کد خبر: 425413
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۵۹:۰۳
| |

غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت:

روش فتاح، اقتدا به آن مرد رفته یعنی احمدی‌نژاد بود / وقتی شعار شفافیت داده می‌شود، لازم است که عملکرد نیز شفاف باشد

مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: روشی که پرویز فتاح برای طرح برخی مباحث پیش گرفته، روش مناسبی نبوده و اقتدا به آن مرد رفته یعنی محمود احمدی‌نژاد است؛ روشی که دیگران را نفی کنیم تا خودمان را اثبات کنیم، گویی آقای فتاح تلاش دارد که بگوید من انقلابی هستم و باقی افراد یا بیت‌المال را تصرف کرده‌اند یا بیت‌المال را ضایع کرده‌اند و ما باید به ‌زور بیت‌المال را باز پس بگیریم.

روش فتاح، اقتدا به آن مرد رفته یعنی احمدی‌نژاد بود / وقتی شعار شفافیت داده می‌شود، لازم است که عملکرد نیز شفاف باشد
کد خبر: 425413
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۵۹:۰۳

اعتمادآنلاین| غلامعلی رجایی، مشاور فرهنگی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یادداشتی درباره فساد نوشت: این روزها مصاحبه‌ای متفاوت از آقای پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان منتشر شده که در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب وسیعی داشته است. این مصاحبه از معدود مصاحبه‌هایی بود که دست‌کم از سوی 5 نهاد یا فرد حقیقی با جوابیه مواجه شد. بنیاد باران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانم‌ها معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی که در این مصاحبه از آنها نام برده شد و روابط عمومی پادگان کوهک ارتش جمهوری اسلامی ایران به مصاحبه پرویز فتاح واکنش نشان داده و به اظهارات او پاسخ دادند. قصد ورود به بخش محتوای صحبت‌های آقای فتاح را ندارم اما اظهارات ایشان من را به یاد مصاحبه پیشین پرویز فتاح در مورد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و محل مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاخ مرمر انداخت.

به نظر می‌رسد روشی که پرویز فتاح برای طرح برخی مباحث پیش گرفته، روش مناسبی نبوده و اقتدا به آن مرد رفته یعنی محمود احمدی‌نژاد است؛ روشی که دیگران را نفی کنیم تا خودمان را اثبات کنیم، گویی آقای فتاح تلاش دارد که بگوید من انقلابی هستم و باقی افراد یا بیت‌المال را تصرف کرده‌اند یا بیت‌المال را ضایع کرده‌اند و ما باید به ‌زور بیت‌المال را باز پس بگیریم. به نظر می‌رسد که این روش تا حدودی نخ‌نما شده و دیگر در افکار عمومی پذیرفته نیست که کسی با شعارهای انقلابی در نفی دیگران و در راستای اثبات خود سخن بگوید و پذیرفته شود.

از سویی وقتی شعار شفافیت داده می‌شود، لازم است که عملکرد نیز شفاف باشد. شفافیت تنها به نام بردن از شخصیت‌های سیاسی و نظامی در صداوسیما نیست؛ بلکه باید عملکرد‌ها نیز شفاف باشد. به نظر می‌رسد بنیاد مستضعفان در این سال‌ها هم به‌دلیل حیطه کاری‌ و هم به‌خاطر حاکمیتی بودن از نوعی تقدس برخوردار است که تفحص از عملکرد آن، در همین هاله تقدس‌گرایی قرار گرفته و هرگز میسر نشده است. این در حالی است که بنیاد مستضعفان نیز همچون سایر نهادها باید بیلان کاری و گزارش عملکرد شفافی داشته ‌باشد و آن را به افکار عمومی ارایه کند. طی 40سالی که از انقلاب می‌گذرد، دامنه اختلاف طبقاتی همواره وسیع‌تر شده، درحالی که یکی از کارویژه‌های مهم این بنیاد رسیدگی به وضعیت مستضعفان است و باید با اقدامات عملیاتی تلاش کند تا این فاصله کاهش پیدا کند. همان‌طورکه یک وزیر راه در مورد تلفات جاده‌ای آمار و ارقام ارایه می‌کند و تعهداتی برای کاهش این آمار دارد، رییس بنیاد مستضعفان نیز باید در آغاز کار آمار و ارقام و شرحی از وضعیت طبقه فرودست ارایه کند که در پایان دوره کاری‌اش بتوان تغییرات احتمالی ایجاد شده و کارنامه او را بررسی کرد. این مسائل را نمی‌توان با شعارهای سیاسی یا شعار شفافیت به محاق برد. بنیاد مستضعفان باید اولویت‌های خود را مشخص کند و در این شرایط بغرنج اقتصادی در گام اول کمک‌های خارجی را قطع کرده و در شرایطی که مردم از شدت فقر کارت یارانه‌شان را برای دریافت نان در گرو نانوایی‌ها قرار می‌دهند، فکری به حال این مستضعفان و محرومان کند. شخصا با آقای فتاح برخورد نزدیکی نداشته‌ام اما همیشه شنیده‌ام که ایشان فرد متدین و ارزشی و انقلابی است. از همین رو تصور می‌کنم که در روش خود برای ایجاد شفافیت تجدیدنظر کند و از این روشی که پیشینیان به کار گرفته‌اند، عبرت گیرد و تخریب یک‌طرفه را ترک کند. شاید اگر ایشان به نحو دیگری طرح مساله کند، به نتیجه بهتری برسد و قطعا اگر قصدی برای آینده سیاسی‌اش داشته‌ باشد، بهتر به این هدف برسد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها