کد خبر: 425417
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۷:۳۱:۳۷
| |

پاسخ معمای دولت برای افکارعمومی، «هدایت نقدینگی» بود؟

به نظر می‌رسد هدایت نقدینگی کلیدواژه اصلی و پاسخ اصلی این معماست. هرچند حالا که ظاهرا معمای افکار عمومی حل شده، نوبت به معمای اصلی رسیده که پیش‌روی دولت است؛ اینکه اولا چطور این غول نقدینگی را هدایت کنند و درثانی، چگونه با هدایت این غول بی‌شاخ و دم، زمینه بهبود اوضاع را فراهم سازند.

پاسخ معمای دولت برای افکارعمومی، «هدایت نقدینگی» بود؟
کد خبر: 425417
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۷:۳۱:۳۷

اعتمادآنلاین| انتظار به سر رسید. نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که قرار بود محل گفت‌وگو و تصمیم‌گیری درباره موضوعی باشد که با تعبیر «وعده گشایش اقتصادی» - از چهارشنبه گذشته تا همین دیروز- به معمای مهم سیاسی کشور بدل شده بود، برگزار شد. نشستی که البته چون پنجاه‌ویک جلسه پیش از آن، به‌صورت غیرعلنی و درحالی برگزار شد که خروجی آن، جز خبری مختصر که متن سخنرانی مختصر رییس‌جمهوری باشد، حاوی نکته دیگری نیست. البته در این حدود 500 کلمه، کمتر از 50 کلمه هم به آن انتظار چند روزه جامعه و افکار عمومی مربوط بود. آن‌جا که در پارگراف پایانی خبر رسمی که روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت رفت، اعلام شد که «در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاد مطرح شده ازسوی ستاد اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم نفتی و هدایت نقدینگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن استقبال از این طرح، تصمیمات لازم جهت نهایی شدن آن اتخاذ شد» تا مشخص شود «مقابله با تحریم نفتی» و البته «هدایت نقدینگی» وعده‌ای بود که 6 روز گذشته، به سوژه بحث بسیاری از رسانه‌ها و البته کارشناسان اقتصادی و غیراقتصادی تبدیل شد.

چنان‌که مطبوعات، همزمان با افکار عمومی هر روز به‌نحوی در کار گمانه‌زنی بودند که درنهایت آن‌چه قرار است به گشایش اقتصادی، آن‌هم در این اوضاع وخیم معیشتی بینجامد، کدام است. چنان‌که یکی از «سهم بیشتر مردم از اقتصاد» به عنوان راهکار گشایش اقتصادی دولت سخن می‌گفت و دیگری از «فروش اوراق نفتی». این‌طرف رسانه‌ای درباره احتمال پایان چرخه بلاتکلیفی لوایح چهارگانه و درنتیجه «خروج ایران از فهرست سیاه FATF» گمانه‌زنی می‌کرد و ساعتی بعد، وقتی این احتمال، با تکذیب عضوی در دفتر رییس‌جمهوری، از احتمالات خارج می‌شد، بلافاصله چندین گزینه جایگزین آن به میان می‌آمد و بازار گمانه‌زنی‌ها همچنان داغ می‌ماند. گمانه‌زنی‌هایی که به باور کارشناسی می‌توانست به بحث پردامنه «قرارداد 25 ساله میان ایران و چین» مربوط باشد و به باور آن یکی، به ماجرای جنجالی «حذف چهار صفر از پول ملی»؛ به‌ویژه آنکه شاید تنها نکته‌ای که اندکی از ابهام این معما و پس از سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی در جریان برگزاری جلسه هفتگی دولت می‌توانست به این «وعده گشایش اقتصادی» مربوط باشد، صحبت‌های عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی در برنامه زنده تلویزیونی و وعده کنترل بازار متلاطم ارز، آن هم در مدت‌زمان بسیار کوتاه یکی، دو روزه بود.

اگرچه «مقابله با تحریم نفتی» طبیعتا نمی‌تواند برنامه‌ای باشد که دولت برای بهبود اوضاع تدارک دیده و حسن روحانی نیز روز چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به آن، گفته درصورت موافقت رهبر انقلاب، این وعده محقق خواهد شد اما به نظر می‌رسد «هدایت نقدینگی» کلیدواژه اصلی و پاسخ اصلی این معماست. هرچند حالا که ظاهرا معمای افکار عمومی حل شده، نوبت به معمای اصلی رسیده که پیش‌روی دولت است؛ اینکه اولا چطور این غول نقدینگی را هدایت کنند و درثانی، چگونه با هدایت این غول بی‌شاخ و دم، زمینه بهبود اوضاع را فراهم سازند. فارغ از این‌ اما حسن روحانی دیروز با اشاره به ضرورت حفظ انسجام و همگرایی قوای سه‌گانه در راستای حل‌وفصل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و مقابله با تحریم و توطئه دشمنان، تاکید کرد: «دولت با همکاری قوای دیگر، دنبال گشایش در اقتصاد و معیشت مردم است و نخواهیم گذاشت توطئه دشمنان به ثمر بنشیند.» رییس‌جمهوری عصر دیروز و در جریان پنجاه‌وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه، اعضای ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: «باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم شریف ایران حس کنند مجموعه نظام برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان در تلاش هستند و این موضوع در شرایط خاص و پیچیده اقتصادی امروز کشور، بسیار حائز اهمیت است.» روحانی ادامه داد: «عبور از شرایط پیچیده‌ای که شیوع بیماری کرونا و تحریم دشمنان بر کشور تحمیل کرده، نیازمند اتخاذ تدابیر و سیاست‌هایی است که بتواند گشایش‌هایی را در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد کند و در این راستا هر سه قوه کنار هم با وفاق و همگرایی تلاش می‌کنند.» روحانی با بیان اینکه امروز دشمنان علاوه بر تحریم و اعمال فشار، دنبال سیاه‌نمایی و ایجاد یأس، ناامیدی و دلسردی نسبت به آینده در میان مردم بوده و می‌خواهند با شایعه‌پراکنی، اختلاف و چنددستگی میان مسوولان را به جامعه القاء کنند، اظهار داشت: «همه مسوولان باید در گفتار و رفتار خود مراقب و هوشیار باشند تا بتوانیم توطئه دشمنان را خنثی کرده و امید و نشاط را در جامعه گسترش دهیم.» رییس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه سران سه‌قوه و دیگر مسوولان از پیشنهادها، انتقادها و راهکارهای همه متخصصان، کارشناسان و فعالان اقتصادی در مسیر بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم استقبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: «بر اساس تجربه سال‌های گذشته به‌ویژه دو سال‌ونیم اخیر مقابله با تحریم و جنگ اقتصادی دشمن، مطمئنا با اتکاء به توانایی‌ها وظرفیت‌های موجود در کشور و حفظ انسجام و وحدت می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها