کد خبر: 426717
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

مطالبه رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی مورد توجه قرار نگرفت

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی گفت: این مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آزاداندیشی آن‌گونه که باید در دانشگاه مورد توجه قرار نگرفت.

مطالبه رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی مورد توجه قرار نگرفت
کد خبر: 426717
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی گفت: این مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آزاداندیشی آن‌گونه که باید در دانشگاه مورد توجه قرار نگرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در جلسه آغاز سلسله نشست‌های تالار گفتگو در دانشکده علوم اجتماعی ضمن ابزار امیدواری از آغاز چنین حرکت ارزشمندی در این دانشکده با اشاره به جایگاه دانشکده علوم اجتماعی در نظام آموزش عالی و جامعه گفت: دانشگاه علوم اجتماعی مجموعه‌ای از تجمع دانشمندان این حوزه است که یکی از مهمترین کانون‌های این حوزه در فضای علمی کشور است قطعاً ظرفیت و وظیفه‌ای که برای اثرگذاری بر جریان مجموعه مسائل مربوط به حوزه علوم اجتماعی در کشور وجود دارد برعهده این دانشکده است و هم ظرفیت آن به واسطه وجود دانشمندان و تجربه گران‌قیمتی که در این دانشکده انباشت شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ضرورت مطالعه‌ای که از سوی جامعه در این حوزه وجود دارد چه در حوزه چشم‌اندازها و ظرفیت‌ها و آنچه که باید به سمت آن حرکت کرد و چه در حوزه آسیب‌های اجتماعی که امروزه یکی از دغدغه‌های جدی همه دلسوزان جامعه است، اینها مسائلی است که به صورت جدی در حوزه مطالعات و اندیشه استادان دانشکده علوم پزشکی اجتماعی هست و کار در این حوزه بسیار است و با توجه به همه این ظرفیت‌ها و چارچوب‌ها، حتماً این دانشکده دانشکده ای است که می‌تواند این نقش را ایفا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی این تالار گفتگو بر ناملایمات که در مسیر وجود دارد صبر وجود داشته باشد و خروجی این بسته مسیر منجر به یک جریان عمومی گفتگو در مجموعه کانون‌های علمی کشور به خصوص حوزه علوم انسانی بشود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: من توصیه می کنم که این عزیزان این ظرفیت را قدر بدانند و هم وظیفه‌ای که نسبت به مجموعه جامعه وجود دارد که به واسطه این ظرفیتی در این دانشکده وجود دارد با احتمال و مدارا و حرکت بی‌شائبه بی‌وقفه ان‌شاءالله ادا شود.

وی ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به برپایی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: بحث بعدی بحث آزاداندیشی و گفتگوست که در سالهای اخیر بیشتر مورد گلایه رهبر معظم انقلاب بوده است و این مطالبه‌ای که ایشان در حوزه آزاداندیشی داشتند آن‌گونه که باید در دانشگاه مورد توجه قرار نگرفت مخاطب اصلی ایشان در این مطالبه اساتید و دانشگاه‌ها هستند.

رستمی ادامه داد: در بحث آزاداندیشی، تردیدی در ضرورت اجرای آن وجود ندارد و در میراث علمی کهن خودمان در اسلام و ایران از این دست تجربیات زیاد به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: ما میراث ارزشمندی از این بخش داریم اما ما را به سمتی کشانده‌اند که بین دوگانه تحجر یا وادادگی در مقابل یک نظر یکی را باید انتخاب کنید و یا کاملاً باید رد کننده دیدگاه‌های جدید دیدگاه‌های غیر باشیم یا کاملاً تسلیم و پذیرنده این دیدگاه‌ها باشیم اما راه سومی وجود دارد که اتفاقا آن راه، راه درستی است که فضای نقد و ارزیابی و گفتگو وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در پی این گفتگو و ارائه راهکارهایی برای حرکت رو به جلو قطعاً ضرورت گفتگوی علمی و موازین علمی و احساس آزادی در طرح و نقد جزء لازمه چنین گفتگو‌هایی و گاهی وقت‌ها نیاز داریم که نقاط مشترک را تقویت کنید و لزومی نیست در این گفتگوها اصرار شود که حتماً نقاط اختلاف بیان بشود و نهایتاً خروجی جلسه و گفتگوی بشود که دو نظر در دو نقطه متفاوت بیان شده باشد شاید ضرورت داشته باشد که چه‌بسا بخشی از این نقاط مشترک به بحث گذاشته شود و مفاهمه شود و بر سر این نقاط مشترک بشود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در هر صورت بنده این تأسیس و این آغاز گفتگو و نشست را مبارک می‌دانم و تبریک می‌گویم و تقاضا دارم که خستگی و خمودگی در این مسیر اتفاق نیفتد چراکه می‌تواند جامعه از آغاز چنین اتفاقات ارزشمندی در مجموعه دانشگاه‌های ما بهره‌مند شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها