آرش میراسماعیلی خائن‌ها را معرفی می‌کند

رئیس فدراسیون جودو ایران گفت: خیلی جاهای دنیا رفتم، مدتی در آلمان زندگی کردم و خیلی جاهایی بودم و برای تیم‌های زیادی مسابقه دادم. آنها به قهرمانانان خودشان عزت و احترام می گذارند. خب افرادی که در این زمینه به کشورشان پشت می‌کنند، خائن هستند. شوخی هم نداریم، چه داخل ایران باشند و چه خارج از ایران.

آرش میراسماعیلی خائن‌ها را معرفی می‌کند
کد خبر: 426316
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۰۹:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون جودو ایران این روزها در شرایط سختی به سر می‌برد و موضوع تعلیق این فدراسیون باعث مشکلات فراوانی شده است. قرار است به زودی دادگاهی در کشور سوییس به این پرونده رسیدگی کند اما مشکلات مربوط به کرونا باعث شده فدراسیون جودو تا به امروز موفق به کسب روادید نشود. به سراغ آرش میراسماعیلی، رییس این فدراسیون رفتیم و با او درباره اتفاقات یک سال اخیر و شرایط این پرونده صحبت کردیم.او که از بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور دلخور است درباره شرایط این روزها توضیح داد:

اول از همه می‌خواستم درباره حواشی یک سال اخیر فدراسیون جودو صحبت کنیم.

شرایطی در این چند وقت اخیر پیش آمد که بسیار سخت بود. ما 9 ماه بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم و شرایط تعلیقی که به وجود آمد کار را برای ما سخت کرد. اتفاقاتی که رخ داد ناخواسته بود و بعضی هم از داخل رقم خورد.شاید به نوعی سناریویی بود که جودوی ایران را وارد حاشیه تازه‌ای کرد و مسابقات جهانی سال گذشته در شهریور باعث اصلی این اتفاق بود. ورزشکار ما ادعاهایی کرد و رفتارهای غیراخلاقی را انجام داد که شرایط را برای جودوی ما سخت کرد. حمایت کورکورانه‌ای که فدراسیون جهانی انجام داد منجر به رای کمیته انضباطی شد که در این رای شرط‌هایی را قائل شد که خط قرمز نظام ما هست و به موضوعی که در مسابقه انجام شده بود و کاملا ورزشی بود اصلا ربطی نداشت اما همانطوری که قبلا گفتیم و همه می‌دانند خود فدراسیون جهانی گزارش‌هایی که به ما داد این بود که ورزشکار ما از یک سال قبل به دنبال پناهندگی در کشور آذربایجان بود و می‌خواست از ایران برود.هم‌چنین این سناریو را در مسابقات جهانی برایش نوشته بودند و بازی کرد. بعد از آن هم مربی اش به او پیوست. بعد از همه این اتفاق ها و با هماهنگی کمیته المپیک و وزارت ورزش که معتقد بودند ما باید از حقانیت جودوی ایران دفاع کنیم، شکایتی را در دادگاه cas ثبت کردیم.

این شکایت حدود 5-6 ماه طول کشید و تاریخ و وکلا مشخص شدند، لوایحی علیه هم دادند، دفاعیات انجام شد و شهود مشخص شدند. 20 فروردین دادگاه حضوری بود که باید شرکت می‌کردیم که به خاطر کرونا دادگاه لغو و با هماهنگی دو طرف به زمان دیگری موکول شد. سه تاریخ پیشنهادی داشتند که 26 شهریور انتخاب شد. در حال حاضر روزهای پایانی است و تقریبا لایحه تمام شده چون باید لایحه را روز دادگاه ارائه دهیم. شرایط این روزها بسیار سخت است و به خاطر کرونا حضور ما دچار ابهام شده است. ما از 3-4 ماه پیش این موضوع را می‌دانستیم و پیگیری کردیم. وزارت ورزش و امور خارجه همکاری بسیار خوبی داشتند و شاید به نوعی نتوان سفارت را هم مقصر صد درصد بدانیم.

خیلی‌ها می‌گفتند در این قضیه سفارت سوییس کارشکنی می‌کند و ویزا نداده است.

ببینید صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که ما در این قضیه انجام دادیم، بحث بر این بود که خود سفارت به ما اعلام کرد که اتحادیه اروپا قبول نمی‌کند و ویزا نمی‌دهد و فقط در شرایط خاص قبول می‌کند. ما از سفارت انتظار داشتیم ما را در شرایط خاص بگذارد. امروز به نوعی قبول کردند و ایمیلی را ارسال کردند. ما هر روز پیگیری می‌کنیم چون فرصتی باقی نیست و باید هرچه زودتر به ما جواب بدهند ولی فعلا تا این لحظه حضور ما دچار ابهام است. ما از قبل چون شرایط را می‌دانستیم استعلام گرفتیم و اعلام کردیم خود دادگاه cas شرایطی را فراهم کند که ما بتوانیم ویزا را بگیریم که آن‌ها اعلام کردند اگر نتوانستید به صورت غیرحضوری می‌توانید شرکت کنید که خب این شرایط غیرحضوری را مخالفت کردیم و معنقدیم باید به صورت حضوری شرکت کنیم چون شرایط ویژه‌ای دارد اما خب پنجشنبه جلسه نهایی را خدمت اقای وزیر بودم که در این مورد صحبت‌ها و توافقاتی را انجام دادیم که راهکارهای مناسبی را هم تصمیم‌گیری کردیم .اگر خدای ناکرده قرار باشد که ویزای ما برای حضور در دادگاه به مشکل بخورد آن راهکارها را به آن‌ها ارائه دهیم.

در چند وقت اخیر ویدیویی از یک سریال قدیمی در فضای مجازی منتشر کردید که ذهن خیلی‌ها را درگیر کرد.خیلی ها معتقد بودند آن دیالوگ ها حرف‌های شما بود.

آدم نباید همیشه به صورت مستقیم حرف‌هایش را بزند چون ما شرایط خیلی سختی داریم و گاهی شاید بهتر باشد آدم حرفش را با یک کلیپ بزند و مفهوم را برساند. واقعا این مسائل همیشه بوده و اگر تاریخ را بخوانید همیشه در جنگ‌ها و نبردهایی که ایران داشته پای خائنین در میان بوده است. کسانی که شرایط را سخت کرده‌اند و به نوعی همیشه پای افراد خودی و خائنی در میان بوده است. البته من اصلا به این موردی که شما گفتید نمی‌پردازم اما منظورم مواردی بود که ما در داخل هم در همه رشته‌ها چنین افرادی هستند و واقعا گراهایی را می‌دهند. ما اگر مصاحبه‌ای می‌کنیم یک ساعت بعد سر میز رییس فدراسیون جهانی است. چند وقت پیش مواردی افشا شد که خیلی هم برای من جالب بود که چگونه افشا شده است؟! خیلی افراد داخلی از تعلیق ما خوشحال بودند و این خوشحالی خیلی سخت است. من خیلی کلی به این موضوع نگاه کرده بودم و عنوان کردم در داخل جودوی ایران مظلوم است. در این 9 ماه مظلومیت جودوی ایران را همه دیدند و صدایش به گوش همه رسید. ما تنها بودیم و با دست خالی به جنگ موشک رفتیم. آن‌ها دو وکیل گرفتند، دو دستیار دارند و چقدر هزینه می‌کنند. 15 شاهد معرفی کردند ولی واقعا من و وکیل تنها بودیم و این مظلومیت را جامعه جودو و ورزش دیدند.

ما بالغ بر 300 صفحه لایحه را نوشتیم و جواب دادیم و روزهای سختی را داشتیم اما همیشه خدا کمک کرده است. به نظرم جایی که آدم تنهاست خدا کمک می‌کند که شرایطی را پیش بیاورد. ما همه تلاشمان را کردیم و واقعا از خودم مطمئنم و می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که ما کم نگذاشتیم و هر تلاشی که بود انجام دادیم و به هر مسئولی رو انداختیم و از هر جایی که می‌توانست به ما کمک کند رفتیم و کمک گرفتیم.در این راه در مقاطع مختلف بعضی از دوستان خیلی کمک کردند که من این را نه به عنوان رییس فدراسیون، به عنوان یک ورزشکار باید اذعان کنم.در طول این مدت وزیر ورزش به هر نحوی که از او کمک خواستم هر لحظه به ما کمک کرد. همین پنجشنبه هفته گذشته هم ممنون هستم از ایشان که ما را دعوت کرد و دلداری داد و گفت من در کنار شما هستم و تنها نیستید و پای شما هستیم و ادامه بدهید و هر کم و کاستی بود به من بگویید که این جای تقدیر دارد. خود آقای علی‌نژاد 4 ساعت وقت گذاشت. امیدوارم بعد از دادگاه فرصتی باشد که بگویم زوایای پنهانی در این پرونده بود و افراد سیاسی مطرح کشورهای دیگر هم در این موضوع ورود کردند و سفارش کردند. متاسفانه دیپلماسی سیاسی کشور ما به کمک ما نیامد. این یک پرونده عادی نیست و انشااللهدر روز دادگاه همه می‌بینند و همانطور که آقای صالحی امیری گفت این پرونده ملی است و طبعتا وقتی این پرونده ملی است و فدراسیون گرفتار شده است و خط قرمزهای نظام در میان است، این پرونده ساده‌ای نیست. انتظار من از کسانی که بالادستی بودند این بود که حداقل یک خسته نباشید به ما بگویند.

می‌خواهم کمی بیشتر و بازتر درباره دو خائنی که گفتید در داخل و خارج هستند صحبت کنید. ویدیویی که در اینستاگرام گذاشته بودید و به نوعی حرف خودتان بود.اینکه بگویید چه پیش‌بینی درباره رای پرونده دارید؟

من به کسی تهمتی نمی‌زنم؛ خیلی از جامعه جودو و افرادی که صحبت من را می‌شنوند، کاملا متوجه هستند که این موضوع از داخل ایران رقم خورد.این سناریو از داخل ایران بود و طبیعتا تحریک‌هایی که شدند، سیگنال‌هایی که دادند و شرایطی که پیش آمد و... امیدوارم روزی دست این افراد رو شود. امیدوارم مسئولین امنیتی ما و کسانی که پیگیر این موضوع هستند، روزی مسائل را فاش کنند و دست این افراد رو شود. حق نداریم به آب و خاک و کشوری که در آن به دنیا آمدیم پشت کنیم و در همه دنیا همین است. کسی که علیه کشورش شهادت fدهد، خیانت کرده است. شاید هر کسی به هر نحوی مجاز است در هر کشوزی زندگی کند ولی شما در کمتر جایی می‌بینید کسی به جایی برود و از آنجا علیه کشور خودش تهمت بزند و تخریب کند و کاری کند. در مراحل و سبک‌های راحت‌تر می‌توانستد بروند اما به این سبک رفتند و این‌که یک موضوع را ورزشکاران کشور ما گرفته‌اند و این خیلی برای من جالب است.تنها موضوعی که می‌توانند آن سمت عنوان کنند و خیلی سریع پاسپورت بگیرند، این است که علیه کشورشان حرف بزنند.درباره رژیم صهیونیستی حرف بزنند که آن‌ها خوششان بیاید و به آن‌ها پاسپورت بدهند. ما یک کشور آزادیم در این قضیه. هر کشوری یک خط قرمزی دارد، یک آرمانی دارد و شرایطی دارد.

این خاطره را بگویم من سال گذشته می خواستم در یونان مدرک آکادمی بین‌المللی المپیک را بگیرم که خیلی از ورزشکاران از کشورهای مختلف آمده بودند و هر کس باید پرزنت می‌کرد. در ارائه من پیرمردی بلند شد گفت که من رییس تاریخ المپیک هستم و از آمریکا آمده‌ام و اکنون سوالی دارم، چرا شما در المپیک مسابقه ندادی و اکنون دم از صلح و کشورت می‌زنی؟ من انتظار این سوال را داشتم و جوابی دادم که همه تشویق کردند.من گفتم شما در کشورت قانون و چهارچوب داری و خط قرمزهایی داری؟ گفت بله، من گفتم جوابم را گرفتم که همه تشویق کردند. کسی که نماینده کشور است حق ندارد تصمیم انفرادی بگیرد، چرا می‌گویند تیم ملی؟ کسی که به او ملی‌پوش می‌گویند یعنی عضوی از تیم یک ملت است و حق ندارد که در جاهایی تصمیم شخصی بگیرد. ما خیلی‌ها را داشتیم که مدال گرفتند ولی کسانی که پای اخلاق و ارزش‌ها ماندند و واقعا مردم‌داری کردند و به کشور و مردم‌شان خدمت کردند، اسمشان ماندگارتر است. این به نوعی همیشه ماندگار است. همیشه مدال نیست و من فکر می‌کنم خیلی از ورزشکارانی که رفتند پشیمان هستند، شاید به زبان نیاورند اما قطعا پشیمان هستند. چون همین افتخاری که مردم در کشور ما به ما ابراز لطف و محبت می‌کنند،با شادی و مدال ما شادی می‌کنند و با باخت‌هایمان غمگین هستند و به نوعی ما قهرمانان در جامعه حرمت‌هایی داریم که در هیچ جای دنیا نیست.

و خائن ها؟

من خیلی جاهای دنیا رفتم، مدتی در آلمان زندگی کردم و خیلی جاهایی بودم که برای تیم‌هایی مسابقه دادم و واقعا ندیدم در هیچ کجای دنیا نسبت به قهرمانانان و افراد افتخارآفرین آنقدر عزت و احترام داشته باشند.خب افرادی که در این زمینه به کشورشان پشت می‌کنند، خائن هستند. شوخی هم نداریم، چه داخل ایران باشند و چه خارج از ایران. چه داخل کسی بخواهد کارشکنی کند، گرا بدهد یا از تعلیق و سرخوردگی 90 هزار جودوکار ایرانی خوشحالی کند. این فدراسیون نه متعلق به آرش میراسماعیلی است نه شخص دیگری؛ من هم مدتی هستم و می‌روم و کس دیگری می‌آید. به قول امام حسین(ع) اگر دین ندارید آزاده باشید. حداقل ایمان به فدراسیون ندارید، به کشورتان پایبند باشید. خیلی دوست دارم کسانی که حرف من را می‌خوانند، سعید ملایی، محمد منصوری و وحید سرلک فراموش نکنند که از کجا آمده‌اند. من آرش میراسماعیلی بدون جودو هیچ بودم و شاید الان مثل یک آدم عادی زندگی می‌کردم. از کشورم، از جود و از چیزی که مردم به من دادند اینجا آمده‌ام و این را نباید فراموش کنم و مغرور شوم. بگویم من الان رییس فدراسیون هستم. من اگر مدال جهانی نداشتم نمی‌توانستم رییس فدراسیون شوم. ما این ها را نباید فراموش کنیم. ما بعضی مواقع بی‌مهری ببینیم، من در طول همین مدت 9 ماهه بی‌مهری‌ها و کارشکنی‌هایی دیدم و مسائلی را دیدم که برای خودم جای سوال بود که به خاطر شخص من یا منافع شخصی است؟ ما همه این ها را باید در نظر بگیریم، این بی‌مهری‌هایی که می‌شود نباید ما را نسبت به کشورمان و مردم دلسرد کند. ما هرچه داریم از این مردم است و باید صادقانه با آن‌ها صحبت کنیم. من حرفم را می‌زنم، هرکسی خیانت کرده باشد، بعد از دادگاه cas افشا می‌کنم و درباره این افراد صحبت می‌کنم.مطمئنا هم اگر تا الان سکوت کرده‌ام به خاطر شرایط حساس دادگاه بوده و امیدوارم انشالله خدا کمک کند. درباره رای هم که شما گفتید ما ناامید نیستیم ولی خب شرایط ما در دادگاه cas بسیار سخت است. نه به خاطر این پرونده، شرایط پرونده‌های بین‌المللی که داریم به خاطر جوسازی‌های سیاسی و ذهنیت منفی و شرایط خاصی که به وجود می‌آورند، به نوعی شاید دیپلماسی و رایزنی که انجام می‌دهند، شرایط بین‌الملل به نفع ما نیست ولی ما تمام کارمان را انجام دادیم. واقعا تلاشمان را کردیم، آن‌ها خیلی دوست داشتند پرونده را سیاسی کنند، ما همین الان هم معتقدیم یک ورزشکار با ادعاهای دروغش فدراسیون جهانی را وارد اشتباه کرده و با حمایت فدراسیون جهانی این موضوع رقم خورده و طبیعتا انتظار داریم که عادلانه نسبت به پرونده قضاوت شود.

الان ویزای شما آمده و تایید شده یا هم‌چنان منتظرید ویزا صادر شود؟

نه ما هم‌چنان منتظریم و هر روز هم پیگیری می‌کنیم و خودم هم نگران هستم چون زمان اندکی باقی مانده و طبیعتا پروسه شینگن دو هفته طول می‌کشد. ما هنوز بلیط هم رزرو نکردیم چون شرایط ویزا گرفتن مشخص نیست و کارمان سخت است. چون هر روز که با هماهنگی وزارت امور خارجه با سفارت تماس می‌گیریم و یادداشتی از آن‌ها داریم که در شرایط عادی با آن یادداشت به سرعت مراحل ویزا انجام می‌شود ولی اکنون بحث بر سر این است که اتحادیه اروپا فعلا ممنوع کرده و فقط کسانی که اقامت دارند می‌توانند راهی اروپا شوند مگر در موارد خاص. ما چند روز پیش هم ایمیل زدیم و پیگیری کردیم ولی شرایط سخت است و امیدوارم به موقع ویزا بگیریم.

اگر ویزا صادر نشود؟

گفتم خدمتتان که ما با آقای وزیر صحبت کردیم که راهکارهایی داریم که چون محرمانه است اجازه بدهید چیزی نگویم. چون ما هر حرفی می‌زنیم به نوعی بین خودمان و فدراسیون جهانی و دادگاه cas می‌ماند و خیلی جالب است. اگر ظرف این مدت دو هفته ویزا نگیریم راهکارها را به دادگاه ارائه می‌کنیم و طبیعتا هم از آن دفاع می‌کنیم و انتظارمان این است در شرایط خاصی که اکنون برای تمام دنیا پیش آمده، شرایط خاص ما را هم در نظر بگیرند.

اگر شرایط مهیا شد و در دادگاه حاضر شدید، اگر آن سه نفری که اسم بردید را در دادگاه ببینید چه چیزی به آن‌ها می‌گویید؟

ما یک مثال معروف داریم که پدر خدابیامرزم همیشه می‌گفت، هرجای ضرر را برگردی منفعت است. به نظر من هنوز فرصت برای این عزیزان حتی تا روز دادگاه و ثانیه آخر باقی است و آغوش ما به روی آن‌ها باز است. همه ما جایزالخطا هستیم و همه ما شاید به نوعی در زندگی اشتباهاتی را مرتکب شویم ولی این را بدانند که مطمئنا در این شرایط هر لحظه که بخواهند برگردند و هر لحظه که بخواهند آغوش ما برایشان باز است و مطمئن باشید هیچ‌گونه مشکلی برای هیچ کدامشان پیش نخواهد آمد و من می‌توانم این را از جانب خودم، وزارت و کمیته بگویم چون باهم هماهنگ هستیم و باید این را عنوان کنیم که تا لحظه آخر هم امیدوار هستیم به خاطر کشورشان و آب و خاکشان و به خاطر این‌که سرزمین مادری‌شان هست و خانواده‌هایشان در ایران زندگی می‌کنند، برگردند.امیدوارم این دوستان کاری نکنند که از نامشان در تاریخ به نیکی یاد نشود. امیدوارم به این موضوع خیلی فکر کنند و تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند.

شما در این دوره ریاستتان در فدراسیون به نوعی همه را با حکمی که برای سردار درخشان زدید غافلگیر کردید. شخصی که خب یک سری اختلافات با او داشتید. می‌خواستم درباره این موضوع و بازگشت ایشان به فدراسیون توضیح بدهید.

ما مشکل شخصی باهم نداشتیم. ایشان به عنوان فردی که 13 سال رییس فدراسیون بوده تجربیات خیلی خوبی دارد و طبیعتا اختلاف سلایقی بوده که نمی‌توان آن را انکار کرد. چه در دوره قبل ایشان، چه دوره خود ایشان و چه دوره‌ای که ما بودیم این اختلاف سلیقه‌ها بوده و به نوعی شاید به کدروت‌هایی تبدیل شده بود اما من عرض کردم ما حق نداریم به نوعی تصمیمات شخصی بگیریم. شاید خوشایند خیلی ها نبوده اما ما باید منافع ملی را نگاه کنیم، منافع کشوری را نگاه کنیم نه منافع شخصی را، اگر ما اختلاف سلیقه‌ای داریم یا از همدیگر ناراحت هستیم خب با نشستن، صحبت و مذاکره حل خواهد شد.زمانی که من این موضوع را از ایشان خواستم با روی گشاده آمدند و چند جلسه هم باهم داشتیم و واقعا هم کمک می‌کنند.

هرچند شاید خوشایند خیلی از اطرافیان بنده و ایشان نباشد، ما حق نداریم به عنوان بحث شخصی به آن نگاه کنیم. امیدوارم همه درک کنند که یک صدا بودن ما در داخل و کنار هم بودن و اتحاد ما می‌تواند سیگنال مثبتی به فدراسیون جهانی بدهد و تمرکز ما را در مسائل بین‌الملل بیشتر کند.

ایشان تجربه دارد و تجربه‌اش از من خیلی بیشتر است، آدم همه چیز را نباید خودش تجربه کند و باید از تجربه دیگران هم استفاده کند .در این مدت مشورت‌ها و رایزنی‌های خوبی باهم انجام دادیم و در فدراسیون جهانی این را می‌بینند که ما کنار هم هستیم و این می‌تواند برد خوبی برای ما در پرونده و رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم باشد. من امیدوار هستم خیلی‌ها این را درک کنند که همه ما باید اختلافات را کنار بگذاریم و باهم باشیم و بتوانیم برای جودوی کشور کاری انجام دهیم. امیدوارم 26 شهریور برای ما روز خوبی باشد هرچند که این روزها واقعا بر من سخت می‌گذرد و اگر خیلی از دوستان چهره من را خسته می‌بینند به خاطر این است که واقعا آدم باید در چندین جبهه بجنگد. خیلی سخت است هم در داخل می‌جنگی، هم بیرون، هم دنبال ویزا و برنامه‌ریزی باشی و هم به جودوی ایران امیدواری بدهی و به نوعی باید همه این‌ها را کنار هم داشته باشی که این انرژی بسیار مضاعفی را می‌طلبد.امیدوارم خدا کمک کند و انرژی بدهد که این چند وقت باقی‌مانده را هم به خوبی پشت سر بگذاریم.

به عنوان سوال آخر اگر صحبتی هست...

من این را خدمت همه دوست‌داران ورزش و مردم عزیز کشورم بگویم، واقعا به صراحت گفتم چون بعضی مواقع باید حرف‌هایی گفته شود که مردم در جریان همه چیز قرار بگیرند. انشاالله این اجازه را به من بدهند بعد از دادگاه در حضور رسانه‌ها صحبت‌هایی را انجام بدهم تا همه بفهمند این زوایایی که در این مدت همه ما ناراحت شدیم و همه ما بعضی موقع‌ها قلبمان کدر شد به چه نحوی پیش رفت و چه رایزنی‌هایی انجام شد و چه کار سخت و پیچیده‌ای بود .واقعا می‌گویم که انرژی مضاعفی می‌طلبید. فکر می‌کنم اگر من کتابی درباره این چند وقت بنویسم، واقعا کتاب بسیار خواندنی ای می‌شود. من به همه مسئولین عزیز ورزش گفته‌ام این روزها، بسیار سخت است و ما باید کنار هم باشیم. اگر کسی از آرش میراسماعیلی ناراحت است طبیعتا موضوع را نباید شخصی کند، این موضوع ملی است و من به حمایت، مشورت و تصمیم تمامی مسئولین نیازمندم و طبیعتا همین حضورشان کنار ما واقعا قوت قلبی است که با انرژی بیشتری ادامه دهیم. این شرایط بسیار سخت است و جامعه جودو ایران بدانند که من خدا را شاهد می‌گیرم که در این قضیه کم‌کاری نکردم. وارد یک چالش ناخواسته‌ای شدیم.من خیلی مسائل را قبل دادگاه نمی‌توانم بگویم و خیلی سخت است که آدم بخواهد حرف‌هایی را بزند اما نتواند و شما شاهد بودید در این چند وقت بیشترین تخریب و حمله از طرف شبکه‌های معاند به خود بنده بود اما خدا کمک کرد و فکر کنم این برای من تجربه بسیار بزرگی است. امیدوارم این دادگاه ختم به خیر شود و مردم دعا کنند و ما انشاالله به شرایط عادی برگردیم و بتوانیم از این موضوع هم به عنوان یک چالش بزرگ به راحتی عبور کنیم.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها