کد خبر: 425720
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۴:۵۸
| |

استاد دانشگاه کارلتون کانادا:

آینده برجام در دستان مردم آمریکاست

استاد دانشگاه کارلتون با بیان اینکه استعفای هوک چیزی را میان ایران و آمریکا تغییر نمی‌دهد، گفت: هدف ترامپ از اعلام آمادگی برای مذاکره فقط این است که خوب به نظر برسد.

آینده برجام در دستان مردم آمریکاست
کد خبر: 425720
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۴:۵۸

اعتمادآنلاین| ‌ دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل مدیریت جنگ و مهاجرت است. وی در گفت‌و‌گو به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا در زمان بحران شیوع کرونا پرداخت.

استعفای هوک چیزی را میان ایران و آمریکا تغییر نمی‌دهد

اصول اساسی و اهداف ایالات متحده در منطقه تغییر نکرده است

دان رولاندز در ابتدا در مورد استعفای هوک گفت: بهترین حدس من این است که با استعفای هوک و انتصاب آبرامز بین ایران و آمریکا چیزی تغییر نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد که هر دو از سیاست‌گذاری سخت ایالات متحده علیه ایران حمایت می‌کنند و تمایل به سازش یا ایجاد حرکات آشتی‌کننده ندارند. من فکر نمی‌کنم که اصول اساسی برای رسیدن به اهداف سیاست‌های ایالات متحده در منطقه تغییر کرده باشد تا چنین تغییر سیاستی به زودی محتمل باشد.

ممکن است آبرامز سخت‌گیرانه‌تر در مورد ایران عمل کند

دولت آمریکا می‌خواهد با ورود به انتخابات پاییز، سرسخت به نظر برسد

وی در ادامه گفت: بدترین سناریو که هنوز هم منطقی به نظر می‌رسد، این است که آبرامز سیاست‌های سخت‌تری را علیه ایران به ارمغان آورد و این به این دلیل است که دولت آمریکا می‌خواهد با ورود به انتخابات پاییز، سرسخت به نظر برسد. با این حال مشخص نیست که چرا هوک چنین کاری انجام داد، این تغییر می‌تواند سیاست فشار را بیشتر کند.

ترامپ به دنبال پیروزی در مورد ایران قبل از انتخابات است

خوشبین‌ترین کارشناسان هم توافق قبل از نوامبر را غیرممکن می‌دانند

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا همچنین افزود: بهترین سناریو این است که ترامپ به دنبال کسب یک پیروزی در مورد ایران قبل از انتخابات است، حل اختلاف با ایران یک پیروزی محکم برای او خواهد بود. با این حال، انتصاب آبرامز این سناریو را بعید می‌کند و از آنجا که مشکلات ایالات متحده و ایران بسیار دشوار و عمیق است، من شک دارم که حتی خوشبین‌ترین کارشناسان سیاسی هم فکر کنند که قبل از نوامبر توافق امکان‌پذیر باشد.

هوک از اجرای سیاست‌های بی‌نتیجه خسته شده بود

وی در مورد دلایل استعفای هوک گفت: دلایل استعفا مشخص نیست. این اتفاق می‌تواند به دلایل شخصی باشد. این دولت بیشتر به عنوان دولت چرخش‌ها و استعفاها و انتصاب‌ها شناخته می‌شود، بنابراین ثبات و استمرار در سمت‌های بالا در این دولت نادر است. این احتمال وجود دارد که هوک از تلاش برای اجرای سیاستی (فشار حداکثری) که کار نمی‌کند، خسته شده باشد. بهترین حدس من این است که این تصمیم سیاست خاصی از سوی ایالات متحده نبوده، به ویژه که انتصاب آبرامز به جای هوک حاکی از عدم برنامه‌ریزی قبلی است.

ترامپ برنامه جدی برای مذاکره با ایران ندارد

هدف ترامپ از اعلام آمادگی برای مذاکره فقط این است که خوب به نظر برسد

دان رولاندز هم چنین در مورد اظهارات ترامپ درباره مذاکره با ایران گفت: همانطور که در مورد کره شمالی دیدیم، ترامپ همیشه آماده است مذاکره کند او فکر کند این امر باعث می‌شود او به نظر خوب برسد، برای همین خود را وارد مذاکره می‌کند. وی پیشنهاد کرده است تا مستقیم با سران ایران صحبت کند، اگرچه به نظر نمی‌رسد که او برنامه‌ای واقعی برای مذاکره داشته باشد. چنین رویدادهایی تا حد زیادی توسط وی به عنوان «فرصتی برای عکس گرفتن» دیده می‌شود. با این حال ترامپ هیچ حرکت قابل توجهی نخواهد داشت و مطمئناً اگر مذاکره به معنای بازگشت به برجامِ اوباما باشد، این کار را نخواهد کرد. او فکر می‌کند باید خود را از اوباما متمایز کند.

آینده برجام در دستان مردم آمریکاست

وی هم چنین در مورد آینده برجام گفت: آینده برجام در حال حاضر وابسته به رای‌دهندگان و مردم آمریکا است. اگر ترامپ برنده شود، شک دارم آینده زیادی برای برجام وجود داشته باشد. اگر بایدن برنده شود، ممکن است فرصتی برای پیشروی بر اساس برخی از سازش‌های متقابل و سیاست‌های اعتماد‌سازی افزایشی فراهم شود. این امر به تغییر ایالات متحده و ایران بستگی دارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها