کد خبر: 426875
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۱۲:۲۴:۱۴
| |

ائتلاف اوپک پلاس از بازار نفت دربرابر دورنمای تیره و تار تقاضا دفاع می‌کند

دورنمای تقاضای سوخت به خاطر کاهش سفرهای بین المللی و تأثیر موج جدید ویروس کرونا بر بهبود اقتصاد جهان تیره و تار است.

ائتلاف اوپک پلاس از بازار نفت دربرابر دورنمای تیره و تار تقاضا دفاع می‌کند
کد خبر: 426875
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۱۲:۲۴:۱۴

اعتمادآنلاین| اوپک و متحدانش به دستاوردهای قابل قبولی در بازار نفت دست یافته اند یعنی افزایش تولید علیرغم کاهش تقاضا و بدون پایین آمدن قیمت. ولی مشخص نیست این گروه بتواند به عملکرد متعادل کننده خود ادامه دهد.

ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه تولید خود را نسبت به زمان اوج همه‌گیری ویروس کرونا تا حدی افزایش داده است. این افزایش تولید هنوز بهبود نسبی قیمت نفت را از بین نبرده است. قیمت نفت به بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته رسیده است.

ولی دورنمای تقاضای سوخت به خاطر کاهش سفرهای بین المللی و تأثیر موج جدید ویروس کرونا بر بهبود اقتصاد جهان تیره و تار است. اعضای اصلی اوپک پلاس در روز چهارشنبه برای مذاکره در مورد حفظ دستاوردهای اخیر خود دیدار می کنند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش 9.7 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را در سال جاری میلادی، در زمان سقوط تقاضا برای نفت، پایین آوردند که معادل حدود 10 درصد از عرضه جهانی نفت است.

فداکاری این گروه نتیجه داد و روند سقوط بازار نفت را باز گرداند. حالا قیمت نفت خام برنت به 45 دلار در هر بشکه رسیده است که 3 برابر سطح قیمت در اواخر ماه آوریل است. تلاش های این ائتلاف هم به نفع اعضای آن بوده و هم به نفع شرکت های بین المللی مثل بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل.

با بهبود تقاضای جهانی نفت، اوپک و متحدانش تولید خود را افزایش داده اند ولی بازار آنقدر آسیب پذیر است که نمی توان بیشتر از این خطر کرد. 23 عضو ائتلاف اوپک‌پلاس قصد دارند کاهش تولید خود را تا پایان سال جاری میلادی روی 7.7 میلیون بشکه در روز و حتی بیشتر نگه دارند.

عربستان سعودی حتی اعلام کرد بیشتر افزایش تولیدی که در ماه اوت داشته به مصرف داخلی و تولید برق در این کشور می رسد نه صادرات.

قیمت نفت افزایش یافته ولی هنوز هم کمتر از نصف آن چیزی است که بسیاری از کشورهای اوپک برای تامین هزینه های دولت خود نیاز دارند. فشارهای مالی باعث شده بسیاری از کشورهای این ائتلاف با کسری بودجه شدید، ناآرامی‌های عمومی و کاهش ارزش پول خود مواجه شوند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها