«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| آیا سرماخوردگی از ابتلای شما به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟

مطالعات درباره ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. این ویروس رفتار پیچیده‌ای از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند آن را به‌ درستی مورد بررسی قرار دهند. محققان اعلام کرده‌اند که هنوز شواهدی دال بر مصونیت ابتلا به کرونا از طریق سرماخوردگی در دست نیست.

ویروس کرونا| آیا سرماخوردگی از ابتلای شما به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟
کد خبر: 426060
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- اخیراً مقاله‌ای در مجله Science منتشر شده که در آن به این مساله پرداخته‌اند که چرا ممکن است کووید-19 در برخی از موارد کشنده باشد و بعضی اوقات نیز چندان شدید نباشد. دانشمندان بخش ایمونولوژی لا هولا (La Jolla) در کالیفرنیا دریافتند که ویروس کرونا و سرماخوردگی می‌توانند یک پاسخ ایمنی ایجاد کنند که شبیه واکنش ناشی از SARS-CoV-2 است. این احتمال وجود دارد که ابتلا به ویروس قبلی باعث شود نوع خفیف کووید-19 در بدن شما ظاهر شود؛ اما احتمال تحقق این فرضیه چقدر است؟ و ارتباط این مساله با دانش کنونی ما راجع به ویروس کرونا چیست؟

اعتمادآنلاین به نقل از «The Conversation» گزارش می‌دهد، در هفته‌های پیش مقاله دیگری راجع به بحث مصونیت از SARS-CoV-2 منتشر شد. محققان در این مقاله دریافتند که واکنش به آنتی‌بادی این ویروس به مرور زمان کاهش می‌یابد. این یافته‌ها باعث شد نگرانی‌هایی درباره ابتلای چندباره افراد به ویروس کرونا و ناموفق بودن واکسن مطرح شود.

سلول‌های T برای پاسخ به واکنش در برابر ویروس مهم‌اند. این سلول‌ها نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. آنها به سلول‌های B کمک می‌کنند تا در سیستم‌های مبارزه علیه بیماری بالغ شوند. مقاله‌ای که خوزه ماتئوس و همکارانش در لا هولا کار کردند اهمیت فراوانی دارد، زیرا نشان می‎‌دهد که افراد می‌توانند سلول‌های T را از نوع خفیف ویروس کرونا به مدت طولانی نگه دارند تا در چالشی جدید با ویروس SARS-CoV-2 قرار گیرند. ممکن است سلول‌های T ویروس سارس-کووید-2 را تشخیص دهد و به پاکسازی عفونت کمک کند.

کرونا

شواهد ناقصی از ایمنی و همین‌طور ایمنی متقاطع (cross-immunity) وجود دارد که برای اپیدمیولوژیست‌ها چندان هم عجیب نبود. مقاله‌ای که در سال 1990 به چاپ رسید حاکی از آن بود که سربازان مبتلا به یکی از انواع خفیف ویروس کرونا بیش از یک سال مصون نمی‌مانند.

ویروس کرونای خفیف می‌تواند آنتی‌بادی‌های مشابه با ویروس کرونایی بسازد که منجر به بروز بیماری‌های سارس و مرس می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها به اندازه‌ای شبیه یکدیگر هستند که در بریتیش کلمبیا به اشتباه گمان کردند پس از آنکه همه‌گیری سارس به پایان رسید، این بیماری دوباره شیوع پیدا کرده است. در حقیقت عامل شیوع این بیماری OC43 بود که نوعی ویروس کروناست که باعث سرماخوردگی می‌شود. با وجود این، عفونت‌هایی که آنتی‌بادی ساختاری مشابه ایجاد می‌کنند، از دیدگاه پزشکی، لزوماً باعث مصونیت نمی‌شوند.

ما هنوز مطمئن نیستیم که شواهدی از مصونیت ابتلا به ویروس‌های مشابه وجود داشته باشد. دشوار است بگوییم که آیا ویروس کرونای خفیف تا حدی از ابتلا به SARS-CoV-2 محافظت می‌کند یا خیر؛ زیرا ما نظارت دقیقی بر رفتار این ویروس نداریم. ما در حالت ایده‌آل می‌توانیم به داده‌های تاریخی بپردازیم و مشخص کنیم که طی چند سال گذشته در کدام یک از جوامع، ویروس کرونا شیوع کمتری داشته و سپس ببینیم که آیا این میزان ارتباطی با ویروس کرونای جدید دارد یا خیر.

مطالعاتی که در آن فردی را عمداً در معرض ویروس کرونای خفیف و سپس SARS-CoV-2 قرار دهیم می‌تواند این مسئله را روشن کند؛ اما این کار خطرناک و غیراخلاقی است. ما در این مرحله تنها می‌توانیم بگوییم که این احتمال وجود دارد که ویروس کرونای خفیف با سارس-کووید-2 در ارتباط باشد و این فقط یک احتمال است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها