کد خبر: 426464
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اسرائیل‌ به دنبال مشروعیت‌سازی برای خود در میان کشورهای مسلمان است

حسن بهشتی‌پور گفت‌: اسرائیل‌ از سال‌ها قبل دنبال مشروعیت‌سازی برای خودش در میان کشورهای مسلمان بوده تا‌ آنها این کشور غاصب را به رسمیت بشناسند. اینکه امارات به این موضوع تن داده بدین خاطر است که قصد دارد از این طریق پشتوانه‌ای قوی‌تر از جانب ایالات متحده‌ آمریکا به دست آورد.

اسرائیل‌ به دنبال مشروعیت‌سازی برای خود در میان کشورهای مسلمان است
کد خبر: 426464
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- «امارات و اسرائیل برای برقراری تعامل با هم توافق کردند» این خبر نشان از تلاش بی‌وقفه رژیم صهیونیستی برای نفوذ در خاورمیانه دارد. سوال این است که دلیل چراغ سبز برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به اسرائیل چیست و اینکه دستگاه خارجی ایران باید در قبال این رویداد چه نوع واکنشی نشان دهد؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: توافق امارات و اسرائیل در شرایطی به عنوان خبری مهم بازتاب پیدا کرد که اسرائیل‌ از سال‌ها قبل دنبال مشروعیت‌سازی برای خودش در میان کشورهای مسلمان بوده تا‌ آنها این کشور غاصب را به رسمیت بشناسند. اینکه امارات به این موضوع تن داده بدین خاطر است که قصد دارد از این طریق پشتوانه‌ای قوی‌تر از جانب ایالات متحده‌ آمریکا به دست آورد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این تصمیم اماراتی‌ها در حالی گرفته شده که تجربه رژیم شاه ایران چند دهه پیش نشان داده بود اساساً هیچ قدرت خارجی‌ای نمی‌تواند امنیت کشورها را تامین کند. در واقع قدرت‌ها بر اساس منافع‌ کشورشان عمل می‌کنند و به همین دلیل سر بزنگاه‌ها به راحتی به این تصمیم می‌رسند که پشت متحدان‌شان را خالی کنند. بنابراین امارات متحده عربی در این فضا تلاش کرده است با به رسمیت شناختن اسرائیل، در نظام بین‌الملل تهدیدهای کمتری را متوجه خود ببیند. البته زمان نشان خواهد داد این قرارداد برای آنها دستاوردی نخواهد داشت و اماراتی‌ها به سرنوشت عربستان، قطر و... دچار خواهند شد.

او تصریح کرد: محمد بن زاید ولیعهد امارات در همان مسیری قرار گرفته است که پیش از این توسط محمد بن سلمان طی شده و این 2 چهره در حال جا انداختن این تفکر خطرناک هستند که کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید مشروعیت رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

بهشتی‌پور ادامه داد:‌ همچنین رژیم غاصب می‌کوشد تا نفوذش در خاورمیانه را گسترش دهد. در همین راستا متاسفانه از این پس برخی از خاورمیانه‌ای‌ها به سیاست‌های آمریکا تن خواهند داد و با اسرائیل به تعامل می‌رسند، چون آنها با نادیده گرفتن آنچه بر سر شاه ایران و همچنین حسنی مبارک در مصر آمد،‌ امنیت و تعالی خودشان را در همراهی با آمریکا و اسرائیل می‌بینند.

او درباره نوع واکنش ایران به این توافق توضیح داد: رژیم نامشروع اسرائیل با کشورهای مهمی چون چین، روسیه و هند تعامل دارد و اگر قرار بر حساسیت ایران باشد، با همه این کشورها به مشکل خواهیم خورد. بنابراین منطقی‌ترین واکنش به این مساله نقد کلی این مسیر است و نباید به طور مستقیم امارات را خطاب قرار دهیم.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: قضیه اسرائیل مساله‌‌ای حل‌نشده در نظام بین‌الملل و به خصوص منطقه استراتژیک خاورمیانه است. به همین دلیل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در قبال اتفاقات این رژیم غاصب، باید واکنش‌هایی کاملاً هوشمندانه داشته باشد.

چکیده گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور

-هیچ قدرت خارجی‌ای نمی‌تواند امنیت کشورها را تامین کند

-برخی از خاورمیانه‌ای‌ها به سیاست‌های آمریکا تن خواهند داد

-از نظر محمد بن زاید و محمد بن سلمان کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید مشروعیت رژیم صهیونیستی را بپذیرد

-رژیم غاصب صهیونیستی می‌کوشد تا نفوذش در خاورمیانه را گسترش دهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها