کد خبر: 425565
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۳:۳۲:۵۱
| |

محسن عباسی در یادداشتی نوشت:

آخرین چراغِ اعتماد این خانه را خاموش نکنید

دولت عزیز؛ اگر از مردمی که در یک‌سال اخیر در بورس فعالیت کرده‌اند بپرسید که چرا به این بازار اعتماد کرده‌اند؟ یک پاسخ مشترکی خواهید شنید، همه آنها به شما و برنامه‌های کشور اعتماد کرده‌اند.

آخرین چراغِ اعتماد این خانه را خاموش نکنید
کد خبر: 425565
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۳:۳۲:۵۱

اعتمادآنلاین| دولت عزیز؛ اگر از مردمی که در یک‌سال اخیر در بورس فعالیت کرده‌اند بپرسید که چرا به این بازار اعتماد کرده‌اند؟ یک پاسخ مشترکی خواهید شنید، همه آنها به شما و برنامه‌های کشور اعتماد کرده‌اند، همه آنها به شما و برنامه‌هایتان لبیک گفته‌اند، پیر و جوان، زن و مرد هم ندارد، همه به بورس آمدند از کلان‌شهرها و شهرها تا روستاهای دورافتاده. نباید فراموش کنید، از این میدانِ رنگارنگ و جذاب و این راهبرد مبتنی برد-برد، شما بیش از همه سود برده‌اید، کسری بودجه را جبران کردید، بانک‌ها و موسسات و صندوق‌های بازنشستگی را از نابودی و ورشکستگی نجات داده‌اید.

نقدینگی سرگردان را مدیریت کردید و ضمن ایجاد یک نشاط عمومی، کورسویی از امید را برای جبران تورم کمرشکن در دل مردم و اقتصادِ کرونازده ایجاد کردید. در آستانه پیش‌فروش اوراق نفتی هستید و کلی شرکت و پروژه را برای تامین مالی از بورس در نظر گرفته‌اید که انصافا با این ارزش معاملات به صورت بالقوه احتمال موفقیت وجود دارد. اما عزیزان، پایه‌های این بنا بر اعتماد عمومی استوار است در حالی که آن بالا بالاها مشغولِ ساخت و سازِ اقتصاد و رویاسازی برای تامین مالی هستید مراقب باشید پایه‌های اعتماد را از دست ندهید که همه بنا فرو خواهد ریخت.

بورس یک بازار ثانویه است که یکی از مهم‌ترین کارکردهایش جذاب کردنِ مشارکتِ مردم در بازار اولیه و در واقع، همان تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌هاست. باید به این سوال و این ابهام پاسخ داده شود که امروز چه کار کردید با این بازار؟ چه کار کردید با این اعتماد؟ بدانید که اگر پول و نقدینگی از این بازار خارج شود، اعتماد هم خارج می‌شود. در این صورت باید بگویم تمام برنامه‌های تامین مالی را باید فراموش کنید. از آنجایی‌که هیچ بازاری آمادگی پذیرش این حجم از نقدینگی را ندارد و تقاضای بخش واقعی اقتصاد هم تحت تاثیر کرونا ضعیف شده است باید منتظر واکنش بازار ارز و مسکن و طلا باشید. رییس‌جمهور محترم؛ تیشه‌ای را که وزیرتان بلند کرده تا بر ریشه‌ این بازار بزند را پایین بیاورید. بازی برد-برد را به بازی باخت-باخت تبدیل نکنید.

زیر میز بازی نزنید، اگر الان واکنش نشان ندهید مطمئنم دوباره به کسری بودجه می‌خورید و دوباره همین سهام را در قالب etf عرضه خواهید کرد ولی آن موقع هم بازارهای مسکن و ارز و طلا به هم ریخته است و هم اعتمادی به اقدامات دولت بین مردم وجود نخواهد داشت. ما فعالان بورسی انسان‌های فراموشکاری هستیم و بعد از مدتی این موضوع را فراموش می‌کنیم و نهایتا با مقداری اصلاح قیمتی به تعادل می‌رسیم اما اعتماد مردم به شما خدشه‌دار خواهد شد و به این زودی‌ها قابل جبران نخواهد بود. پیشنهاد ما به به شما این است؛ آقای رییس‌جمهوری؛ آخرین چراغ این خانه را خاموش نکنید.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها