کد خبر: 426862
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۷:۳۶
| |

موج دوم کرونا در عراق

جهش جدید در شمار مبتلایان به کرونا در عراق نگرانی های جدی در این کشور ایجاد کرده است و برخی آن را به منزله آغاز موج دوم همه گیری این ویروس می دانند.

موج دوم کرونا در عراق
کد خبر: 426862
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۷:۳۶

اعتمادآنلاین| جهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق در دهم اوت گذشته (20 مرداد) به یکباره از دو هزار 726 مورد به سه هزار و 484 مورد رسید و این آمار تا دیروز یکشنبه( 16 اوت) همچنان سیر افزایشی داشته و در رکوردی تازه به چهار هزار و 348 مبتلا رسیده است.

گرچه تعداد مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کرونا هنوز به رکورد 26 جولای گذشته (پنج مرداد) یعنی 122 نفر نرسیده، اما همچنان آمار مرگ و میرها بین 70 تا 90 نفر در روز است.

جهش بی سابقه آمار مبتلایان سبب شده که بسیاری در عراق آن را به منزله موج دوم کرونا بدانند و وزارت بهداشت این کشور نسبت به شرایط موجود و پایبند نبودن شهروندان عراقی به هشدارهای بهداشتی ابراز نگرانی کند.

همزمانی ادامه اعتراضات اجتماعی در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد و جنوب و مرکز این کشور به اعتقاد کارشناسان یکی از علت های افزایش این آمارها بوده است.

خستگی مردم عراق از تدابیر دولت این کشور در تمدید مکرر مقررات منع تردد برای کنترل بیماری در کنار نیازهای معیشتی و اقتصادی و اثراتی که تدابیر پیشگیرانه دولت الکاظمی بر کسب و کارها داشته، بیش از پیش بر پایبند نبودن مردم عراق به تدابیر دولتی و نقض پروتکل های بهداشتی نقش داشته است.

نیاز همگانی به تفریح و سرگرمی برای خروج از تدابیر پیشگیرانه ملال آور دولت از طریق برپایی پاره ای تجمع های ورزشی و اجتماعی و فرهنگی بدون اهتمام به توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و نزدن ماسک و نپوشیدن دستکش در جهش انتشار این ویروس نقش داشته است.

حلول ماه محرم و احتمال برپایی مجالس حسینی بدون توجه به پروتکل های بهداشتی و توصیه های مراجع دینی توسط برخی گروه های تندرو بیش از پیش به نگرانی ها درباره احتمال افزایش بیشتر آمار مبتلایان و مرگ و میرها نیز دامن زده است.

در عین حال ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در عراق از احتمال ادامه تدابیر بهداشتی از جمله مقررات مممنوعیت رفت و آمد جزئی خبر داده است.

مقررات منع تردد جزئی از ساعت 10 شب تا پنج بامداد روز بعد شروع می شود و روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه منع تردد کامل در سراسر عراق اعمال می شود.

برخی از رسانه ها امروز اعلام کرده اند که احتمالا سه روز پنجشنبه و جمعه و شنبه نیز مشمول مقررات جزیی شود.

کاهش ظرفیت کارکنان ادارات عراق به میزان 25 درصد و محدودیت در سفرهای بین استانی و ضرورت همراهی گواهی معتبر بهداشتی برای کسانی که از خارج وارد عراق می شوند، از دیگر تدابیری به شمار می رود که ستاد مبارزه با کرونا در عراق بر آن تاکید کرده است.

وزیر بهداشت عراق روز یکشنبه در اظهاراتی گفت که در برخی استان های عراق متاسفانه پایبندی به توصیه های بهداشتی برای ممانعت از شیوع کرونا تقریبا صفر است.

«حسن التمیمی» ادامه داده است که نظام بهداشتی عراق به دلیل پایبند نبودن شهروندان به توصیه ها و در نتیجه افزایش بیش از پیش مبتلایان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وزیر بهداشت عراق افزایش شمار مبتلایان را در درجه نخست متوجه پایبند نبودن شهروندان به توصیه های بهداشتی دانسته و گفته است که پیش از عید فطر و قربان نسبت به پایبندی به پروتکل های بهداشتی و عدم دید و بازدیدها تاکید کردیم، اما برخی از شهروندان به آن توجه نکردند.

در عین حال منتقدان دولت، انگشت اتهام را در درجه اول به سمت کابینه الکاظمی نشانه رفته و افزایش مبتلایان و مرگ و میرها را دلیلی بر ضعف دولت عراق در اعمال قوانین این کشور دانسته اند.

این منتقدان می گویند که دولت مجموعه دستورالعمل هایی را صادر می کند بدون اینکه نسبت به اجرای آنها اقدام کند و همین امر سبب شده که در بغداد پایتخت، بسیاری از ساکنان شهرک های حومه کمترین پایبندی را به دستورهای دولت نشان دهند.

کارشناسان معتقدند که تبادل اتهامات درباره علل افزایش آمار مبتلایان بین دولت و منتقدانش، دردی از جامعه را حل نمی کند و راز مهار کرونا را در فرهنگ سازی همگانی و همکاری دولت و ملت برای مهار این بیماری دانسته اند.

احمد الرودینی از پزشکان متخصص بهداشت عمومی در عراق در این باره می گوید، جهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا باعث شده که عراق در راس هرم قرار بگیرد و با افزایش بررسی ها و نمونه گیری ها، شمار مبتلایان نیز رشد داشته است.

وی می افزاید، شمار واقعی مبتلایان به کرونا در عراق بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است و عراق از نظر ابتلا، نخستین کشور منطقه است که این ناشی از دو دلیل «نبود آگاهی» و «رعایت نشدن روش های پیشگیری از ویروس» است.

الرودینی ادامه می دهد، اقدامات پیشگیرانه دولت بدون مجازات و جریمه متخلفان دستورهای بهداشتی و قوانین بی فایده است و برای همین با وجود ممنوعیت ها، میزان ابتلا به ویروس کرونا افزایش می یابد، بنابراین باید برای کسانی که به پروتکل ها پایبند نیستند، قانون و مجازات هایی وجود داشته باشد.

عراق روز یکشنبه پس از ثبت بیشترین میزان ابتلا از زمان انتشار کرونا در اسفند ماه گذشته، رتبه چهارمین کشور دارای بیشترین آمار مبتلایان را کسب کرد.

روز گذشته هند با 29.969 بیشترین ابتلای روزانه کرونا را ثبت کرد، مکزیک با 6.345، دوم، روسیه با 4.969 سوم و عراق با 4.348 چهارمین کشور بود.

به این ترتیب تا کنون 176931 مورد ابتلا و 5860 مرگ و میر در عراق ثبت شده و 125374 نفر نیز از کرونا بهبود یافته اند.

نخستین مورد ابتلا به کرونا در عراق در 24 فوریه گذشته (پنجم اسفندماه) در نجف اشرف شناسایی شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها