علیرضا علوی‌تبار، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

بهترین دوره اداره کشور متعلق به 8 سال آقای خاتمی است

علیرضا علوی‌تبار، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: بهترین دوره ما هشت سال آقای خاتمی ‌بوده. ببینید چه کسانی آن‌موقع حاکم هستند. اینکه می‌گویم بهترین دوره به لحاظ اقتصاد می‌گویم. همه آمارهای اقتصادی در آن دوره بهترین بوده است. به لحاظ سیاسی و سیاست خارجی هم سیر خوبی داشتیم. ترکیبی از راست مدرن و چپ مدرن، دولت آقای خاتمی‌ را اداره می‌کردند.

حجم ویدیو: 7.50M | مدت زمان ویدیو: 00:03:39 دانلود ویدیو
کد خبر: 426219
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا علوی‌تبار، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین با اشاره به بهترین دوره اداره کشور در دوران جمهوری اسلامی گفت: بهترین دوره ما هشت سال آقای خاتمی ‌بوده. ببینید چه کسانی آن‌موقع حاکم هستند. اینکه می‌گویم بهترین دوره به لحاظ اقتصاد می‌گویم. همه آمارهای اقتصادی در آن دوره بهترین بوده است. به لحاظ سیاسی و سیاست خارجی هم سیر خوبی داشتیم. ترکیبی از راست مدرن و چپ مدرن، دولت آقای خاتمی‌ را اداره می‌کردند.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

وجود چهار جریان فکری سیاسی در ایران، طبیعی است

*این تفاوت دیدگاه و این اختلاف در بین کسی که یک زمانی دانشجو بوده ولی بعدها در این مملکت وزیر می‌شود، طرف مقابلش هم فرمانده جای دیگری می‌شود. وقتی در ارکان قدرت که قرار می‌گیرند هنوز اختلاف سیاسی قدیمی ‌را دارند و آن دعوای شخصی و اختلاف بینشی‌شان را می‌آورند در ارکان قدرت با هم انجام می‌دهند. می‌خواهم بدانم هزینه- ‌فایده‌های این اختلاف برای مردم و منافع ملی و این تضاد و جنگ قدرت چه بوده است؟

2 شیوه اداره کشور است؛ یعنی شما دو مجموعه از خط‌مشی‌ها را پیشنهاد می‌کنید. این جنگ، جنگی طبیعی‌ای است. به نظر من وجود چهار جریان فکری سیاسی در ایران، طبیعی است. جریان چپ مدرن، راست مدرن، راست تندرو، راست محافظه‌کار.

*کدام‌یک از اینها برای اداره کشور امتحان خوبی پس داده است؟

البته هر کسی ممکن است از آن جریانی که [در آن] قرار دارد دفاع کند.

*کمی ‌از نگاه جامعه‌شناختی منصفانه بدون تعلقات‌تان به جریان اصلاح‌طلبی بگویید.

بهترین دوره ما هشت سال آقای خاتمی ‌بوده. ببینید چه کسانی آن‌موقع حاکم هستند. اینکه می‌گویم بهترین دوره به لحاظ اقتصاد می‌گویم. همه آمارهای اقتصادی در آن دوره بهترین بوده است. به لحاظ سیاسی و سیاست خارجی هم سیر خوبی داشتیم. ترکیبی از راست مدرن و چپ مدرن، دولت آقای خاتمی‌ را اداره می‌کردند.

وضعیت کشور بحرانی است

*تحلیل جنابعالی از وضعیت جاری ایران چیست؟

وضعیت ایران به نظر من به لحاظ‌های مختلف وضعیت بحرانی است. مشکلات ایران یا معضل هستند یا بحرانی هستند.

بحران مشروعیت در ایران خیلی جدی است

*الان به نظر شما دچار معضل هستیم یا دچار بحران؟

در زمینه اقتصاد برخی از مشکلات به بحران رسیده، برخی معضل هستند؛ مثلاً مشکل صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها به نظر من در آستانه تبدیل به بحران است. مشکل نقدینگی در آستانه بحران است. ولی مشکلاتی که در بخش تولید داریم معضل است. یعنی قابل حل‌تر است و در واقع حیات سیستم را با خطر مواجه نمی‌کند. ولی [در] بخش‌هایی؛ مثلاً در زمینه سیاست، یک‌جاهایی کاملاً بحران داریم؛ مثلاً بحران مشروعیت در ایران خیلی جدی است.

به نظام جمهوری اسلامی با ساختار ولایت فقیه به اندازه یک مسیحی التزام دارم

*برای اینکه مجدداً مخاطب بداند که این تحلیلی که از این به بعد قرار است با آن مواجه شود را از طرف جنابعالی بشنود، [اینکه] از سمت‌وسوی چه کسی با چه هندسه فکری و منظومه عقیدتی بیان می‌شود اگر اجازه دهید 2، سه سوال قبلش بپرسم. آقای علیرضا علوی‌تبار، با این سابقه جنگ و جبهه و زخمی شدن و دلسوزی و همه زحماتی که کشیده، به نظام جمهوری اسلامی‌ با ساختار ولایت فقیه و حکومت دینی اعتقاد و التزام عملی دارد یا نه؟

ذهناً من قبول ندارم، ولی التزام عملی دارم. التزام عملی به همان اندازه که یک مسیحی دارد. یعنی در حد یک ارمنی که به هر حال باید قانون را در ایران رعایت کند.

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها