کد خبر: 425796
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت کنکور ۹۹:

هزارتوی کنکور 99، پرتنش‌تر از هر سال/ چه کسی به فکر آرامش روانی متقاضیان کنکور است؟

تعویق، لغو و تغییر تاریخ برگزاری کنکور 99 در هفته‌های اخیر و به ویژه در 48 ساعت گذشته، باعث ایجاد تنش‌های زیادی برای متقاضیان بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور شد.

هزارتوی کنکور 99، پرتنش‌تر از هر سال/ چه کسی به فکر آرامش روانی متقاضیان کنکور است؟
کد خبر: 425796
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| 18 مردادماه، بعد از ماه‌های پرتنش و اضطرابی که دانش‌آموزان برای حضور در کنکور سال 99 از سر گذرانده بودند، تاریخ نهایی برگزاری کنکور و همچنین پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با آن هم اعلام شد.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته بود که برای کنکور سراسری سه مرحله اجرایی پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده که عبارت از قبل از آزمون، حین آزمون و بعد از آزمون است.

انتشار پروتکل بهداشتی و قطعی شدن اولیه زمان برگزاری کنکور

او با توضیح در این باره عنوان کرد: «برای برگزاری کنکور چند آزمون در پیش رو داریم که می‌تواند تجربه باشد. اکنون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در حال برگزاری است و در هفته آینده نیز آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی برگزار می‌شود. هماهنگی نزدیکی بین سازمان سنجش و وزارت بهداشت به وجود آمده است و پروتکل‌های بهداشتی را بازبینی کامل کرده‌ایم. سعی کردیم تنها حرف بهداشتی نزنیم و نقطه نظرات سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش پزشکی را لحاظ کنیم.»

در حالی که انتشار این پروتکل نشان از برگزاری کنکور در روزهای پایانی مرداد 99 داشت، اما تنها 2 روز بعد دوباره همه چیز تغییر کرد.

لغو و رد لغو یک‌روزه برگزاری کنکور برای چندمین بار

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز 20 مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دوشنبه 20 مرداد 99 در نشستی با حضور روسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور موضوع ارزیابی قابلیت‌های اعمال پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه ابراز داشتند که با توجه به سختگیرانه‌تر بودن پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی، امکان برگزاری کنکور سراسری در تاریخ مصوب میسر نخواهد بود و در صورت پافشاری وزارت بهداشت بر پروتکل‌های ابلاغی و عدم امکان تسهیل و تخفیف در فاصله‌گذاری نسبت به آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، تاریخ برگزاری کنکور، یک ماه به تعویق افتد.»

با اعلام تعویق یک‌ماهه کنکور، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز در توضیح علت آن گفت: «علت این تصمیم، اصرار وزارت بهداشت در سخت‌تر کردن دستورالعمل‌های 2 متری و سطح اشغال 20 درصدی بود. سازمان سنجش آمادگی کامل خود را برای اجرای آزمون با پروتکل‌های کارشناسی ارشد اعلام کرده بود و گفته شد سعی خواهیم کرد مشابه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در اکثریت حوزه‌ها تا آنجا که امکان دارد فاصله 2 متر را اجرایی کنیم که وزیر بهداشت این موضوع را قبول نکرد. از این 2 مشکل اساسی، یکی پیدا کردن حوزه‌های جدید، تجهیز و پیدا کردن نیروهای انسانی آموزش‌دیده و قابل اعتماد بود.»

اما این هم پایان ماجرا نبود. چرا که قرار شد پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر تعویق یک‌ماهه برگزاری کنکور 99، به شکل اضطراری در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصمیم به مردم اعلام شود.

اعلام خبر تعویق یک‌ماهه کنکور، آن هم به طور ناگهانی، باعث ایجاد تشویش عجیبی در بین مردم شد. خانواده‌ها و دانش‌آموزان احساس گیجی می‌کردند و به ویژه آن دسته از دانش‌آموزانی که در چند سال اخیر تلاش زیادی برای درس خواندن، تست زدن و شرکت در امتحانات و آزمون‌های پیش از کنکور کرده بودند، وضع بسیار بدی داشتند؛ هم خودشان و هم خانواده‌هایشان.

بحران اطلاع‌رسانی در کشور

در چنین شرایطی، به ناگاه در ساعت پایانی شب گذشته ستاد ملی کرونا با تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، مخالفت کرد. با مخالفت ستاد ملی کرونا، این آزمون دوباره قرار است روزهای پایانی مردادماه برگزار ‌شود. اما نکته مهم این بود که با گذشت کمتر از یک روز این تصمیم هم برای چندمین بار تغییر کرد.

بعد از آن هم و بر اساس این تصمیم، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: «آزمون سراسری سال 1399 بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای چهارشنبه 29، پنجشنبه 30، جمعه 31 مردادماه و شنبه اول شهریورماه در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب، با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های کشوری و لشکری برگزار خواهد شد.»

حواس‌هایی که به وضعیت آرامش روانی داوطلبان نیست

حال در این میان آنچه محل توجه نیست وضعیت آرامش روانی داوطلبانی است که تا به امروز بارها اخبار مختلفی را از احتمال تعویق در زمان برگزاری کنکور شنیده‌اند و در فرصت طلایی نزدیک به کنکور به جای تمرکز بر دروس، درگیر پیگیری و استرس اخبار متفاوت و متناقض بوده‌اند.

در همین راستا اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات، نحوه اطلاع‌رسانی در مورد برگزاری کنکور را از مصادیق «بحران‌ اطلاع‌رسانی» در کشور برمی‌شمرد و می‌گوید: «بی‌تردید این نوع اطلاع‌رسانی‌صرف ‌نظر از درست یا غلط بودن تصمیم جدید دولت، فقط چند روز بعد از اعلام رسمی تعویق ‌برگزاری آن، تزریق‌ استرس به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و نقض حقوق‌شان است.»

از سوی دیگر کاربران در فضای مجازی هم بارها به این موضوع واکنش نشان دادند و از نحوه تصمیم‌گیری و انتشار اخبار انتقاد کردند.

حالا، در زمان انتشار این گزارش، قرار است کنکور سراسری پایان مردادماه برگزار شود، اما به خاطر تغییر تصمیم‌گیری‌های مکرر در ماه‌های اخیر هنوز هم خیال متقاضیان کنکور و خانواده‌هایشان در این زمینه راحت نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها