کد خبر: 427026
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سازش ابوظبی-تل‌آویو؛ باید منتظر چه پیامدهایی باشیم؟- بخش اول

صرف نظر از اخبار منتشرشده در مورد مساله اعلام رسمی سازش امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل، پرسش‌های متعددی همچنان در انتظار پاسخ‌اند که برخی از آنها برای تعیین سرنوشت منطقه بسیار حائز اهمیت می‌نماید.

سازش ابوظبی-تل‌آویو؛ باید منتظر چه پیامدهایی باشیم؟- بخش اول
کد خبر: 427026
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- صرف نظر از اخبار منتشرشده در مورد مساله اعلام رسمی سازش امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل، پرسش‌های متعددی همچنان در انتظار پاسخ‌اند که برخی از آنها برای تعیین سرنوشت منطقه بسیار حائز اهمیت می‌نمایند.

از همین ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که چرا امارات و نه عربستان باید پیشقراول و صف‌شکن موج جدید سازش اعراب با اسرائیل باشد؟

به بیانی واضح‌تر، چرا در این برهه زمانی خاص، ترامپ سیاست جذب محمد بن زاید و دفع محمد بن سلمان را پیشه کرده است؟

چه کشورهایی قرار است در صف بعدی ادامه این موج تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشند؟

هر یک از طرف‌های این مثلث سازش، از این اتفاق به دنبال چه اهدافی هستند؟

این سازش در مقاطع زمانی مختلف چه پیامدهایی برای منطقه خلیج فارس خواهد داشت؟

میزان تاثیرگذاری علنی شدن و رسمیت روابط امارات متحده عربی به عنوان هاب اقتصادی خاورمیانه با رژیم اسرائیل تا چه حد به سود اسرائیل خواهد بود؟

آیا باید این رفتار محمد بن زاید را همانند رفتار رهبران سابق قطر در نزدیکی با تل‌آویو، زیرپوستی و سرد پیش‌بینی کنیم؟ یا در قالب روابط مصر و اردن با اسرائیل شکل خواهد گرفت؟

آیا امارات متحده عربی پیشرانی برای کشاندن دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سوی علنی کردن روابط با رژیم اسرائیل تبدیل خواهد بود یا باید منتظر باشیم تا محمد زاید در آینده‌ی کوتاه‌مدت به سان گرگ جدامانده از گله رفتار کند؟

و شاید مهم‌ترین پرسش بازخوردهای این سازش، که کمابیش در تمامی منطقه حوزه جنوبی خلیج فارس شکل گرفته و به جز کویت تقریباً همه کشورهای دیگر فقط منتظر زمان اعلام رسمی آن هستند، چه خواهد بود؟

پاسخ این پرسش‌ها را در پرونده‌ای که در چند قسمت منتشر می‌شود بخوانید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها