در دوره شیوع کرونا؛

دولت بیش از یک میلیون مورد مقرری بیمه بیکاری پرداخت کرد

بیمه بیکاری کرونا یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع این بیماری به شمار می‌رود که براساس آخرین آمار طی سه ماه، یک میلیون و 52 هزار و 852 مورد مقرری برای 717 هزار و 352 نفر مشمول، پرداخت شده است.

دولت بیش از یک میلیون مورد مقرری بیمه بیکاری پرداخت کرد
کد خبر: 427266
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۰۸:۳۸:۵۱

اعتمادآنلاین| بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به ‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب ‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار در سراسر جهان شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

براساس گزارش سازمان جهانی کار، نرخ بیکاری در سه ماه دوم سال 2020 میلادی با رشد 14 درصدی روبه‌رو شده است که این رقم معادل 400 میلیون شغل تمام وقت به شمار می‌آید.

همچنین پیش‌بینی شده است با بازگشت موج دوم کرونا و اعمال محدودیت‌های کاری در جهان، نرخ بیکاری به 11.9 درصد برسد که معادل 340 میلیون شغل تمام وقت است.

همچنین طبق آمارهای کنونی وزارت کار آمریکا، مجموع بیکاران کنونی این کشور به 32 میلیون نفر رسیده است.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبهشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: تاکنون 864 هزار و 200 نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

«مسعود بابایی» افزود: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمه بیکاری کرونا تنها برای سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه) به مشمولان پرداخت شد که براساس گزارش‌ها تا پایان تیرماه 717 هزار و 352 نفر مشمول دریافت مقرری شناخته شدند.

وی اظهارداشت: در ایام کرونا (اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه) در مجموع یک میلیون و 52 هزار و 852 مورد مقرری بیمه بیکاری پرداخت شد. به این شکل که ممکن است فردی یک دوره بیمه، گرفته باشد یا بالعکس سه دوره (مورد) دریافت کرده باشد.

در این میان با وجود تاکید فراوان مبنی بر ثبت نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه بیمه بیکاری ( bimebikari.mcls.gov.ir) برخی به اداره کاریابی و یا ادارات کار محل سکونت خود مراجعه و آنجا ثبت نام کرده و موفق به دریافت مقرری نشدند که بنا به گفته مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، تعداد آنها حدود 14 هزار نفر هستند.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون در ادامه گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: افرادی که بیکاری آنها در خردادماه استمرار داشته و یا از خرداد ماه بیکار شدند باید به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی افزود: این افراد چنانچه پیش از این احراز هویت شده باشند دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ندارند در غیر این صورت باید مراحل احراز هویت را انجام دهند و با پسورد مربوطه وارد سامانه prkar.mcls.gov.ir شده و مدارک خود را بارگذاری کنند.

بابایی تاکید کرد: از ابتدای خردادماه بررسی‌ها و پرداخت‌های بیمه بیکاری افراد طبق قانون بیمه بیکاری و ماده هفت این قانون بوده و پرداخت آن مشروط به داشتن شرایط قانونی است.

براساس ماده هفت قانون بیمه بیکاری، مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای مجردین حداکثر 36 ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر 50 ماه است. پرداخت مقرری بیمه بیکاری بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل است:

جدول حق بیمه بیکاری

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها