واکنش به خبر طرح آلمان برای لغو تحریم‌های آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اگر قرار است کاری برای مذاکره با ایران انجام شود آمریکایی‌ها خودشان بلدند چه کار کنند. ضمن آنکه با توجه به 12 شرط آمریکا، ایران الان در موضع مذاکره قرار ندارد و این کار را به معنای تسلیم می‌داند.

واکنش به خبر طرح آلمان برای لغو تحریم‌های آمریکا
کد خبر: 425729
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۹:۲۸:۱۷

اعتمادآنلاین| این روزها درباره آینده روابط ایران و آمریکا گمانه زنی های زیادی می شود اما روز گذشته خبری در رسانه‌ها منعکس شد که تعجب همگان را برانگیخت. یک مقام مسئول سخن یک منبع آگاه را تکذیب کرد!

آن منبع آگاه گفته بود «پیشنهاد آلمان و انگلستان به آمریکا درخصوص لغو تحریم‌های غیرهدفمند هم اکنون در دست بررسی مقامات کاخ سفید قرار دارد و قرار است تا 10 روز آینده اعلام موضع کنند» اما یک مقام مسئول بعد از ساعتی با همان رسانه تماس می گیرد و می گوید «هیچ‌گونه مذاکره‌ای با آمریکا یا کشورهای اروپایی در این خصوص نداشته‌ایم.

اروپایی‌ها بدون جلب موافقت ایران نمی‌توانند مبتکر وحامل پیام یا پیشنهادی برای کشورهای دیگر باشند از این رو این اظهارات صحت ندارد.».

حسن بهشتی پور درباره ادعای طرح ابتکاری آلمان و انگلیس برای تسهیل لغو تحریم ها و آغاز مذاکرات بین ایران و آمریکا گفت: این خبر از قول یک منبع آگاه اعلام شده و روی این منابع آگاه خیلی نمی توان حساب کرد. اگر واقعا این منابع آگاه بودند در وضعیت فعلی چنین داستانی را نمی بافتند.

وی افزود: منشأ خبر یک نشریه لبنانی بود که بقیه دارند این خبر را بسط می دهند. معتقدم پشت این خبر عملیات روانی است بنابراین نمی توان گفت یک کار واقعی انجام شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: آمریکا برای مذاکره با ایران نیازی به واسطه ندارد اگر قرار است طرحی را انجام دهد آن را به حافظ منافع خود در ایران یعنی سوئیس منتقل می کند و ایران هم مستقیم جواب می دهد. مسیر دیگری نیز برای تبادل پیام بین ایران و آمریکا وجود داشته که عمان معمولا این نقش را ایفا می کرده است.

وی افزود: اگر آلمان و انگلیس طرحی داشته باشند نمی توانند بدون اطلاع ایران آن را پیگیری کنند چون خودشان ضایع می‌شوند. الان دوران استعماری نیست که آلمان و انگلیس با هم روی طرحی توافق کنند و بعد با آمریکا ببندند و انتظار هم داشته باشند ایران قبول کند. این نوع داستان سرایی ها عملیات روانی بیش نیست و هیچ ریشه واقعی هم ندارد.

بهشتی پور یادآور شد: خنده دارتر آن است که بعد از انتشار خبر، یک مقام مسئول حرف یک منبع آگاه را تکذیب کرد و گفت «چنین حرفی دروغ است و صحت ندارد».

وی افزود: واسطه گری در عرصه سیاست خارجی قواعدی دارد، اگر آلمان و انگلیس بخواهند واسطه گری کنند حتما با دو طرف موضوع را در میان می گذارند، نظر دو طرف را می گیرد و سپس موضوع را خبری می کند. در کل نباید حرف این منبع آگاه را جدی گرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: در مجموع اگر قرار است کاری انجام شود آمریکایی ها بلدند چه کار کنند. ضمن آنکه با توجه به 12 شرط آمریکا، ایران الان در موضع مذاکره قرار ندارد و این کار را به معنای تسلیم می داند.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها