کامالا هریس؛ زنی حامی برجام و صلح در خاورمیانه

هریس که تا همین چند ماه پیش، رقیب بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات بود، از خیل کاندیداهای دموکراتی بود که از بازگشت به توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یا همان برجام گفته بودند. سخنگوی هریس، سال گذشته و در میانه رقابت به المانیتور گفته بود اگر او به ریاست‌جمهوری برسد، به توافق باز‌خواهد گشت.

کامالا هریس؛ زنی حامی برجام و صلح در خاورمیانه
کد خبر: 425916
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ۰۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتظار چند‌ماهه برای انتخاب نفر دوم برگه رأی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو سرانجام به سر آمد. بایدن که گفته بود معاون‌اول خود را از میان زنان برمی‌گزیند و در نتیجه تحولات اخیر و اعتراضات به تبعیض نژادی فهرست گزینه‌های خود را از میان زنان اقلیت نژادی داشت، سرانجام رقیب پیشینش در مرحله مقدماتی یعنی «کامالا هریس» را به‌عنوان همراه خود در رقابت پاییز پیش‌رو برگزید.

مروری به مواضع سابق هریس در این زمینه نشان می‌دهد اگرچه او در مقایسه با برخی چهره‌های دیگر حزب، مانند دیگر گزینه معاون‌اولی یعنی سوزان رایس، سابقه چندانی در بحث‌های سیاست خارجی ندارد، در این زمینه کم‌وبیش همراه و هم‌نظر بایدن بوده است و عملا می‌توان گفت انتخاب او در بحث سیاست خارجی عملا تأییدی است بر مواضعی که بایدن در این حوزه داشته است، به‌ویژه در مسائل خاورمیانه.


هریس که تا همین چند ماه پیش، رقیب بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات بود، از خیل کاندیداهای دموکراتی بود که از بازگشت به توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یا همان برجام گفته بودند. سخنگوی هریس، سال گذشته و در میانه رقابت به المانیتور گفته بود اگر او به ریاست‌جمهوری برسد، به توافق باز‌خواهد گشت.

این موضع تقریبا از‌جمله مواضعی بود که محل اجماع چهره‌های دموکرات بود و اختلاف‌نظرها حداکثر در نحوه و روند این بازگشت وجود داشت. این البته بخشی از مخالفت کلی دموکرات‌ها با رویکرد سیاست خارجی ترامپ بود که در آن، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در حال لغو و بازگرداندن بیشتر اقدامات و حرکت‌های آخرین رئیس‌جمهور دموکرات، یعنی باراک اوباما بود.


مواضع هریس در مسائل خاورمیانه نیز اغلب در همین راستا و هماهنگ با بایدن بوده است. بعد از ماجرای قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی، روزنامه‌نگار همکار واشنگتن‌پست و شهروند آمریکا، موضوع بحران انسانی شدید در یمن در نتیجه جنگ چندین‌ساله برجسته شد و هریس از‌جمله اعضای کنگره بود که در این فضا علیه فروش تسلیحات به عربستان سعودی رأی داد.

سناتور کالیفرنیا، مخالف ادامه حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، علیه حوثی‌هایی بود که حمایت ایران را با خود دارند. هریس در بهار امسال و در جنجال تصرف قلمرو فلسطینی در کرانه باختری با تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از‌جمله سیاست‌مدارانی بود که از ترامپ خواست با این اقدام مخالفت کند. جو بایدن خود وعده داده است که کمک‌های آمریکایی به فلسطین را که از سوی ترامپ متوقف شده، بار دیگر به جریان خواهد انداخت.


کامالا هریس البته در سیاست خارجی تخطی از مواضع سنتی دموکرات‌ها ندارد. او برخلاف برخی رقبای خود در نشست آیپک سخنرانی کرد. آیپک یا کمیته روابط اسرائیل و آمریکا که لابی مشهور اسرائیلی در ایالات متحده است، در سال‌های اخیر با انتقادات برخی سیاست‌مداران چپ‌گراتر دموکرات و در صدر آنها سناتور برنی سندرز مواجه شده و برخی حتی مواضعی در حمایت از فلسطینیان اتخاذ کرده‌اند. هریس در سال 2019 نیز با رهبران آیپک در دفتر خود دیدار کرد و به‌این‌خاطر با انتقاداتی از سوی همان منتقدان آیپک مواجه شد. هریس همچنین در مناظرات انتخاباتی تأکید داشت که بشار اسد باید به‌عنوان یک «جنایتکار جنگی» خوانده شود.


در مجموع هماهنگی مواضع هریس در این زمینه با بایدن و سوابق آرای او در سنا در این حوزه نشان می‌دهد اضافه‌شدن او به تیم بایدن، نه نشانه تازه‌ای از مواضع نامزد دموکرات‌ها در حوزه سیاست خارجی می‌دهد و نه حرف‌های پیشین بایدن در این حوزه را دچار تردید می‌کند. بایدنی که هریس را کنار خود دارد، همان بایدنی است که در وعده‌هایش تأکید داشته در صورت پیروزی، فرمان دیپلماسی را خواهد چرخاند و سیاست خارجی آمریکا را به مسیر دوره اوباما، با توافق برجام، توافق پاریس و دیگر پروژه‌های رئیس سابقش باز‌خواهد گرداند.

منبع: ‌شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها