام چند باره پلیس و هشدار‌هایی که در این رابطه می‌دهد، بازهم شاهد بی توجهی هموطنان هستیم که افرادی ازسادگی آن‌ها سوءاستفاده کرده و اخاذی می‌کنند.

توجه به همین نکات به ظاهر ساده می‌تواند از بروز کلاهبرداری‌های چند ده میلیونی سودجویان جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها