دژپسند، وزیر اقتصاد مطرح کرد:

صندوق ETF دوم چه موقع عرضه می‌شود

وزیر اقتصاد و امور دارایی از هماهنگی با وزارت نفت و توافق برای عرضه صندوق دارا دوم (ETF) در اولین چهارشنبه شهریورماه خبر داد.

صندوق ETF دوم چه موقع عرضه می‌شود
کد خبر: 425598
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۵:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| فرهاد دژپسند امروز (سه شنبه) گفت: وزارت اقتصاد و وزارت نفت در خصوص صندوق ETF دارا دوم و عرضه آن پنجم شهریورماه توافق کرده‌اند.

وی با اشاره به برنامه دولت برای عرضه دارا دوم یا ETF دوم در اوایل شهریورماه توضیح داد: در دولت یک برنامه زمانبندی برای عرضه سهام دولتی در طول سال وجود دارد و تلاش ما این است تا عرضه‌ها بر اساس این جداول تنظیم شده، صورت پذیرد. اما متاسفانه در خصوص دارا دوم، مختصر ناهماهنگی ایجاد شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه بنای وزارت اقتصاد بر این است تا عرضه سهام دولتی را در هماهنگی کامل با دستگاه‌های مربوطه انجام دهد، درخصوص ناهماهنگی ایجاد شده، گفت: در این زمینه اشکالی در اجرا وجود داشت. چرا که دستگاه تخصصی زیربط این برداشت را داشت که مورد دارا دوم هم وزارت اقتصاد به مانند دارا اول می تواند نسبت به تاسیس صندوق اقدام کند. در حالی که در قانون بودجه تصریح شده است تاسیس صندوق‌ها باید توسط دستگاه تخصصی زیربط انجام گیرد که در این مورد، وزارت نفت است.


وی با اشاره با هماهنگی مطلوب با وزیر نفت ادامه داد: تاسیس صندوق دارا دوم مقداری به درازا کشید و از آن جا که طبق مصوبه هیات واگذاری در صورتی که تا تاریخ مشخص شده، این صندوق تشکیل نشود، سازمان خصوصی سازی می‌تواند مستقیما و به صورت بلوکی نسبت به عرضه سهام شرکت‌ها اقدام کند، روز گذشته سازمان خصوصی سازی عرضه بلوکی را اعلام کرد.


دژپسند در ادامه با اشاره به برطرف شدن ناهماهنگی به وجود آمده و متوقف شدن عرضه بلوکی شرکت‌های دارا دوم، ادامه داد: طی هماهنگی‌های انجام شده اخیر، مقرر شد تا وزارت نفت در اولین فرصت نسبت به تاسیس صندوق دارا دوم اقدام کند. بنابراین عملا مشکلات مربوط به این صندوق مرتفع شده و من امیدوارم که در اولین چهارشنبه شهریورماه که مصادف با هفته دولت هم است، نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود.


وزیر اقتصاد و امور دارایی در پایان با اشاره به مزایای خرید باقی مانده سهام دولت در پتروشیمی اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس به صورت متمرکز و در قالب صندق دارا دوم، گفت: همه مردم ایران در حالی می‌توانند در خرید این صندوق مشارکت داشته باشند که بر خلاف صندوق دارا یکم که سقف خرید در آن دو میلیون تومان بود، بنا داریم تا با اخذ مصوبه دولت این سقف را به پنج میلیون تومان افزایش دهیم.


وی افزود: خریداران این سهام همچنین در این معامله می توانند از امتیاز تخفیف ارزش سهام هم برخورد شوند، چرا که قانونگذار در دولت اجازه داده است تا با تخفیف 30 درصدی ارزش سهام صندوق دارا دوم در روز عرضه، این صندوق در بازار بورس عرضه شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها