کد خبر: 426139
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ۱۰:۳۴:۴۳
| |

ظریف سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه را تبریک گفت

وزیر امور خارجه در پیام‌هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی خود و دبیرکل حزب الله لبنان، چهاردهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ 33 روزه علیه متجاوزان صهیونیست را تبریک گفت.

ظریف سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه را تبریک گفت
کد خبر: 426139
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ۱۰:۳۴:۴۳

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با مقامات لبنان و اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان، پنجشنبه (23 مرداد) وارد بیروت شد و از سوی شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به لبنان قرار است با مقامات ارشد لبنانی دیدار و درباره آخرین تحولات این کشور پس از انفجار مهیب اخیر در این کشور، گفت‌و گو و تبادل نظر ‌کند.

ظریف همچنین در این دیدارها در خصوص روند کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و سایر مسائل مورد علاقه با مقامات لبنانی گفت وگو خواهد کرد.

بیست و یکم تیرماه سال 1385 تیمی از یگان های ویژه حزب‌الله لبنان طی عملیاتی به یک گشتی صهیونیست ها متشکل از دو خودروی نظامی حمله کرد که در نتیجه آن دو نظامی اسرائیلی به نام‌های «ایهود گولدفاسر» و «الداد ریگیف» به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند و سه تن دیگر از آنان به هلاکت رسیدند و سه نفر نیز زخمی شدند که یکی از زخمی‌ها موفق شد حمله نیروهای حزب الله را به فرماندهان خود اطلاع دهد.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اقدام به لبنان اعلام جنگ کرد و با انواع سلاح‌های پیشرفته به اهداف مختلف مسکونی، اداری، تاسیسات زیربنایی، فرودگاه، جاده ها و پل ها در لبنان به ویژه در مناطق شیعه نشین حمله کرد و خسارت های زیادی به بار آورد.

در این جنگ نابرابر صهیونیست ها افزون بر 15 هزار خانه و سرپناه مردم لبنان را از بین بردند.

البته منابع آمریکایی و اسرائیلی پس از جنگ 33 روزه فاش کردند که اسرائیل درصدد بود با یک حمله غافلگیرکننده تا رودخانه «لیتانی» را اشغال کند. این حمله قرار بود در ماه اکتبر یعنی دو ماه پس از عملیات الوعد الصادق انجام شود، اما این عملیات برنامه آن‌ها را جلو انداخت.

این جنگ در واقع ششمین نبرد رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بود اما بر خلاف جنگ‌های قبلی که در اندک زمانی توانسته بود اعراب را شکست دهد، این بار با اراده قوی، توان مبارزاتی بی نظیر و مدیریت جنگی حزب الله مواجه شد.

مواردی که موجب شد با وجود سال ها پیشرفت تکنولوژیک و نظامی نسبت به جنگ های قبل در مقابل جنبش مقاومت اسلامی تا 33 روز جنگ فرسایشی را تحمل کند و دست آخر با وساطت و میانجیگری سازمان ملل و با صدور قطعنامه ای توانست از باتلاقی که در آن گیر کرده بود، خارج شود.

در واقع شاید از اهداف اصلی این جنگ محک زدن میزان کارآمدی و مبارزاتی حزب الله و تجهیزات نظامی و دفاعی در اختیار این جنبش بود که تجربه تلخی را به سران این رژیم متجاوز منتقل کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها