قوامی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم:

مدیریت تشکیل کمیسیون‌ها وظیفه هیات‌رئیسه مجلس است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم درباره روند تشکیل این کمیسیون توضیح می‌هد که برنامه‌ریزی و مدیریت در این خصوص وظیفه هیات‌رئیسه مجلس است.

مدیریت تشکیل کمیسیون‌ها وظیفه هیات‌رئیسه مجلس است
کد خبر: 427398
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۵:۵۱

اعتمادآنلاین| ناصر قوامی، حقوقدان و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم در گفت‌وگویی مطرح کرد: چند روزی بیشتر تا سه ماهه شدن عمر مجلس یازدهم باقی نمانده و در کنار حاشیه‌های فراوان آن، به حدنصاب نرسیدن کمیسیون حقوقی و قضایی هم به یک ماجرا تبدیل شده است. اگرچه این موضوع مسبوق به سابقه است و در دوره‌‌های گذشته هم پیش آمده که نمایندگان رغبت زیادی برای حضور در این کمیسیون نداشته باشند اما به هر حال مدیریت به گونه‌ای بوده که همه کمیسیون‌ها به حدنصاب می‌رسیدند.

اما در مجلس یازدهم با وجود همه انتقادهایی که از طرف نمایندگان درباره چینش کمیسیون‌ها وجود داشت باز هم کمیسیون حقوقی و قضایی با حدود 13 عضو امکان تشکیل جلسه را نیافته است. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اعضای کمیسیون‌ها باید حداقل 19 نفر باشد تا جلسات آن رسمیت یابد. اما وضعیت در مجلس یازدهم به گونه‌ای پیش رفته که عدم استقبال نمایندگان از این کمیسیون آنها را به این فکر واداشته تا آیین‌نامه داخلی را تغییر دهند و شرایط را برای تشکیل جلسات مهیا کنند.

ناصر قوامی، حقوقدان و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم درباره تشکیل نشدن کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم می‌گوید: بیشتر اعضای مجلس باید حقوقدان باشند، نه اینکه دیگر تخصص‌ها نباشند اما باید حقوقدان‌ها وجهه دیگری در مجلس داشته باشند چون کار مجلس مربوط به قانونگذاری است و اعضا باید اشراف به قانون داشته باشند تا این مهم محقق شود.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به نحوه عملکرد شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت کاندیداها در انتخابات، بیان می‌کند: فکر می‌کنم با نظارت استصوابی که شورای نگهبان انجام می‌دهد شخصیت‌های حقوقدان کمتر وارد مجلس می‌شوند.

او می‌افزاید: براساس آیین‌نامه، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس باید حداقل 19 نفر عضو داشته باشد تا تشکیل شود. واقعا فاجعه است که بعد از گذشت بیش از دو ماه از تشکیل مجلس هنوز یک کمیسیون بسیار مهم مجلس تشکیل نشده است.

قوامی درباره دلیل عدم استقبال نمایندگان از حضور در این کمیسیون عنوان می‌کند: چون اولویت بسیاری از نمایندگان ابتدا کمیسیون امنیت ملی، اقتصادی، انرژی و... است و کمیسیون حقوقی و قضایی در اولویت‌های آخر قرار دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم درباره روند تشکیل این کمیسیون توضیح می‌هد که برنامه‌ریزی و مدیریت در این خصوص وظیفه هیات‌رئیسه مجلس است.

این نماینده مجلس ششم با اشاره به نحوه تشکیل کمیسیون‌های کم طرفدار در ادوار گذشته بیان می‌کند: به عنوان نمونه در مجلس ششم کمتر نمایندگان تمایل داشتند تا به کمیسیون اصل 90 بروند. اما خود آقای محمدرضا خاتمی با این که نائب‌رئیس بود و آقای انصاری‌راد به کمیسیون اصل 90 رفتند تا این کمیسیون به حدنصاب برسد.

قوامی تاکید می‌کند: بنابراین این اتفاق نهایت سوءمدیریت است که هیات‌رئیسه مجلس نتوانسته در مدت 2 ماه یک کمیسیون بسیار مهم را تشکیل دهد.

این حقوقدان درباره عدم تمایل نمایندگان برای حضور در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید: بعید می‌دانم که متخصصان این رشته در مجلس حضور داشته باشند و راغب به حضور در کمیسیون قضایی مجلس نباشند. چون اگر کسی حقوقدان است و انگیزه خدمت دارد باید این کمیسیون را انتخاب کند مگر اینکه بگوییم در مجلس یازدهم 20 نفر حقوقدان وجود ندارد که به این کمیسیون بروند و آن را تشکیل دهند.

او تاکید می‌کند: اگر به تعداد لازم حقوقدان در مجلس یازدهم حضور داشته باشد، وظیفه دارند که به کمیسیون حقوقی و قضایی بروند. کمیسیون حقوقی و قضایی محل تصویب لوایح مهمی است و تعجب می‌کنم که نمایندگان راغب نیستند.

قوامی در ادامه می‌افزاید: برهمین اساس یا باید گفت به تعداد لازم در مجلس نماینده حقوقدان وجود ندارد که این فاجعه است و یا نمایندگان حقوقدان هستند و به این کمیسیون نمی‌روند که این از فاجعه هم بدتر است. چون عملکرد این نمایندگان نشان می‌دهد تعهد ندارند تا از تخصص خود در کمیسیون مربوطه استفاده کنند.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها