کد خبر: 426459
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

اطاعت‌پذیری اروپا در مقابل آمریکا از بین رفته است

کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست شورای امنیت گفت: همراهی نکردن اروپاییان در تصویب این قطعنامه علیه ایران شکست خفت‌باری برای آمریکایی‌ها بود.

اطاعت‌پذیری اروپا در مقابل آمریکا از بین رفته است
کد خبر: 426459
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عدم همراهی اروپا با آمریکا در نشست شورای امنیت شکست خفت‌باری برای آمریکاست، گفت: عدم همراهی اعضای شورا با آمریکا نشان داد نظام بین‌الملل در حال پوست‌اندازی است و قدرت آمریکا در حال انزوا و انحطاط است.

علی بیگدلی با بیان اینکه سیاست‌های عمومی نظام بین‌الملل مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان شد، اظهار داشت: آمریکا به دلیل رفتارهای خودمحوری «دونالدترامپ» در عرصه بین‌الملل و روابط تیره‌ای که با صاحبان حق وتو یعنی روسیه و چین داشته هیمنه و قدرت سروری خود را از دست داده و از نفوذ کلام بهره‌مند نیست.

کارشناس مسایل بین‌الملل یادآور شد: انگلیس با تفکر نومحافظه‌کاری و خروج از اتحادیه اروپا می‌خواست به سمت آمریکا برود، اما در این زمینه ناکام ماند و برای حفظ اتحادیه اروپا مجبور شد همگام با آنها، رای ممتنع علیه قطعنامه شورای امنیت بدهد، زیرا سالیانه 30 میلیارد دلار مبادلات بازرگانی با کشورهای اروپایی دارد و نمی‌خواهد این فرصت را از دست دهد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: این حادثه مهم نشان داد که نظام بین‌الملل در حال پوست انداختن است و دوران قدرت بین‌المللی آمریکای دوره 60 و 70 به پایان رسیده است و نظام بین‌الملل همانند گذشته نیست. قدرت این کشور در حال انزوا و انحطاط است.

بیگدلی با بیان اینکه اتحادیه اروپا تحت رهبری فرانسه در تلاش است تا برای این اتحادیه، شان و منزلت ایجاد کند، گفت: آمریکا اصولا با اتحادیه اروپا مخالف است و نمی‌خواهد در اقیانوس اطلس قدرتی در مقابل آنان بایستد. اتحادیه اروپا هم تلاش می‌کند تا پرستیژ خود را در مقابل آمریکا حفظ کند و اطاعت پذیری که در گذشته از سوی این اتحادیه در مقابل آمریکا وجود داشت از بین رفته است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: همراهی نکردن اروپاییان در تصویب این قطعنامه علیه ایران شکست خفت‌باری برای آمریکایی‌ها بود.

این استاد دانشگاه در عین حال گفت: تصویب نشدن این قطعنامه اگرچه از نظر اقتصادی چندان نتیجه بخش نباشد، اما از جهت پرستیژ سیاسی می‌تواند برای ما منافعی داشته باشد. در واقع براساس اختلافاتی که در راس هرم قدرت جهانی وجود دارد، این قضیه به نفع ما تمام شد، اما آمریکا در پی این شکست سیاسی همچنان حلقه‌های فشار را بر ما بیشتر می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها