محمدرضا پاسبان، وکیل پایه یک دادگستری:

دولت در قبال سرمایه مردم مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دارد

محمدرضا پاسبان با تاکید بر مسئولیت دولت در قبال سرمایه مردم و بازار بورس گفت: دولت تکلیف دارد نه از جهت حقوقی بلکه به عنوان حاکمیت و در راستای حقوق اجتماعی که شرایطی ایجاد کند تا مردم در این زمینه و در این شرایط متفاوت حداقل ضرر نکنند.

دولت در قبال سرمایه مردم مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دارد
کد خبر: 427158
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۴:۵۰:۳۱

اعتمادآنلاین| محمدرضا پاسبان، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگویی گفت: بازار بورس محیطی است که در ماه‌های اخیر دولت تلاش کرده تا سرمایه مردم را به آن جلب کند. این شاید جزء محدود راهکارها با توجه به شرایط اقتصادی، تحریم و بحران کرونا بوده تا دولت بتواند از طریق جلب سرمایه به چرخه اقتصادی کشور کمک و از طرفی با یکی از مهمترین چالش‌های این روزهای خود یعنی تورم مبارزه کند.


اما از همان روزهای ابتدایی تلاش‌ها برای تشویق مردم به بازار سرمایه و رونق گرفتن بازار بورس همواره برخی از کارشناسان تاکید داشته‌اند که افزایش سرمایه این بازار حباب است و ممکن است در چشم به هم زندنی مردم را به خاک سیاه بنشاند.


در هفته‌های گذشته اما برخلاف ماه‌های قبل بازار بورس در سراشیبی افت قرار دارد وهمین امر موجب نگرانی و تشویش سرمایه‌گذارانی شده که حالا برخی از آنها را توده مردم تشکیل می‌دهند.


محمدرضا پاسبان، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره شرایط نابسامان بازار بورس در روزهای اخیر و احتمال مسئولیت حقوقی که در قبال آن به عهده دولت است، می‌گوید: دولت در قبال بازار بورس تکلیف دارد اما این تکلیف حقوقی نیست.


این استاد دانشگاه علامه طباطبایی توضیح می‌دهد که مردم خودشان با خواست و اراده خود وارد بورس شده‌اند.


او همچنین درباره نابسامانی این روزها در بازار بورس بیان می‌کند: شرایطی که پیش آمده ممکن است به این دلیل بوده که بازار پشتوانه‌‌ای نداشته یا ضعیف بوده یا اینکه دولت به هر ملاحظه‌ای دست خود را از پشت بورس برداشته است.


پاسبان در پاسخ به این سوال که دولت به عنوان نهاد اصلی تشویق مردم برای حضور در بورس باید پاسخگوی ضرری باشد که مردم در هفته‌های اخیر متحمل شده‌‌‌اند، عنوان می‌کند: واقعیت این است که دولت تضمینی برای حضور مردم در بورس مطرح نکرده بلکه فقط آنها را تشویق به حضور و سرمایه‌گذاری در بورس کرده است.


این وکیل دادگستری با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان در حال حاضر بیان کرد دولت از جهت حقوقی مسئول است، می‌افزاید: شاید از نظر اخلاقی و سیاسی دولت در موضوع حضور گسترده مردم در بورس مسئول باشد اما از نظر حقوقی اظهارنظر درباره آن کمی مشکل است.


این استاد دانشگاه درباره شرایط مسئولیت حقوقی دولت توضیح می‌دهد: اگر دولت اوراق مشارکت می‌فروخت می‌شد گفت که تضمین کرده و وظیفه دارد تا اصل و فرع اوراق مشارکت را پرداخت کند. اما در شرایط کنونی دولت می‌گوید من تشویق کردم اما نمی‌توانستم آینده را تضمین کنم.


او در ادامه تاکید می‌کند: این روند اما به هر حال مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دولت را برطرف نمی‌کند.


پاسبان در ادامه با تاکید بر مسئولیت دولت در قبال سرمایه مردم و بازار بورس عنوان می‌کند: دولت تکلیف دارد نه از جهت حقوقی بلکه به عنوان حاکمیت و در راستای حقوق اجتماعی که شرایطی ایجاد کند تا مردم در این زمینه و در این شرایط متفاوت حداقل ضرر نکنند.


این حقوقدان اضافه می‌کند: اگر پشت این سهامی که فروخته شده چیزی نبوده برای دولت و حاکمیت فاجعه است چون آگاهانه مردم را تشویق به کاری کرده‌اند که هیچ وجود خارجی و پشتوانه‌ای نداشته است.


پاسبان همچنین درباره احتمال وجود مسائل پشت پرده در این خصوص می‌افزاید: اگر موضوع دیگری است باید درباره آن با مردم صحبت کنند موضوع را شفاف اعلام و در صدد اصلاح آن برآیند.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها