کد خبر: 425480
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۹:۴۹:۲۱
| |

پرونده دوپینگ ووشوکاران ایران پیچیده شد

انتشار خبر معرفی دو سانداکار دوپینگی تیم ملی ووشوی مردان در رقابت‌های جام جهانی 2018 چین در چند روز اخیر، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

پرونده دوپینگ ووشوکاران ایران پیچیده شد
کد خبر: 425480
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۹:۴۹:۲۱

اعتمادآنلاین| ماجرا از آنجایی شروع شد که بعد از افشای نام حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی، مسئولان فدراسیون ووشو به پنهان‌کاری در این خصوص متهم شدند؛ اینکه چرا بعد از گذشت دو سال از مسابقات مربوطه، تازه اسامی این ووشوکاران اعلام شده است. در این زمینه، انتقادها بیشتر از همه متوجه مهدی علی‌نژاد، رئیس پیشین این فدراسیون بود؛ رئیسی که در طول 13 سال ریاست خود بر ووشوی ایران عملکرد قابل قبولی بر جا گذاشت.


بااین‌حال داستان دوپینگ این دو ووشوکار وقتی جنجالی‌تر شد که چندین رسانه و خبرگزاری به حضور به‌ظاهر «غیرقانونی» قلی‌پور در رقابت‌های لیگ اشاره و چنین کاری را نقد کردند. آنها با اشاره به صدور حکمی که در اختیار فدراسیون وقت ووشو قرار گرفته، به این مورد اشاره کردند که فدراسیون «دانسته دچار تخلف شده است». ایسنا یکی از همین رسانه‌های خبری بود که در گزارشش که اتفاقا در شماره روز گذشته «شرق» هم منتشر شد، به صدور حکم و آگاهی فدراسیون وقت ووشو از دوپینگی‌بودن قلی‌پور اشاره کرده بود؛ در بخشی از این مطلب آمده بود: «طبق حکم صادر‌شده از‌ سوی کمیته ضد‌دوپینگ فدراسیون جهانی ووشو (IWUF) در تاریخ 13 تیر‌ماه 1398، حمیدرضا قلی‌پور به‌دلیل دوپینگ در مسابقات جام جهانی ساندا 2018، از تاریخ ششم آبان‌ماه 1397 به مدت چهار سال از شرکت در کلیه میادین محروم شده است. این حکم در 15 آذر‌ماه 1397 (ششم دسامبر 2018) به او و فدراسیون ووشوی ایران ابلاغ شده است تا از هرگونه فعالیت کاپیتان تیم ملی جلوگیری شود. باوجود‌این، قلی‌پور در هفته نهم و دهم لیگ برتر سال 1397 که در تاریخ 16 بهمن همین سال برگزار شده، به‌عنوان بازیکن تیم دانشگاه آزاد در این میدان حاضر می‌شود و پس از برتری مقابل با میلاد عارفی‌مقام به روی سکو می‌رود و بعد از آن از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کند».


فدراسیون وقت تخلف کرده است؟


این پرونده حالا با ابعاد جدیدی روبه‌رو شده و خبر می‌رسد در حکم اولیه‌ای که آذرماه در اختیار فدراسیون ووشو قرار گرفته، هیچ حرفی از تعلیق یا محرومیت به میان نیامده و در حد یک اخطاریه یا هشدار بوده است. طبق قوانینی که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) برای ورزشکاران دوپینگی تعریف کرده است، بعد از اینکه نمونه دوپینگ اولیه آنها مثبت اعلام می‌شود، وادا این حق را برای ورزشکاران قائل است که ظرف بازه زمانی مشخص به رأی صادرشده اعتراض و مستندات خود را ارائه کنند؛ بنابراین آنها تا زمانی که هنوز به‌طور قطعی محروم نشده‌اند، می‌توانند در مسابقات شرکت کنند. درباره قلی‌پور نیز همین روال طی می‌شود و او درخواست وقت می‌کند تا مستنداتش را ارئه دهد؛ بنابراین ارسال نامه به فدراسیون ووشو در آذرماه 97 صحت داشته ولی آن نامه، نامه محرومیت قلی‌پور نبوده و به او خبر داده شده که نمونه دوپینگش مثبت شده است. با توجه به این موضوع حضور قلی‌پور در رقابت‌های لیگ باشگاه‌های کشور که بهمن‌ماه رخ داده تخلف نبوده است، چون او در حال ارائه مستندات بوده و نامه قطعی محرومیتش از سوی فدراسیون جهانی تا آن زمان ارسال نشده بوده است. قلی‌پور بعد از مسابقه‌اش در لیگ هم از دنیای حرفه‌ای خداحافظی می‌کند و می‌رود؛ دلیل این موضوع مشخص‌شدن رد مستندانش بوده است؛ در واقع او با علم به اینکه مستندات ارائه‌شده‌اش برای قانع‌کردن فدراسیون جهانی کافی نبوده، برای همیشه خداحافظی می‌کند تا داستان دوپینگش پررنگ نشود؛ امری که البته مرسوم به نظر می‌رسد. دراین‌باره نیز فدراسیون‌های جهانی به ورزشکاران سرشناسی مثل قلی‌پور که کارنامه پرافتخاری از مدال‌های جهانی و آسیایی دارند، این فرصت را می‌دهند که قبل از رأی قطعی درباره محرومیت از میادین خداحافظی کنند که قلی‌پور هم در این مسیر حرکت کرده است. پس تا اینجا دو نکته مشخص است؛ اول اینکه در آذرماه نامه مثبت‌بودن نمونه دوپینگ قلی‌پور (نه محرومیتش) به فدراسیون رسیده و دوم اینکه هفت ماه زمان برده تا رأی نهایی صادر شود؛ در واقع تیرماه 98 نامه محرومیت چهارساله قلی‌پور ارسال شده که او پیش از این از حضور در میادین خداحافظی کرده بود. طبق همین نامه، ازآنجاکه مستندات ارائه‌شده از سوی فدراسیون جهانی کافی نبوده، در نتیجه تمامی نتایج قلی‌پور از زمان صدور نامه اولیه تا زمان نامه قطعی محرومیت ابطال می‌شود؛ ازآنجاکه قلی‌پور فقط در یک بازی در بهمن‌ماه 97 در رقابت‌های لیگ شرکت کرده و نتیجه‌اش تأثیری در نتایج کلی مسابقات ایجاد نکرده، پس این مورد هم زیاد برجسته نشده است.


حفظ شأن قهرمان


دیگر موردی که باعث شده از فدراسیون وقت ووشو انتقاد شود، این است که چرا همان تیرماه هم اعلام نکردند که ورزشکاران دوپینگی هستند؛ در این مورد هم نظرات متعدد است؛ به ظاهر ازآنجاکه طبق قانون، فدراسیون‌های ملی الزامی درباره انتشار نام ورزشکاران دوپینگی خود ندارند و معرفی این نفرات بر عهده مسئولان برگزاری مسابقاتی است که در آن تست دوپینگ گرفته می‌شود، بر این اساس فدراسیون وقت ووشو نیز برای حفظ شأن قهرمان ملی خود ترجیح داده در‌این‌باره اطلاع رسانی نکند. علی‌نژاد پیش از این هم با حضور در برنامه ورزش و مردم در اظهارنظری به این موضوع واکنش نشان داده بود. او گفت: «در 13‌سالی که بنده مسئولیت داشتم، 318 تست دوپینگ گرفته شد که صرفا 13 مورد آنها مثبت بود که نشان‌دهنده مبارزه با دوپینگ است و هیچ قهرمان بزرگی در بین آنها نبود و در این مدت نیز 120 تست دوپینگ از ورزشکاران ایرانی در رشته ووشو گرفته شد و این دو نفر (قلی‌پور و تقوی)، اولین ورزشکارانی هستند که در رده سنی بزرگسالان در بیرون از ایران تستشان مثبت شد. در نظام‌نامه دوپینگ فصل چهاردهم بند سوم صراحتا گفته شده هرکسی مسئول گرفتن تست بوده، مسئول مدیریت نتایج آن نیز هست و پس از قطعی‌شدن رأی، در20 روز باید متولی اخذ تست، رأی را در سایت اعلام کند و هیچ مسئولیت دیگری متوجه سایر بخش‌ها نیست. مراحل صدور رأی در این رابطه هشت ماه طول کشید و درحالی‌که آبان 97 این اتفاق افتاده اما در تیرماه 98 رأی صادر شده است و پس از قطعی‌شدن رأی فدراسیون جهانی ووشو نیز در همان مقطع، در سایت خود موضوع را اعلام کرده و هیچ مسئولیتی متوجه هیچ بخش دیگری در این زمینه نیست. درمورد هر دو ورزشکار همان زمان ابلاغ رأی صورت گرفت و ممنوعیت به آنها ابلاغ شد و اقدام دیگری که بخواهند ورزش کنند انجام نداده‌اند». تیم ملی ووشوی ایران با کسب هفت مدال طلا و یک نقره سال 2018 برای نخستین‌بار به مقام قهرمانی جام جهانی ساندا دست یافت. تقوی در وزن منهای 85 کیلوگرم صاحب مدال شد و قلی‌پور در وزن به اضافه 90 کیلوگرم به مدال نقره رسید. با مثبت‌شدن دوپینگ این نفرات، مدال‌های آن باز پس گرفته خواهد شد اما تأثیری در رتبه کلی تیم ایجاد نخواهد کرد.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها