محمود میرلوحی مطرح کرد؛

عده‌ای می‌خواهند از جیب مردم کار فرهنگی یا کار خیر انجام دهند

روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه‌ای تلویزیونی خواستار بازپس‌گیری املاکی شد که برخی اشخاص و نهادها بدون پرداخت اجاره‌بهای واقعی سال‌ها در تصرف خود نگه داشته‌اند.

عده‌ای می‌خواهند از جیب مردم کار فرهنگی یا کار خیر انجام دهند
کد خبر: 425377
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۱۶:۵۳:۵۱

اعتمادآنلاین| روز گذشته پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه‌ای تلویزیونی خواستار بازپس‌گیری املاکی شد که برخی اشخاص و نهادها بدون پرداخت اجاره بهای واقعی سال‌ها در تصرف خود نگه داشته‌اند.

در همین رابطه، محمود میرلوحی درباره اظهارات اخیر رئیس بنیاد مستضعفان گفت: خوشحالم از اینکه بگویم شورای شهر پنجم پیشگام این بحث بود. املاک دولتی و ملی نباید بدون دلیل و حساب و کتاب در اختیار اشخاص قرار بگیرند. دلیلی برای این واگذاری‌ها وجود ندارد، چراکه اگر کسی می خواهد کار خیر کند باید از محل تلاش و درآمد خودش این کار را انجام دهد. این‌طور نمی شود یک زمین دولتی را تصاحب کنیم و بگوییم مقصود کار خیریه یا فرهنگی بوده است.

متاسفانه عده‌ای می‌خواهند از جیب مردم کار فرهنگی یا کار خیر انجام دهند. این حرف بسیار درستی است که اشخاص باید برای انجام این قبیل کارها به جیب و توان و اعتبار خود متکی باشند. آقای فتاح در مصاحبه اخیر خود نام آقایان حداد عادل و احمدی‌نژاد را آورده است. به نظر می رسد که رئیس بنیاد مستضعفان راه دیگری برای این مسأله پیدا نکرده و با اسم بردن از این افراد تلاش کرده تا شاید سایرین نیز بشنوند و املاک تصرف کرده را تحویل دهند.

در بودجه سال 93 شورا، موسسه خیریه‌ای بنام امام رضا(ع) کلی املاک و امکانات شهرداری را به نام خیریه در اختیار گرفته است و افراد سرشناسی هم به این موسسه مربوط هستند. ما نیز معتقدیم باید این املاک و امکانات به مردم بازگردند. آقایان اصولگرا وقتی خواستار بازگشت املاک تصرف شده توسط اشخاص و نهادها می شوند، فکر می کنند اگر نام چند اصلاح‌طلب را در این میان بیاورند می‌توانند از شدت و تندی ماجرا کم کنند. طوری که اصولگرایان تخریب نشوند. در حالی که این کار درستی نیست.

خود اصولگرایان باید مانع این مسأله شوند اما متاسفانه می بینیم تا چنین مسائلی مطرح می شوند آنها دامن رقبای خود را نیز لکه‌دار می‌کنند. برای نمونه، تا پرونده اختلاسی از طیف اصولگرایان مطرح می شود در کنارش تلاش می‌کنند پرونده دیگری را علیه اصلاح‌طلبان چاشنی تبلیغات رسانه ای خود کنند. مشخصا هر وقت از پرونده عیسی شریفی می‌پرسیم، حاضر نیستند پس از سه سال کلمه ای درباره آن حرف بزنند و هر زمان که بگوییم پرونده این شخص درحال رسیدگی است، تلاش می کنند در کنارش پرونده جدیدی مطرح کرده و حواس‌ها را پرت می کنند.

دست آقای فتاح درد نکند. بالاخره این املاک باید بازگردند. بنده به عنوان فردی که این مسأله را دنبال می کنم می‌دانم که این کار خوبی است و اگر املاک مربوطه از اشخاص و نهادها بازپس گرفته شود و در اختیار خدمات عمومی قرار گیرد، کاری بسیار پسندیده است. برای نمونه، مدرسه بسازند. کلانتری و پارک و فضای سبز... بسازند. دلیلی ندارد اشخاصی که آقای فتاح نام بردند، 1800 متر یا 2000 متر زمین را تحت هر عنوانی در دست خود نگه دارند.

خیلی خوب است کسی که در کار اقتصادی است، به فکر دایر کردن مدرسه غیرانتفاعی بیفتد ولی دلیلی ندارد که برای این مقصود متکی به منابع بیت‌المال باشد و بخواهد با کسانی که از جیب خود و منابع مالی خود مدرسه یا آموزشگاه می سازند، رقابت کند. این مسأله فضای رقابت را نیز مسموم می کند. چنین افرادی با امکانات بیت‌المال گاهی هزینه‌های بیشتری از مردم دریافت می کنند. در کارهای فرهنگی و خیریه نیز همین طور، متاسفانه هیچ نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد.

اگر کسی از جیب خودش در روزی شبیه عاشورا نذری دهد، ارزشمند است نه کسی که با منابع بیت‌المال مراسم برگزار می‌کند. فکر می‌کنم اصل گفته‌های آقای فتاح خوب است و به نظرم شروع‌کننده این موضوع «شورای پنجم تهران» بود که با عزمی راسخ شروع به پس گرفتن املاکی کرد که واگذار شده بودند.

امیدوارم هرکسی که می خواهد کار فرهنگی یا کار خیر کند، از جیب و همت خود انجام دهد و مصرف منابع ملی و بیت‌المال شیوه درستی نیست. باید فضا رقابتی شود تا مشخص گردد تلاش و خدمت کسانی که کار خیر می‌کنند با دیگران در شرایطی برابر است. این که به یک عده رانت و امکانات داده شود، شرایط برابری ایجاد نمی کند.

اصولگرایان مجبور نیستند وقتی اصلاح‌طلبان دستی در این موضوع ندارند، نام آنها را در کنار رانت‌خواران و دارندگان امتیاز بیاورند. در همین لیست 2000 ملکی که در شهرداری دوران اصولگرایان به موسسات و اشخاص واگذار شده، شاید نام تنها دو خیریه نزدیک به اصلاحات باشد ولی مابقی همگی مربوط به اصولگرایان است.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها