مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

همراهی نکردن سایر نهادها با دولت احساس می‌شود

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: این انتظار کاملا به‌حق و معقول است که وقتی رییس‌جمهوری با رای اکثریت مردم انتخاب می‌شود تمام دیگر نهادها از دستگاه قضایی گرفته تا نیروهای نظامی و دستگاه‌های تبلیغاتی به کمک دولت بشتابند تا خواسته‌های رای‌دهنگان محقق شود.

همراهی نکردن سایر نهادها با دولت احساس می‌شود
کد خبر: 425621
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: این انتظار کاملا به‌حق و معقول است که وقتی رییس‌جمهوری با رای اکثریت مردم انتخاب می‌شود تمام دیگر نهادها از دستگاه قضایی گرفته تا نیروهای نظامی و دستگاه‌های تبلیغاتی به کمک دولت بشتابند تا خواسته‌های رای‌دهنگان محقق شود. در ادامه گفت‌وگو با مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

*رییس جمهوری اخیرا انقلاب اسلامی را تکمیل‌کننده انقلاب مشروطیت دانسته است. نظرتان چیست؟


نگاه من در این زمینه با نگاه آقای روحانی متفاوت است. البته آنچه مورد انتظار مردم از انقلاب اسلامی بود همین بود. تلقی مردم این بود که حرکتی که سالهای سال پیش با عنوان جنبش مشروطیت آغاز شده بود با انقلاب اسلامی تکمیل شود و مردم‌سالاری جایگاه جدی و کامل خود را پیدا کند. همه مقامات کشور قدرتشان مشروط بر عملکرد مناسب باشد و به افکار عمومی پاسخگو باشند. ولی در عمل این اتفاق نیافتاد. در آنچه دارد اتفاق می افتد گهگاه، نوعی زاویه داشتن و انحراف از مسیر مشروطیت دیده می شود. این اعوجاجات باید برطرف شود و تلاش شود مطالبات مردم در همان راستایی که برایش انقلاب کرده بودند برآورده شود. به عبارتی تلاش شود در کشورمان آزادی وجود داشته باشد و نقش مردم در همه ارکان نظام به طور جدی و مشخص و شفاف باشد. همه مقامات کشور پاسخگوی عملکرد خود باشند. انحرافاتی که گفتم این است بعضی کسانی که در این کشور مسوولیت دارند و نقش پررنگ‌تری در تصمیم گیری‌ها ایفا می کنند حاضر به پاسخگویی نیستند. با این عنوان که ما مثلا منصوب به فلان جا هستیم یا به هر عنوانی که خودشان برای خودشان درست می کنند و این‌ها به هر صورت، نوعی از انحرافات از مسیر آغاز شده صد و اندی سال قبل است.


این اعوجاجات و کجروی‌ها باید اصلاح شود چرا که مردم برای آزادی و برابری اجتماعی هزینه زیادی داده‌اند. جمهوری اسلامی باید هم جمهوریتش کاملا شفاف و ملموس توسط مردم حس شود هم اسلامیتش. وقتی یکی از این دو مانع رشد دیگری می شود انحراف ایجادشده است. جریاناتی در کشور سعی کرده و می کنند که به بهانه اسلامیت، نقش مردم و جمهوریت را کمرنگ کنند و مشکل کشور هم دقیقا در همین نقطه افزایش می یابد. اگر حکومت کاملا در جهت خواست و مطالبه مردم حرکت کند یقین این همه مشکلاتی که گریبان کشور را گرفته است پیش نمی‌آید. بعضی جریانات اسلام و دین را بهانه کردند و از آن سپری ساختند که بتواند مقاصدشان را تامین کند. مردم برای این جریانات دست و پاگیرند. از این رو نمی توانند خود را با مطالبات مردم هماهنگ کنند. حرکت انقلاب اسلامی در ابتدا در جهت تکمیل مشروطیت بود اما در مسیر کجروی‌هایی صورت گرفت که باید کوشید برطرف شود.


*رییس جمهور اخیرا گفته مجلس، قوه قضائیه، صداوسیما و نیروهای مسلح و سایر نهادها باید کنار دولت باشند. تلقی شما چیست؟


رییس جمهور منتخب مستقیم مردم است. به عبارتی رییس جمهور برخاسته از مطالبات اکثریت جامعه است. هر رییس جمهوری در ایام تبلیغات وعده‌هایی به مردم می دهد و جامعه نیز به او رای می دهد تا این مطالبات را برآورده کند. اکثریت جامعه انتظار دارند این وعده‌ها بعد از روی کار آمدن رییس جمهور منتخب محقق شود. طبیعتا وقتی رییس جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب شود کار خود را آغاز می کند بقیه نهادهایی منتخب یا غیرمنتخب باید در خدمت دولت باشند تا رییس دولت بتواند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. این از ابتدای انقلاب تاکنون توقع منطقی همه دولت‌ها بوده است. خوب این اتفاق نیفتاده و همین باعث اختلاف دولت با برخی قوای غیرمنتخبی شده که شما در سوالتان به آنها اشاره کردید. این نهادها امکانات گسترده ای را در اختیار دارند و باید در خدمت دولت باشند تا قوه مجریه قادر به عمل کردن به وعده‌های خود باشد. بعضا ناهماهنگی‌هایی بین دولت با این قوا وجود دارد که باعث کند شدن این روند می شود. البته من که در دولت نیستم ببینم چه اختلافاتی هست. من یک ناظر بیرونی ام. اما می توان این همراهی نکردن‌ها را استشمام می کنم. وقتی آقای روحانی این حرف را می زند در واقع می گوید این هماهنگی به صورت کامل وجود ندارد و این نهادها همکاری لازم را با دولت نداشته اند. طبیعتا این کار اخلال جدی در مسیر کار دولت ایجاد می کند.


این انتظار کاملا به حق و معقول است که وقتی رییس جمهوری با رای اکثریت مردم انتخاب می شود تمام دیگر نهادها از دستگاه قضایی گرفته تا نیروهای نظامی و دستگاههایی تبلیغاتی به کمک دولت بشتابند تا خواسته‌های رای دهنگان محقق شود. متاسفانه انحرافی که در این مسیر ایجاد شد باعث تشدید مشکلات شد. مردم احساس کردند حرکت با خواسته آنها هماهنگی ندارد. این وضعیت در جامعه ایجاد ناامیدی و هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل می کند . آقای روحانی هم حتما این ناهماهنگی‌ها را دیده که این صحبت را کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها