کد خبر: 425931
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ۰۸:۲۹:۰۰
| |

تاثیر ویتامین D بر سلامت بدن

ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن است؛ از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی.

تاثیر ویتامین D بر سلامت بدن
کد خبر: 425931
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ۰۸:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کمبود ویتامین D در بروز بیماری‌های غیرواگیر، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی دیده شده است.

از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی‌ها در سیستم بهداشتی درمانی کشور، مکمل‌یاری، غنی‌سازی مواد غذایی و آموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه است. باید توجه کرد که ویتامین D را می‌توان از سه منبع دریافت کرد؛ تولید در داخل بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل.

در حال حاضر کمبود ویتامین D از مشکلات شایع در کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که شیوع کمبود ویتامین D از حدود 24 درصد در کودکان 23-15 ماهه تا 86 درصد در مادران باردار متغیر است و این کمبود در شهرها بیشتر از مناطق روستایی در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود. بنابراین برنامه مکمل یاری مطابق جدول زیر در کشور در حال اجراست:

باید توجه کرد که در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل یاری کودکان 2 تا 8 سال درنظر گرفته نشده است. با توجه به توصیه‌های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D، به مادران آموزش داده می‌شود که هر دو ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود بدهند.

البته مکمل‌های تجویز شده از طریق سیستم بهداشتی و درمانی، تامین کننده بخشی از نیازها هستند و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و ... و مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و ... تامین شود.

مصرف همزمان مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D قرار دارد. مکمل کلسیم همراه یا بعد از غذا میل شود.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین "D" در زنان باردار، لازم است مطابق با دستورالعمل مکمل یاری روزانه مادران باردار (1000 واحد در روز) اقدام شود.

با توجه به این که نوع تزریقی ویتامین "D"، زیست دسترسی خوبی ندارد، بنابراین در سطح پیشگیری از کمبود این ویتامین، شکل تزریقی آن توصیه نمی‌شود.

مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری ویروس کرونا


بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی و ویروس کرونا ارائه نکرده است. بنابراین برنامه مکمل یاری ویتامین D مطابق با دستورالعمل‌های موجود برای گروه‌های سنی مختلف باید اجرا شود و مواردی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین D هستند، توسط پزشک معالج و با استفاده از پروتکل‌های درمانی اقدام می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها