کد خبر: 425530
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۲:۰۵:۰۸
| |

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

هوک اختلاف نظرهای جدی با پمپئو داشت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: هوک اختلاف نظرهای جدی نیز با پمپئو داشت، اگرچه پمپئو از تندترین افراد علیه ایران است اما درباره مسائل اجرایی و اقدامی با یکدیگر هماهنگی لازم را نداشتند.

هوک اختلاف نظرهای جدی با پمپئو داشت
کد خبر: 425530
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۲:۰۵:۰۸

اعتمادآنلاین| «جعفر حق‌پناه»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره برکناری برایان هوک و اینکه آیا این برکناری در نتیجه شکست سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است گفت: کار اصلی مسئول گروه اقدام ایران، ایجاد هماهنگی بین سایر دستگاه‌هایی بود که درباره ایران با وزارت خارجه همکاری می‌کردند که در دوران پمپئو پست برایان هوک نقش مهم‌تری پیدا کرده بود.

در ابتدا قرار بود فعالیت‌های او در زمینه‌ی زندانیان دوتابعیتی باشد اما در ادامه این نهاد کارکرد تبلیغاتی و رسانه‌ای پیدا کرد و بیشتر در حوزه فضاسازی روانی علیه ایران فعال شد و به این وسیله می‌خواست باقی دستگاه‌ها را به دنبال خود بکشاند.

حق‌پناه افزود: در همه‌ این مدت کارکرد این کارگروه و حتی وزارت خارجه مورد انتقاد سایر دستگاه‌ها از پنتاگون گرفته تا خانه‌ نمایندگان، سنا و باقی دستگاه‌ها قرار گرفت. همین باعث می‌شد که هوک تحت فشار باشد و عملا به یک سخنگوی تبلیغاتی تبدیل شده بود حتی با طنز می‌گفتند که هوک مسئول تهیه‌ اقلام تبلیغاتی و فیلم و ویدیو بر علیه ایران شده است و عملا کارکرد دیگری، ندارد.

او با اشاره به اختلافات میان پمئو و برایان هوک عنوان کرد: هوک اختلاف نظرهای جدی نیز با پمپئو داشت، اگرچه پمپئو از تندترین افراد علیه ایران است اما درباره مسائل اجرایی و اقدامی با یکدیگر، هماهنگی لازم را نداشتند. هوک کارشناس و تحلیلگر مسائل ایران هم نبود و این مسئله یکی از انتقادات جدی‌ای بود که درباره او، همواره مطرح می‌شد و در برکناری او بی‌تاثیر نبود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا این برکناری نشان‌دهنده تغییر جدی در مسیر سیاست خارجی آمریکا علیه ایران است، گفت: در این مورد تردید دارم. اگر هم فرضا آمریکا بخواهد چنین تغییری انجام دهد الان فرصت مناسبی نیست و بیشتر به ملاحظات ستادی و برخی جنگ قدرت‌ها که در کاخ سفید در جریان است، برمی‌گردد. به غیر از وزارت خارجه آمریکا باقی دستگاه‌ها معتقدند که سیاست‌های آمریکا علیه ایران، به نتیجه مطلوبش نرسیده است؛ یعنی تغییر رفتار ایران در منطقه، کوتاه آمدن ایران در پرونده هسته‌ای و... .

حق‌پناه افزود: اما پمپئو بر کارامدی سیاست‌هایش اذعان دارد و معتقد است که سیاست‌هایش بر ایران تاثیر گذاشته، اما حتی ترامپ هم رضایتی از وضعیت موجود ندارد چرا که انتظار داشت سیاست‌های آمریکا زودتر به نتیجه برسد.

وقتی ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود تحت تاثیر بولتون و پمپئو این باور را داشت که ایران در عرض 6 ماه کاملا تسلیم خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها