کد خبر: 426966
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

خسرو سیف، دبیر حزب ملت ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کودتای 28 مرداد آبکی بود / کودتا نگذاشت نام باشگاه تاج به کلوپ مصدق تغییر پیدا کند

خسرو سیف گفت: آقای خسروانی که یکی از عوامل کودتا بود در جشن حزب ما حاضر شد و گفت که دستور داده‌ام تابلوی باشگاه تاج را پایین بیاورند و تابلویی به نام کلوپ مصدق را بر سردر باشگاه نصب کنند.

کودتای 28 مرداد آبکی بود / کودتا نگذاشت نام باشگاه تاج به کلوپ مصدق تغییر پیدا کند
کد خبر: 426966
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- با اینکه 67 سال از کودتای 28 مرداد می‌گذرد، این روز همچنان برای ایرانی‌ها واقعه‌ای تاسف‌آور است و اینکه دولت دکتر مصدق نتوانست به راهش ادامه دهد به عنوان خسرانی بزرگ در ذهن مردم ایران باقی مانده است.

خسرو سیف، دبیر حزب ملت ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: در روزهای منتهی به روز 28 مرداد سال 1332، قرار بود جشنی ورزشی در محل حزب داشته باشیم که صبح 25 مرداد یک ماشین با آجر آمد و قرارگاه حزب ما را که در ابتدای خیابان صفی‌‌علی‌شاه بود مورد حمله قرار دادند، به طوری که چند نفر از دوستان ما مجروح شدند و وسایل ورزشی‌ای را که برای برگزاری جشن‌ آماده کرده بودیم، به هم ریختند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: با توجه به اطلاعاتی که بعدها به دست ما رسید، عوامل کودتا برخی از فرزندان بزرگان آن روز و سردمدار این قضایا بودند و حتی عده‌ای در منزل آیت‌الله بهبهانی با هم قرار و مدار می‌گذاشتند. البته به اصرار آقای فروهر جشن را در عصر روز 27 مرداد برقرار کردیم که وسایل‌ ورزشی‌ را آقای خسروانی از باشگاه تاج در اختیار ما گذاشتند. جالب اینکه در این جشن که شب کودتا برگزار شد، همه از جمله آقای خسروانی با لباس سرگردی به مراسم آمده بود. اولین سخنران ما آقای کریم‌پور شیرازی رئیس روزنامه شورش بود و بعد از او آقای فروهر که از حمله بسیار عصبانی بود در خلال صحبت‌هایش گفت،‌ اگر قرار باشد جوجه‌چریک‌ها در مملکت حاکم شوند،‌ ما با حمایت صد درصدی از دولت مصدق برابر آنها ایستادگی خواهیم کرد.

سیف تصریح کرد: بعد از برگزاری جشن در مسیر بازگشت به خانه، دیدم که خیابان‌ها حالت عادی ندارند؛ یعنی ماموران نظامی در خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌گشتند آن هم در شرایطی که هندرسون سفیر آمریکا ایران را ترک کرده بود و به محض شکست کودتای بیست و پنجم به ایران برمی‌گردد و 2 روز پیش از کودتا به دیدار دکتر مصدق می‌رود. در آن جلسه هندرسون برای امنیت آمریکایی‌های ایران اظهار نگرانی می‌کند که مصدق در پاسخ این حرف‌ها می‌گوید، من دستور می‌دهم هیچ‌گونه تظاهراتی از جانب هواداران دولت در شهر انجام نشود، به همین دلیل بود که مردم نیامدند و احزاب موافق دولت هم از دعوت برای راهپیمایی پرهیز کردند.

او ادامه داد: باید گفت درباره کودتا خود کودتاچی‌ها هم مطمئن نبودند‌. به همین دلیل آقای خسروانی که یکی از عوامل کودتا بود، در جشن حزب ما حاضر ‌شد و ‌گفت که «دستور داده‌ام تابلوی باشگاه تاج را پایین بیاورند و تابلویی به نام کلوپ مصدق را بر سردر باشگاه نصب کنند». ما بعدها درباره این ادعا تحقیق کردیم و دیدیم تابلوی جدید آماده شده است، اما کودتا فرصت این کار را گرفت.

خسرو سیف در پایان گفت‌: تاکید می‌کنم که کودتای 28 مرداد آبکی بود. اما پیش‌زمینه‌اش انجام شده بود و بعد هم از روز 25 مرداد تا 28 مرداد هر کاری که لازم بود انجام دادند تا در مردم هراس ایجاد کنند و زمینه برای کودتا فراهم شود.

چکیده گفت‌وگو با خسرو سیف

-فروهر گفت، اگر قرار باشد جوجه‌چریک‌ها در مملکت حاکم شوند،‌ از دولت حمایت خواهیم کرد

-احزاب موافق دولت از دعوت مردم برای را‌هپیمایی پرهیز کردند

-مصدق گفت هیچ‌گونه تظاهراتی از جانب هواداران دولت در شهر انجام نشود

-از روز 25 مرداد در مردم هراس ایجاد کردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها